• 1
  • 2
2014-04-10, 08:20
Medlem
Hur många som helst hinner dricka innan de inser att de är gravida. Den verkligt farliga tiden för fostret ligger lite senare, då de flesta märkt att de är gravida, tror det är runt 8-12v om jag inte missminner mig.
Citera
2014-04-11, 17:28
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Om hon druckit fram till vecka 6 skulle jag inte tro att det är någon nämnvärd fara, är hon redo att bli förälder så är det nog bara att köra. Går ju alltid att göra någon form av fosterdiagnostik om man nu tycker det verkar underhållande, även om det i sig inte är helt riskfritt.

Hon säger sig vilja ha barn, men överväger ändå abort p.g.a hon druckit, då hon inte säger sig kunna leva med om hennes beteende orsakat någon form av bestående skada på fostret. Jag kan väl spontant tycka att det vore synd att göra en abort p.g.a någonting som man inte vet så mycket om...men förstår samtidigt hennes resonemang. Vet inte vad jag kan säga för att "stötta" henne.
Citera
2014-04-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Vet en tjej som upptäckte det jävlig sent. Hon söp och rökte mycket men har fött världens sötaste och friskaste kiddo. Men sen så ser man ju oftast om det är något problem lite längre fram, när barnet börjar bli ett par år gamla. Men det är nog lugnt! Men tänk på hur det var förr i tiden. Då söp alla på ändå och mänskligheten lever fortfarande.

Annars kan man dra den här parallellen, det här om drickande under graviditeten är ju en relativt ny grej. Och de flesta som har fötts på senare åren verkar vara efterblivna. Så det kanske är bra att dricka lite

Människor förr i tiden var inte efterblivna, kvinnor söp inte när de var gravida.
Citera
2014-04-11, 18:34
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Människor förr i tiden var inte efterblivna, kvinnor söp inte när de var gravida.

Har du någon tillförlitlig källa på det?
Citera
2014-04-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Alla vet inte inledningsvis om att de är gravida, idiotjävel!

Första veckorna lär det inte vara någon fara. Eller?
Citera
2014-04-13, 00:46
Medlem
Att dricka i början av graviditeten är extremt vanligt i och med att du sällan vet att du är gravid förrän ett par veckor in i graviditeten, och vem går runt och tänker "jag får inte dricka ifall jag skulle vara gravid"? Man lever ju på sitt liv som vanligt och det där är nåt som händer dom allra flesta! Det viktiga är bara att nu när hon vet om att hon är gravid så ska hon undvika alkohol, men det fattar ju varenda människa.
Om ho. Överväger abort ENBART på grund av det här med drickandet så tycker jag absolut inte att det är en anledning att ta bort barnet eftersom att det händer i princip alla. Sen kan man ju inte - med eller utan alkohol i bilden - garantera att barnet blir helt friskt, så är det ju alltid när man är gravid, givetvis finns det en risk att det ska hända fostret nåt eller att den föds med nån sjukdom eller störning, men det är en risk som alltid finns där och är absolut INGEN anledning att göra abort. Om man på riktigt överväger abort för den här lilla grejen, för att man är rädd för att få ett onormalt barn är frågan hur redo hon är att bli mamma..
Jag kan säga med nästan all säkerhet att barnet kommer vara hälsosamt och må jätte bra. Men INGEN kan garantera detta, även om hon vore nykterist, och utifrån din beskrivning låter det som ungefär: normal baby or no baby, men det kanske bara är att det tolkas så i text!

Jag hoppas att hon behåller barnet och får uppleva lyckan som medföljer när man blir mamma!
Citera
2014-04-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Only.Leah
Att dricka i början av graviditeten är extremt vanligt i och med att du sällan vet att du är gravid förrän ett par veckor in i graviditeten, och vem går runt och tänker "jag får inte dricka ifall jag skulle vara gravid"? Man lever ju på sitt liv som vanligt och det där är nåt som händer dom allra flesta! Det viktiga är bara att nu när hon vet om att hon är gravid så ska hon undvika alkohol, men det fattar ju varenda människa.
Om ho. Överväger abort ENBART på grund av det här med drickandet så tycker jag absolut inte att det är en anledning att ta bort barnet eftersom att det händer i princip alla. Sen kan man ju inte - med eller utan alkohol i bilden - garantera att barnet blir helt friskt, så är det ju alltid när man är gravid, givetvis finns det en risk att det ska hända fostret nåt eller att den föds med nån sjukdom eller störning, men det är en risk som alltid finns där och är absolut INGEN anledning att göra abort. Om man på riktigt överväger abort för den här lilla grejen, för att man är rädd för att få ett onormalt barn är frågan hur redo hon är att bli mamma..
Jag kan säga med nästan all säkerhet att barnet kommer vara hälsosamt och må jätte bra. Men INGEN kan garantera detta, även om hon vore nykterist, och utifrån din beskrivning låter det som ungefär: normal baby or no baby, men det kanske bara är att det tolkas så i text!

Jag hoppas att hon behåller barnet och får uppleva lyckan som medföljer när man blir mamma!

Äter man preventivmedel borde man veta! Sen tror jag inte att det är extremt vanligt att man dricker under graviditeten. fyfan jävla människa.
Citera
2014-04-16, 19:06
Medlem
Hon behöver INTE vara orolig!!!!

Bebben tar inte upp nåt av det som mamman får i sig under de första veckorna.
Det är först efter att moderkakan utvecklats och tagit över näringstillförseln som det innebär risker.
Det sker UNGEFÄR i v 10, mer exakt törs jag inte säga..

OCH dessutom : skulle alkoholen i ett sådant här tidigt stadie ha påverkat fostret på något vis, så kommer kroppen att stöta ut det själv, missfall alltså. Så stannar bebis kvar över v 12 så är det ingen risk att de intag hon gjort nu ska ha haft någon som helst inverkan på barnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in