2014-04-09, 07:16
Medlem
educationists avatar
Dels har vi skrivit ett flertal PM under lsret eftersom att skolverket tidigt gick ut med att det skulle vara PM. Sedan har vi suttit i smgrupper och diskuterat hftet, gjort bedmningar p exemplet.
I vrigt s har jag skrivit klart mitt tal och det gjorde att jag fick en hel del mer ktt p benen.
Ikvll dubbelkollar jag att jag r verens med sv3-boken om kllreferat och sedan lser jag hftet en sista gng.
2014-04-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av educationist
Dels har vi skrivit ett flertal PM under lsret eftersom att skolverket tidigt gick ut med att det skulle vara PM. Sedan har vi suttit i smgrupper och diskuterat hftet, gjort bedmningar p exemplet.
I vrigt s har jag skrivit klart mitt tal och det gjorde att jag fick en hel del mer ktt p benen.
Ikvll dubbelkollar jag att jag r verens med sv3-boken om kllreferat och sedan lser jag hftet en sista gng.

Lter planerat och klokt.
Vi har inte ftt instruktionerna till talet, vad exakt har man att vlja p?
2014-04-09, 15:05
Medlem
Lsa texterna och stta sig in i vad de handlar om samt studera hur man strukturerar ett PM, mer n s kan man nog inte gra utan att ha tillgng till frgestllningarna.
2014-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huygens
Jag har ocks hrt att det ska vara en utredande text, finns en del sprkhistoria som r ett av kursens kunskapskrav btw.

Har ni hittat ngra gemensamma teman i hftet? Frutom skriftlig sprkriktighet. Vran sv-lrare sa nmligen att det skulle vara till stor frdel att ha klurat ut dessa innan.

Klokt rd av lraren, som jag tror kan vara till stor hjlp. Kan terkomma om jag pallar gra det sen...
2014-04-09, 16:43
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huygens
Jag har ocks hrt att det ska vara en utredande text, finns en del sprkhistoria som r ett av kursens kunskapskrav btw.

Har ni hittat ngra gemensamma teman i hftet? Frutom skriftlig sprkriktighet. Vran sv-lrare sa nmligen att det skulle vara till stor frdel att ha klurat ut dessa innan.
Detta. Tror det kan vara givande att se ifall ngot gemensamt tema finns fr de olika texterna. Ett r ju utan tvekan stavning.
2014-04-09, 16:45
Medlem
Har lst igenom texthftet men man fr ju stryka under ord och meningar. Har ni gjort ngot sdant och isfall vart? Fr r dlig p att hitta vad krnan i en text r, eller en mening som sammanfattar texten bra.
2014-04-09, 17:59
Medlem
Ngon som har ftt tag i uppgiften n?
2014-04-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddaannnnee
Ngon som har ftt tag i uppgiften n?

r 1% chans att den kommer lcka ut, s lr inte hnda tyvrr.
2014-04-09, 18:34
Medlem
Gr upp p morgonen, drar en handtralla, slsurfar lite. Tar en snabb dusch o dricker en kopp o'boy. Sen drller man in i klassrummet 10min sen och skriver skiten.

S fick jag MVG p alla nationella i gymnasiet. Frgan r om de r annorlunda nufrtiden?
2014-04-09, 19:09
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Detta. Tror det kan vara givande att se ifall ngot gemensamt tema finns fr de olika texterna. Ett r ju utan tvekan stavning.

Men herre, det lnar sig inte att ta reda p ett "gemensamt tema" fr texterna d temat redan r angivet; "Hur skriver man?". Lrarna har sjlva sagt att temat r det svenska sprket i bde tal och skrift. Att lista ut "underteman" i detta tema fr att f ut mjliga uppgifter r bara slseri med tid.
2014-04-09, 19:12
Medlem
mjlig frgestllning kan vara t.ex. ''Hur pverkar stavningsfel oss lsare?'' .... but hey who nose
2014-04-09, 19:19
Medlem
r det faststllt att det r ett PM som skall utfrdas under morgondagen; eller kan det likvl vara som tidigare r, en debattartikel eller dyl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in