2014-04-06, 10:55
Medlem
Jag har lite frågor kring processen när man tar ett bolån. Jag har själv för ett tag sedan ( i början av 2013) bokat en nyproducerad lägenhet lite utanför Stockholm City. För att teckna/boka den var det relativt enkelt och kreditvärdighet spelade ingen roll eller liknande, man betalade en mindre summa.
Den stora betalningen (kontantinsats+bolån) görs vid inflyttningsdatumet som kommer ske någon gång i December iår.

När är det dags att söka lånelöftet? eftersom jag är mån om att få den bästa räntan kommer jag förmodligen behöva söka på ytterligare någon bank för att vända dessa emot varandra osv. Men räntan sätts väl inte vid tillfället man söker lånelöfte? så hur skall denna process gå tillväga för att jag inte ska behöva stress tacka ja till första "bästa" lånevillkor.

vet ni om det är bottenlån till 75% som gäller för samtliga banker? och amoteringskrav på 30% ?

samt hur lång löptid brukar man lägga dessa bolån på ?
Citera
2014-04-06, 11:22
Medlem

Men...köper du en lägenhet utan att ens ha kollat om du kan få ett lån hos banken?
Lånelöfte söker man INNAN man köper något, så man vet ifall du får ett lån o kan betala för dina åtaganden.

Räntan sätts när du tar själva lånet.

Gå genast iväg till banken o fixa ett lånelöfte.

Olika banker har olika krav på bottenlån samt amortering.
Senast redigerad av nilserikkk 2014-04-06 kl. 11:53.
Citera
2014-04-06, 11:29
Medlem
knullklassons avatar
Tänk på att lånelöften endast brukar sträcka sig tre månader framåt i tiden, därefter måste du ansöka om ett nytt och därmed få ytterligare en kreditförfrågan = inte bra.
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men..
Vad är grejen med att citera hela trådstarten?
Citera
2014-04-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men...köper du en lägenhet utan att ens ha kollat om du kan få ett lån hos banken?
Lånelöfte söker man INNAN man köper något, så man vet ifall du får ett lån o kan betala för dina åtaganden.

Räntan sätts när du tar själva lånet.

Gå genast iväg till banken o fixa ett lånelöfte.

Olika banker har olika krav på bottenlån samt amortering.

Notera nu att jag har bokat en nyproduktionslägenhet! försäljningen av dessa startar ca 2 år innan inflytt och ett lånelöfte håller i max 3 mån.. så den ekvationen går inte ihop! och det har jag stenkoll på att man inte behöver ha ett lånelöfte beviljat innan man "köper" en nyproduktion... Självklart har jag koll på att jag kommer få beviljat det beloppet som jag behöver efter alla kalkyler som finns om bolån.

frågan är när man ska börja söka då? förmodligen inom en 3 månaders period inför inflyttningen då, samt låta taxeringen för 2013 landa hos UC först.

någon som vet ungefär när taxerade inkomsten för 2013 färdigställs hos UC ?
Citera
2014-04-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmokey
Jag har lite frågor kring processen när man tar ett bolån. Jag har själv för ett tag sedan ( i början av 2013) bokat en nyproducerad lägenhet lite utanför Stockholm City. För att teckna/boka den var det relativt enkelt och kreditvärdighet spelade ingen roll eller liknande, man betalade en mindre summa.
Den stora betalningen (kontantinsats+bolån) görs vid inflyttningsdatumet som kommer ske någon gång i December iår.

När är det dags att söka lånelöftet? eftersom jag är mån om att få den bästa räntan kommer jag förmodligen behöva söka på ytterligare någon bank för att vända dessa emot varandra osv. Men räntan sätts väl inte vid tillfället man söker lånelöfte? så hur skall denna process gå tillväga för att jag inte ska behöva stress tacka ja till första "bästa" lånevillkor.

vet ni om det är bottenlån till 75% som gäller för samtliga banker? och amoteringskrav på 30% ?

samt hur lång löptid brukar man lägga dessa bolån på ?
Ett lånelöfte ges på 2-3 månader. Du behöver inte stressa och tro att du måste tacka ja eller nej på en gång. Du skulle kunna börja med att ansöka om ett lånelöfte nu eller senare, bara för att känna dig trygg och veta att du kan få lån. Sen framåt hösten kan du ansöka hos flera banker och samla på dig löften och slutligen välja och vraka bland dom.

Nilserikk har missförstått. Du har ännu inte köpt någon lägenhet. Du kan backa ur (mot en viss kostnad).

Att dra på sig den här typen av kreditförfrågan är inte speciellt negativt. Bankerna begär en större typ av utdrag som visar vilka av dom sökta krediterna som utnyttjats.
Citera
2014-04-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tänk på att lånelöften endast brukar sträcka sig tre månader framåt i tiden, därefter måste du ansöka om ett nytt och därmed få ytterligare en kreditförfrågan = inte bra.

Vad är grejen med att citera hela trådstarten?

För att det är enklare(?) att söka vilka som har kommenterat ens inlägg om man citerar än att man bara väljer att svara i tråden.
Men nu har jag kört spoiler på hela texten, om Herrn är nöjd med det?:9

Om det är kreditfrågan från en stor bank så spelar antalet ingen roll, har man däremot massa kreditförfrågningar från smslån-företag så är det inte bra.
Citera
2014-04-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmokey
Notera nu att jag har bokat en nyproduktionslägenhet! försäljningen av dessa startar ca 2 år innan inflytt och ett lånelöfte håller i max 3 mån.. så den ekvationen går inte ihop! och det har jag stenkoll på att man inte behöver ha ett lånelöfte beviljat innan man "köper" en nyproduktion... Självklart har jag koll på att jag kommer få beviljat det beloppet som jag behöver efter alla kalkyler som finns om bolån.

frågan är när man ska börja söka då? förmodligen inom en 3 månaders period inför inflyttningen då, samt låta taxeringen för 2013 landa hos UC först.

någon som vet ungefär när taxerade inkomsten för 2013 färdigställs hos UC ?

Nä, men bara så du inte står där med näsan i kläm och inte får ett lån så är det bra att kolla med banken först, om det är så genom ett lånelöfte eller om det är genom att bara prata med dem.
Citera
2014-04-06, 12:58
Medlem
Så du har lagt handpenning på en nyproduktion utan att veta om du kan få ett lån?
Det är inte direkt så att du har något övertag mot banken, glöm att spela ut dom mot varandra, dom vet att du är desperat att få ett lån annars har du bränt handpenningen.
Citera
2014-04-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Så du har lagt handpenning på en nyproduktion utan att veta om du kan få ett lån?
Det är inte direkt så att du har något övertag mot banken, glöm att spela ut dom mot varandra, dom vet att du är desperat att få ett lån annars har du bränt handpenningen.

Om jag till 100% vet att jag är kreditvärdig mot det lånebelopp jag behöver, varför skulle jag inte då kunna vända bankerna mot varandra?

jag har självfallet vänt ut och in på kalkyler innan jag bokade, för att vara säker på att jag skulle ha råd med bostaden sen vid inflytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in