2014-04-04, 07:55
Medlem
Bk9s avatar
Jag hittade spritflaskor, porslin och en gammal 3hjuling som är typiskt 50-tal i en skog/tomt. 5 meter bredvid flaskorna så har det stått en tvättstuga där.
Vad jag fick veta att tvättstugan brann den ner på 50-60talet. det som återstår är väggarna. Så jag började forska runt om spritflaskorna. Det företaget startades 1917 och lades ner 1980.
Så efter min forskning så borde flaskornas ålder vara mellan 1917- 60-talet.
Till det tråkiga. Flaskorna verkar ha grumliga saker i sig. Man kan säga som skinn.

Kan man dricka/smaka spriten om man silar bort det konstiga sakerna?
Kan spriten ha blivit dålig efter den har legat ute i flera år?

Flaskorna har legat i mossa i flera år och blivit ganska skyddade av solen tack vare av mossan och av alla granar och trän.
Citera
2014-04-04, 07:57
Medlem
Om det är 40% eller mer. Troligen flera hundra år.
Beror på förslutning och så förstås.
Citera
2014-04-04, 08:03
Medlem
Feadogs avatar
Innan du bälgar i dig skiten i syfte att uppnå en gratis fylla kan det ju vara värt att kontrollera om flaskorna är värda något. Är de oöppnade så kanske det finns ett visst samlarvärde i dem. Oftast är så inte fallet, men ibland kan det vara värt en hel del om man hittar rätt köpare.
Citera
2014-04-04, 08:19
Medlem
Scraps avatar
Du skulle inte kunna ta en bild? Låter skumt om det har bildats ett skinnlager i ren sprit. Vilken alkoholhalt håller de?
Citera
2014-04-04, 08:21
Bannlyst
sprit har inget utgångsdatum! liksom socker salt mm mm, men testa alkoholstyrkan och är det 40% eller mer så är de inge fara, och de små saker du ser i är förmodligen jäst rester
Senast redigerad av bajjan1 2014-04-04 kl. 08:26.
Citera
2014-04-04, 08:50
Medlem
cyber_zekes avatar
Är dom öppnade kan det ju vara vad som helst i dom. Är dom oöppnade hade jag kollat samlavärdet innan jag gjorde någonting annat. Det låter skumt att det är någon avfälling i ren sprit, men det kan kanske vara något ifrån korken. Vad är det för märke? Har du någon bild?
Citera
2014-04-04, 10:23
Medlem
Enzymes avatar
Kan du inte fota flaskorna och lägga upp bilden? Vore kul att se hur dom ser ut! Kanske kan någon då hjälpa till med eventuell värdering.
Citera
2014-04-04, 10:54
Medlem
om du smakar får du nog en bra indikation om det är drickbart eller inte. ren sprit känns ju spontant ok, medan öl och vin känns mer risky
Citera
2014-04-04, 11:04
Medlem
Spackelackans avatar
Med tanke på att konjaken som bärgades från Regalskeppet Wasa inte bara var drickbar utan tydligen även väldigt välsmakande så skulle jag nog säga att du kan dricka din vintage-sprit utan att svettas.
Citera
2014-04-04, 14:45
Medlem
graffdatshits avatar
Om dom är öppnade så skulle som ju kunna innehålla träsprit eller fotogen för att lysa upp tvättstugan du hittade dom i. Om dom är oöppnade så kanske du kan smaka lite, men jag skulle varit djävligt försiktig om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in