2014-04-03, 23:53
Medlem
Halloj!
Har en ny häst, som går på fri tillgång av grovfoder (analyserat hösilage) i hagen. Hur ska jag beräkna foderstat utifrån det? Hur vet jag hur mycket han dagligen får i sig i hagen? De kan ju variera? Bör jag ge extra kraftfoder? Hur mycket? Hur ska jag ta reda på hur mycket? Osv :/
Citera
2014-04-04, 01:23
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Om du inte får något bra svar här så kan du kolla in hästforumet/sidan bukefalos. Dom har nog stenkoll. Har för mig att dom blev raidade av FB för några år sedan, hur kul som helst iaf så klicka på http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=12 så kommer du till hästsidan. Jag varnar dig dock, sidan ser ut att vara gjord av i början av 90-talet. Fick en smärre chock nyss, trodde det var på skoj. Men utvecklingen har tydligen stått still hos vissa.
Citera
2014-04-04, 08:12
Medlem
Det räcker nog med det fodret han får. Det beror på om hästen växer, hur mycket den arbetar.
Men om hästen inte växer eller arbetar hårt så räcker hösilage gott.
Citera
2014-04-04, 15:08
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentJasmin
Halloj!
Har en ny häst, som går på fri tillgång av grovfoder (analyserat hösilage) i hagen. Hur ska jag beräkna foderstat utifrån det? Hur vet jag hur mycket han dagligen får i sig i hagen? De kan ju variera? Bör jag ge extra kraftfoder? Hur mycket? Hur ska jag ta reda på hur mycket? Osv :/

Fri tillgång är ju rätt svårt att räkna foderstat på så länge man inte övervakar hästen hela dagen
Hur många hästar går den med?
Lägger ni ut en hel bal i taget? Eller ett visst antal kg/dag?
Du skulle ju kunna snitta balen (eller mängden grovfoder som läggs ut på en dag) på antalet hästar och antalet dagar som den räcker för att få ett ungefärligt antal kg/dag.
Sedan utefter vad du får för resultat så lägger du till kraftfoder om nödvändigt. Mängden kraftfoder och vilken sort beror ju helt och hållet på vad hästen behöver efter grovfoder.
Citera
2014-04-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Fri tillgång är ju rätt svårt att räkna foderstat på så länge man inte övervakar hästen hela dagen
Hur många hästar går den med?
Lägger ni ut en hel bal i taget? Eller ett visst antal kg/dag?
Du skulle ju kunna snitta balen (eller mängden grovfoder som läggs ut på en dag) på antalet hästar och antalet dagar som den räcker för att få ett ungefärligt antal kg/dag.
Sedan utefter vad du får för resultat så lägger du till kraftfoder om nödvändigt. Mängden kraftfoder och vilken sort beror ju helt och hållet på vad hästen behöver efter grovfoder.

De blir lite svårt övervaka hästen hela dagarna för att se tyvärr :/.. Han går med runt 6 andra valacker. Dem har 2 stora rundbalar i hagen. Hästen ska bli tävlingshäst men mer motionrids just nu, håller på bygger kondition och styrka.
Citera
2014-04-05, 20:18
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentJasmin
De blir lite svårt övervaka hästen hela dagarna för att se tyvärr :/.. Han går med runt 6 andra valacker. Dem har 2 stora rundbalar i hagen. Hästen ska bli tävlingshäst men mer motionrids just nu, håller på bygger kondition och styrka.

Jo jag menade inte riktigt att du skulle övervaka din häst Var ironisk såklart.
Försök ta reda på när balarna tar slut och det läggs in nya, hur många kg/bal det är, samt om din häst har normal rang i hagen. Är den låg i rang kan man kanske räkna med att den får äta sist av alla och kanske inte kan snitta jämt över alla hästar.
Annars får du helt enkelt bara se över analysen om höet innehåller tillräckligt med energi, protein och mineraler/kg för en normalt motionerande häst och sedan får du gå efter hull. Magrar den av får du lägga till ett energirikt kraftfoder, tappar den muskler ett proteinrikt (tex lusern) osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in