2014-04-03, 18:50
Medlem
Hej.

Var nyss med om en märklig situation. Var ner på stan tidigare idag i ett ärende och hade en familj framför mig, en pappa, mamma och en kille på 5-6 år.

Jag hör hur en konversation påbörjas och pappan börjar prata på olika språk och ser skitnöjd ut. Men så nämner pappan substitut av någon anledning och direkt frågar han sin son "Du vet väl vad det betyder va?". Tonen var överlägsen och killen ser ut som ett frågetecken, då säger pappan igen "Men kom igen, det måste du veta?" följt av "Nähe, det är istället för, kom ihåg det"

Haha mamman sa inte ett skit medans pappan fortsatte sin färd framåt rabblandes på franska. Är detta normalt? Vad ville pappan uppnå?
Citera
2014-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Hej.

Var nyss med om en märklig situation. Var ner på stan tidigare idag i ett ärende och hade en familj framför mig, en pappa, mamma och en kille på 5-6 år.

Jag hör hur en konversation påbörjas och pappan börjar prata på olika språk och ser skitnöjd ut. Men så nämner pappan substitut av någon anledning och direkt frågar han sin son "Du vet väl vad det betyder va?". Tonen var överlägsen och killen ser ut som ett frågetecken, då säger pappan igen "Men kom igen, det måste du veta?" följt av "Nähe, det är istället för, kom ihåg det"

Haha mamman sa inte ett skit medans pappan fortsatte sin färd framåt rabblandes på franska. Är detta normalt? Vad ville pappan uppnå?

En fader som har mindervärdeskomplex haha
Citera
2014-04-03, 19:21
Avstängd
micro113s avatar
Kanske något så enkelt som att barnet faktiskt INTE skulle förstå det han och mamman diskuterade just då...
Det är faktiskt inget direkt okänt knep för många föräldrar. Jag har själv använt det - ända tills ungarna började fatta engelska .. vilket var tidigt för äldsta sonen, fyra år .. annars suveränt när grytlocken inte skulle förstå .. Vilket de inte alltid skall göra...
Citera
2014-04-03, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Hej.

WT som har tagit några kvällskurser i franska och ville känna sig kulturell och intelligent
Citera
2014-04-03, 19:29
Medlem
KattPerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kanske något så enkelt som att barnet faktiskt INTE skulle förstå det han och mamman diskuterade just då...
Det är faktiskt inget direkt okänt knep för många föräldrar. Jag har själv använt det - ända tills ungarna började fatta engelska .. vilket var tidigt för äldsta sonen, fyra år .. annars suveränt när grytlocken inte skulle förstå .. Vilket de inte alltid skall göra...
Varför skulle han då förklara vad han sa för något?
Citera
2014-04-03, 19:32
Medlem
Citat:

Klassikern är ju annars att bokstavera ordet, det förstår inte många yngre barn heller. Nej, i det här fallet fick jag känslan av att pappan fått hybris, möjligen över att ha gått någon kurs eller liknande. Men att bravera framför sitt barn som knappt kan prata känns sådär, jobbigt att ha någon förälder som leker besserwisser i hemmet.
Citera
2014-04-03, 20:32
Medlem
Inaniss avatar
Hela substitutgrejen var väl kanske lite onödig, men inte alltid fel att lära barn nya ord.

Sen att han pratade franska, antingen ville han säga något som barnen inte förstod. Många jag känner brukar köra det fast med engelska tills barnet blir för gammalt och förstår det. Diskutera dessert och lördagsgodis är inte alltid så lätt annars...
Eller så försöker dom bara prata olika språk hemma, små barn har ofta väldigt lätt att plocka upp språk och det är aldrig fel att vara flerspråkig. Kände ett par som pratade tyska när dom var hemma så barnen lärde sig det, barnen var flytande på både tyska och svenska.
Citera
2014-04-03, 20:38
Medlem
hahah ja du vad ville han uppnå
Citera
2014-04-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocent
hahah ja du vad ville han uppnå

Eftersom jag inte själv har några barn, så vet jag ju inte om detta är något typiskt bland vissa föräldrar. Kanske är det skönt att ha någon sparv som hela tiden säger, woow gud vad duktig, cool och stark du är pappa

Tycker dock att händelsen idag var väldigt komisk. Hoppas pappan inte är sådär jämt bara.
Citera
2014-04-04, 00:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattPersson
Varför skulle han då förklara vad han sa för något?
Gjorde han det då. Eller testade han bara om barnet förstod.
Typ ett ord som barnet borde reagera på .. Glass/godis .. och när barnet inte gjorde det så gav han något neutralt och fortsatte ..?
Citera
2014-04-04, 00:36
Medlem
Citat:
Gjorde han det då. Eller testade han bara om barnet förstod.
Typ ett ord som barnet borde reagera på .. Glass/godis .. och när barnet inte gjorde det så gav han något neutralt och fortsatte ..?

Nej, det var verkligen "Du vet väl vad det betyder VA?!?!?!?!?!". Ungefär som pappan själv lärt sig ordet samma dag och var helnöjd. Det roliga var att han gick runt i kostym och var i 40 års åldern
Citera
2014-04-04, 20:27
Medlem
herrpages avatar
Att påvisa att man kan någonting, och att man är duktig för att man kan just den saken, kan väl om något trigga barnen till att själva vilja lära sig? Okej att det låter lite sjukt med "Du vet väl vad det betyder VA?!?!?!?!?!", men är det inte så barn konverserar med varandra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in