Citat:
Ursprungligen postat av
PartyTintin
Kan ju fylla i att jag aldrig någonsin sett eller hört en människa byta åsikter under/efter en debatt med en meningsmotståndare. Har ni?
Nej, men jag har sett många
åhörare till debatter ändra åsikt, inklusive mig själv. Men visst tar det tid, och sker i små steg.
När partiledarna tuppfäktas på TV är det inte för att övertyga varann, utan för att visa den osynliga åhöraren vem som har de bästa argumenten. Här på Flashback är det lite annorlunda eftersom alla har möjlighet att själva delta i samtalet, men de som är mest engagerade för en viss ståndpunkt ändrar knappast åsikt här heller.
Sedan handlar åsiktsbildning till ganska liten del om "de bästa argumenten". Känslor och grupptryck har större betydelse. Det är därför positioner inom media, reklam, musik- och filmproduktion är så viktiga om man vill styra ett samhälle.
På samma sätt kan manipulatörer använda konceptet "utsatt" som ett verktyg för att skapa känslor av medlidande på lämpliga områden, och "kränkt" för att skapa känslor av skam och skuld. Jämför reaktionerna på Dianas kaffekopp på Sheraton med stenkastningen i Kista. Diana råkade ut för rätt gärningsman, så händelsen kunde användas för att skapa skuldkänslor. Därav regeringens krismöte, därav mediauppmärksamheten. Kista-incidenten hade fel gärningsmän och var alltså oanvändbar för att skapa skuldkänslor. Således gavs den inte alls samma genomslag, trots att stenkastning objektivt sett är betydligt värre än ett upplevt otrevligt bemötande vid kaffeservering.
Talar vi om händelser som både har fel gärningsmän och fel offer, så blir uppmärksamheten obefintlig. Hur grov händelsen är, och hur mycket lidande den skapar, har ingen nämnvärd betydelse i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
PartyTintin
Därför det tar sådan tid att hjärntvätta ett helt folk. Det måste göras grundligt. Sen kan folk ljuga och hålla med för dom inte pallar men tro inte du har om omvänt någon.
Ju mindre det sociala trycket är, desto bättre uppfattning får du om folks verkliga åsikter. Ett samtal mellan skål och vägg, eller en anonym diskussion på Flashback, säger mer än vad som delas på Facebook.