2014-04-14, 17:52
Medlem
MrSvarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Beror ju på. Inte svart och vitt direkt. Beror även vad man själv har för syn på det.

Visst är du fattig. Men jag skulle hellre säga att du försummat ditt liv. En knarkare helt enkelt. Har inget att göra med dom som kämpar för att försörja sina barn genom lågavlönade jobb tex.

Men visst är du också fattig. Dock så får du ju det du har i dagsläget utan att själv generera några pengar. Här kan man också ha olika synsätt.

Jobbade du 50h i veckan för att uppehålla det liv du säger dig ha, då hade jag kallat dig fattig.

Det här är såklart min personliga syn på det och jag förstår att den inte delas av alla.

Tyvärr finns det inga jobb för den med stora luckor i arbetslivet och knappt någon utbildning.
Har du ett kan du hojta till.

Det finns ingen som jobbar 50h+ för sånhär levnadsstandard. Inte i Sverige.
Citera
2014-04-14, 18:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvart
Tyvärr finns det inga jobb för den med stora luckor i arbetslivet och knappt någon utbildning.
Har du ett kan du hojta till.

Det finns ingen som jobbar 50h+ för sånhär levnadsstandard. Inte i Sverige.

Precis, ingen behöver jobba hårt för så lite. Alltså finns det i mångas ögon inga fattiga i Sverige.

Att du är fattig är återigen följden av dina livsval. Inte för människor i Sverige måste slita för att uppehålla en sådan låg standard.

Och då som jag sa från början så finns det helt klart olika sorters fattig.
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-14 kl. 18:02.
Citera
2014-04-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Barnets tandvård betalas ju av skattebetalarna?

Ja, men nu sa jag att föräldrarna inte har råd att gå till tandläkaren för att de prioriterar barnens välmående. Jag är medveten om att barn har gratis tandvård.
Citera
2014-04-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo73
Läste Oktober i fattig Sverige av Alakoski en gång till...
Tragiskt för barnen men familjen har ju fått hjälp av socialen...
Och det var faktiskt för 37 år sedan..
Det finns säkert familjer med missbrukande föräldrar nu också men hur kan staten tvinga dem att omprioritera utgifterna så att man köper mat för barnen istället för droger, alkohol eller sigg?
Barnen kan kanske precis som Susanna Alakoski uppleva sig fattiga men är det verkligen samhällets fel?
Tyckte inte om heller hennes eviga tjat om klassklyftor- barnen kan inte välja vilken familj de kommer till världen i.
Min familj var urfattig trots att mamma var ingenjör, alkoholist till styvfar ( i övrigt helt fantastiskt person), tre barn. Mamma slet sig på jobbet men det räckte ändå inte, min lillebror svimmade av svält i skolan. Men det var Ryssland på 80-talet, ingen hjälp från staten- klara er själva. Men jag har aldrig varit avundsjuk på barn som hade det bättre i familjen, älskade och älskar min mamma, är stolt över henne.
Man skyller inte på klassklyftor och det är ju naturligt att läkare som utbildade sig i många år har mycket högre inkomst än t.ex städare eller vanlig arbetare.
Fattar inte varför ökade klassklyfftor är något negativt så länge man tjänar sina pengar själv inte snor från staten och folket som t.ex i min Ryssland? Snälla svenskar förklara...

Grattis! Du har inte indikerats sedan barnsben i den dvenska skolan/kulturen.
Citera
2014-04-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Ja, men nu sa jag att föräldrarna inte har råd att gå till tandläkaren för att de prioriterar barnens välmående. Jag är medveten om att barn har gratis tandvård.

Inte gratis, skattefinansierad. Hur föräldrar väljer att prioritera vad de ska göra med sina inkomster är väl upp till dem att avgöra?
Citera
2014-04-15, 01:59
Medlem
Citat:
Inte gratis, skattefinansierad. Hur föräldrar väljer att prioritera vad de ska göra med sina inkomster är väl upp till dem att avgöra?

jo gratis, gratis för barnen. Det är sant att förälrarna själva prioriterar hur de ska förela pengarna. Självklart kan de gå till tandläkaren själva och sen blir barnen utan kläder, leksaker, kan inte följa med sina vänner på aktiviteter osv.

Det kallar jag att vara fattig i sverige. När man konstant måste vända på varje krona och det inte finns någon buffert för oförutsedda utgifter.
Citera
2014-04-15, 07:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
jo gratis, gratis för barnen. Det är sant att förälrarna själva prioriterar hur de ska förela pengarna. Självklart kan de gå till tandläkaren själva och sen blir barnen utan kläder, leksaker, kan inte följa med sina vänner på aktiviteter osv.
Det finns ingenting i samhället som är gratis. Allting betalas alltid av någon. Glöm aldrig det.

Barnbidraget på 1050kr/mån täcker de utgifterna du anger ovan.
Citera
2014-04-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns ingenting i samhället som är gratis.... Glöm aldrig det.

För vissa personer är vissa saker gratis. T.ex. är barnens tandvård gratis för dem, papperslösa har gratis sjukvård osv. Självklart är det någon som betalar men det är endå gratis för dem.
Citera
2014-04-15, 20:09
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Grattis! Du har inte indikerats sedan barnsben i den dvenska skolan/kulturen.

Är det verkligen bra? Eller är du ironisk?
Citera
2014-04-15, 20:17
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Vilken jävla idiot du är.

Vaddå, har du slut på argument? Eller varför gå till personligt angrepp?
Vilken högintelligens har du ser man direkt, smarta människor skulle aldrig skriva så..

Läs själv snälla vad du svarade på min fråga om det fanns fattiga i Sverige.
Varje normalfuntad människa förstår ditt inlägg precis som jag gör.
Du läste ju själv frågor du fått...
Citera
2014-04-15, 20:36
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
[/b]

Finns det överhuvudtaget något annat land i världen som beskattar pensionerna?

Bara Sverige som är så korkade att göra pensionärer till den värsta underklassen i landet. I bla. Malta & Portugal har pensionärer väldigt liten skatt eller ingen skatt alls.

http://www.sparsamskatt.se/

Portugal:

Malta:
Citera
2014-04-25, 01:24
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Bara Sverige som är så korkade att göra pensionärer till den värsta underklassen i landet. I bla. Malta & Portugal har pensionärer väldigt liten skatt eller ingen skatt alls.

http://www.sparsamskatt.se/

Portugal:

Malta:

Varför protesterar svenska pensionärer inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in