2014-04-03, 03:38
Medlem
NixYOs avatar
Jag tänkte mig att den här tråden skulle bli en samlingstråd för diskussioner om filmer från östra Centraleuropa. Till östra Centraleuropa räknas Ungern, Polen, Slovakien och Tjeckien.
Citera
2014-04-03, 14:33
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Jag tänkte mig att den här tråden skulle bli en samlingstråd för diskussioner om filmer från östra Centraleuropa. Till östra Centraleuropa räknas Ungern, Polen, Slovakien och Tjeckien.

Tror bara jag har sett ett antal polska filmer som Dekalogen och andra filmer med Kieslowski och Andrzej Wajda. Tror aldrig jag har sett en ungersk film faktiskt. Eller någon av alla filmer man sett genom åren måste ju vara ungersk. Fast ingen jag har lagt på minnet. Mest rysk film för min del, men det ligger ju bortanför den här tråden.
Citera
2014-04-03, 15:02
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Tror bara jag har sett ett antal polska filmer som Dekalogen och andra filmer med Kieslowski och Andrzej Wajda. Tror aldrig jag har sett en ungersk film faktiskt. Eller någon av alla filmer man sett genom åren måste ju vara ungersk. Fast ingen jag har lagt på minnet. Mest rysk film för min del, men det ligger ju bortanför den här tråden.
Ungefär samma här (har dock aldrig sett en ungersk film, någon film som är gjord av Andrzej Wajda eller Dekalogen). Det är bl.a. därför som jag har startat denna tråd samt den om filmer från Balkan (det finns redan en tråd om filmer från Baltikum: (FB) Baltiska filmer, sevärda tips?). Kan tänka mig att kvarteretgamen har en hel del tips.
Senast redigerad av NixYO 2014-04-03 kl. 15:40.
Citera
2014-04-03, 17:34
Medlem
Rakiis avatar
Bra polsk film är Diabel, The Third of the Night (tror den heter så) och Mother Joan of the Angels.

Sen om man vill ha bra tjekisk film ska man spana in Jan Svankmajer, börja med kortfilmerna av honom och avancera upp till långfilmen Alice.

Och förutom den uppenbara elefanten i rummet gällande ungersk film, Bela Tárr så spana in Kontroll av Nimród Antal.
Citera
2014-04-04, 10:20
Medlem
saggesalivs avatar
Som Rakii säger - nyckeln till ungersk film är Bela Tarr, gör dock inte misstaget jag gjorde och börja med hans sjutimmars Satantango, det var en tung upplevelse om än vacker. Måste nog se om den själv nu efter att jag sett alla hans andra filmer, det kommer nog dock ta några år innan jag kommer till skott med det.

Men om man ska börja med Bela Tarr så rekommenderar jag att ta Damnation först, eventuellt den lite långsammare och tyngre Turinhästen.

Återkommer med vad jag sett från de andra länderna lite senare idag då jag skriver från mobilen och inte orkar leta i min filmstatistik från den.
Citera
2014-04-04, 11:10
Medlem
ConjureMes avatar
Lite Tjeckiska tips.

Happy End (Lipsky) - Sanslös och grotesk baklängesfilm som lyckas berätta två historier i en.

Lemonade Joe (Lipsky) - Skojig westernparodi Lipsky-stajl.

Tomorrow I'll wake up and Scald Myself with Tea (Polak) - Tidsresefilm med många förvecklingar och Hitler.

Ikarie XB 1 (Polak) - Härlig 60-tals scifi baserad på en Stanislav Lem roman.

Likbrännaren (Herz) - Läcker, obehaglig och cool film om Tjeckisk krematoriearbetare som, kanske, har germanskt blod i ådrorna.

Panna e netvor (Herz) - Gotisk och dekadent version av skönheten och odjuret.

The Flat (Svankmajer) - Finurlig surrealism av Svankan. Kuriosa: Juraj Herz dyker upp i filmen med en höna i handen.

Nattens diamanter (Nemec) - Vacker surrealism om två pojkar i flykt genom skogen.
Citera
2014-04-04, 11:33
Medlem
Martells avatar
Miklos Jancso har också gjort en hel del bra filmer som igy jöttem och Csillagosok, katonák. en annan ljuvlig liten ungersk film är A tanú av Péter Bacsó. En polsk film som jag tycker väldigt mycket om är Sanatorium pod klepsydra av Wojciech Has. Men det är väl framför allt tjeckisk film som ligger mig varmt om hjärtat och då främst den tjeckiska nya vågen filmerna. Där självklart Lásky jedné plavovlásky av Milos Forman skall nämnas sedan finns också Marketa Lazarová av Frantisek Vlácil, O slavnosti a hostech av Jan Nemec, Obchod na korze av Ján Kadár och Elmar Klos, Dita Saxová av Antonín Moskalyk och Ukradená vzducholod av Karel Zeman.
Citera
2014-04-04, 11:55
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Lite Tjeckiska tips.

Happy End (Lipsky) - Sanslös och grotesk baklängesfilm som lyckas berätta två historier i en.

Lemonade Joe (Lipsky) - Skojig westernparodi Lipsky-stajl.

Tomorrow I'll wake up and Scald Myself with Tea (Polak) - Tidsresefilm med många förvecklingar och Hitler.

Ikarie XB 1 (Polak) - Härlig 60-tals scifi baserad på en Stanislav Lem roman.

Likbrännaren (Herz) - Läcker, obehaglig och cool film om Tjeckisk krematoriearbetare som, kanske, har germanskt blod i ådrorna.

Panna e netvor (Herz) - Gotisk och dekadent version av skönheten och odjuret.

The Flat (Svankmajer) - Finurlig surrealism av Svankan. Kuriosa: Juraj Herz dyker upp i filmen med en höna i handen.

Nattens diamanter (Nemec) - Vacker surrealism om två pojkar i flykt genom skogen.

"Ikarie XB 1 (Polak) - Härlig 60-tals scifi baserad på en Stanislav Lem roman." Har faktiskt aldrig hört talas om den romanen. Solaris är ju såklart de första man tänker på när man hör hans namn. För de flesta i alla fall. Men ska spana in den filmen. 723 röster på IMDB. Hoppas den går att ladda ner någonstans.
Citera
2014-04-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Svankmajer

Icke att förglömma hans underbart skruvade och bisarra version av Alice i Underlandet! Jiří Barta har gjort en del sköna surrealistiska animerade stop-motion-filmer också, bl.a. en tolkning av den gamla folksagan Råttfångaren i Hameln. Polacken Ladislas Starevich är även han intressant i sammanhanget, han gjorde läskiga stop-motion-kortfilmer med döda insekter som rollinnehavare, se exempelvis denna: https://www.youtube.com/watch?v=1OISXdl1yDU

EDIT: Såg nu att Starevich visst har gjort filmer litet överallt i Europa och att han inte riktigt kvalar för tråden, men tänker mig att det får stå kvar, för de som gillar Svankmajers och Bartas filmer kommer garanterat gillar Starevichs också...

Citat:
Ursprungligen postat av Martell
En polsk film som jag tycker väldigt mycket om är Sanatorium pod klepsydra av Wojciech Has.

Vill understyrka att ja, den är sannerligen mycket bra och intressant! Har du några tips på filmer man kan förväntas gilla om man gillar den?

Citat:
Ursprungligen postat av Martell
Marketa Lazarová

Hade mer än gärna mottagit ett omdöme om denna film - jag har tänkt se den ett bra tag, men inte kommit mig för det...
Senast redigerad av Vetrarmegin 2014-04-04 kl. 13:22.
Citera
2014-04-04, 14:21
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Polacken Ladislas Starevich är även han intressant i sammanhanget, han gjorde läskiga stop-motion-kortfilmer med döda insekter som rollinnehavare, se exempelvis denna: https://www.youtube.com/watch?v=1OISXdl1yDU

EDIT: Såg nu att Starevich visst har gjort filmer litet överallt i Europa och att han inte riktigt kvalar för tråden, men tänker mig att det får stå kvar, för de som gillar Svankmajers och Bartas filmer kommer garanterat gillar Starevichs också...

Om du inte sett den kan jag rekommendera hans första långfilm Le Roman de Renard om en illmarig räv som ständigt duperar och spelar de andra djuren spratt. Det är en synnerligen trevlig fabel och väldigt fint gjord.
Citera
2014-04-04, 14:30
Medlem
Hungaros avatar
Jag rekommenderar starkt "Szabadság, szerelem" Children of Glory på engelska. En film regisserad av Krisztina Goda med välkända ungerska skådespelare och med en stark budget. Filmen kretsar kring den ungerska revolutionen 1956 och det ungerska vattenpolo laget som starkt satte sin prägel med sitt motstånd att aldrig vika sig mot det Sovjetiska vattenpolo laget.

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=5cw-MAP4cwo
Citera
2014-04-05, 08:23
Medlem
Martells avatar
Citat:
Vill understyrka att ja, den är sannerligen mycket bra och intressant! Har du några tips på filmer man kan förväntas gilla om man gillar den?
Jag kommer inte på några filmer som liknar den från östra Centraleuropa så jag får gå lite OT för att svara på det. De filmerna som dyker upp i huvudet är: Den-en ni shisu av Shûyi Terayama, Rengoku eroica av Yoshishige Yoshida, Mujin rettô av Katsu Kanai och Die Reise ins Glück av Wenzel Storch. Sedan finns också Le révélateur av Philippe Garrel som enligt mig är den bästa film som någonsin gjorts.

Citat:
Hade mer än gärna mottagit ett omdöme om denna film - jag har tänkt se den ett bra tag, men inte kommit mig för det...
Det är en väldigt välgjort film på alla sätt och vis. Den påminner en hel del om Tini zabutykh predkiv av Sergei Paradjanov, så om du tycker om den tycker du säkert också om Marketa Lazarová. Båda filmerna har den där underbara primitiva känslan, även om Marketa Lazarová inte är lika extremt primitiv som Paradjanovs film (känns ju som den spelades in för flera hundra år sedan, en helt unik film) och inte heller är den lika magisk men det är en minst sagt mycket bra och sevärd film. Underbart kameraarbete och mycket bättre skådespel än i Tini zabutykh predkiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in