2014-04-02, 13:22
Medlem
Hur i he**te kan vi vara så j**la dumma att låta jordbruksverket godkänna dessa smitt hundar att komma inom landets gränser, det finns ett antal smittor som är svåra/omöjliga att upptäcka vid veterinär kontroll, ni som lever i er sagovärld och vurmar för dessa hundar, skapa hund dagis i resp land mycket billigare och vi slipper få hit skiten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/hunden-max-dog-av-okanda-smittan-tvt/
Citera
2014-04-02, 13:57
Medlem
Myrtens avatar
Vi lever i EU. SJV kan INTE förbjuda import av dessa hundar.

De avråder dock starkt från import:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80 001886.html

Citera
2014-04-02, 14:00
Medlem
Jo vi är dumma, gå ur EU....
Citera
2014-04-02, 19:46
Medlem
Svidmyras avatar
Vi behöver inte gå ur EU (även om det vore bra) men Jordbruksverket borde inte godkänna import av en massa gatuhundar eller hundfabrikshundar.

JBV ska inte tillåta att t.ex. en enda person får tillstånd att ta hit 100 valpar om året från Öststaterna eller att dessa "adoptionsföreningar" tar hit gatuhundar från ex Spanien, Grekland o Öststaterna. Vi svenskar föder upp tillräckligt många egna byrackor för att mätta den svenska marknaden - vi behöver inte importera skiten också!
Citera
2014-04-02, 20:02
Medlem
Saolas avatar
Är det bara jag som reser raggen? = - En dag när vi var ute med hundarna såg vi att Max och min hund, Selma, parade sig. Vi upptäckte efteråt att Max hade ett stort köttigt sår i de nedre regionerna, säger Eva.=

Vad är detta för nått?!

Citat från artikel.
Citera
2014-04-02, 20:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Gå ur EU, visst, går inte. Den skiten är vi fast ni. Funderar på om Norrland borde gå ur Sverige och bilda union med Norge!
Citera
2014-04-02, 20:55
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Är det bara jag som reser raggen? = - En dag när vi var ute med hundarna såg vi att Max och min hund, Selma, parade sig. Vi upptäckte efteråt att Max hade ett stort köttigt sår i de nedre regionerna, säger Eva.=

Vad är detta för nått?!

Citat från artikel.

Det är ett tecken på att det är okunniga idioter som skaffar utländska gatuhundar.
Citera
2014-04-04, 08:54
Medlem
[quote=Myrten|48207837]Vi lever i EU. SJV kan INTE förbjuda import av dessa hundar.

De avråder dock starkt från import:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80 001886.html

Ok så med det resonemanget är det fritt fram att importera Mul ock klöv sjuka djur eller varför inte lite Newcastle höns
Citera
2014-04-04, 09:22
Medlem
Myrtens avatar
@Gimbal:
Nej, det är inte fritt fram liksom det inte är fritt fram att importera hundar med TVT. Likväl förekommer det då och då att höns får Newcastle i Sverige. Både Newcastle och MoK kan spridas på andra sätt till Sverige än import av sjuka djur. TVT i Sverige har endast förekommit hos importerade gatuhundar från Rumänien, så lösningen ser ju enkel ut. Men, med de handelslagar som finns inom EU så är tyvärr svenska myndigheters händer låsta.

Om det var upp till mig skulle inga sällskapsdjur öht få passera gränsen utan nån form av karantän samt upprepad veterinärkontroll.
Citera
2014-08-16, 12:57
Medlem
spoilers avatar
Vad är det för idioter som importerar? Får de någon kick av att vara "goda"?

"En gatuhund från Rumänien som importerats till länet i sommar visade sig ha en mycket smittsam infektion kallad "kutan dirofilarios".

Infektionen som inte finns i Sverige, men som finns i länder som Ungern och Rumänien, orsakas av en parasit och hundar smittas via myggor. Smittan kan spridas även till katter och människor."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5939229
Citera
2014-08-16, 13:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Vad är det för idioter som importerar? Får de någon kick av att vara "goda"?

"En gatuhund från Rumänien som importerats till länet i sommar visade sig ha en mycket smittsam infektion kallad "kutan dirofilarios".

Infektionen som inte finns i Sverige, men som finns i länder som Ungern och Rumänien, orsakas av en parasit och hundar smittas via myggor. Smittan kan spridas även till katter och människor."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5939229
Jag har samma tankar.
En hund är ett djur, dvs en del av matkedjan.
För att vara den jag är så har jag en mkt radikal syn på djur o hundar som jag fått mkt skit för genom åren.
Åker jag till ett land i Sydostasien kommer jag antagligen prova att äta hund då det är en maträtt i deras kultur.
Som EU-medborgare stödjer jag även massavskjutningar av gatuhundar inom EU. Finns inte en chans i helvete att jag kan stödja massinvandring, oavsett art. Vi kan importera hur mkt hundar vi vill från dessa länder för att vara goda människor. Men det vi borde göra är att lösa problemet.
Med bra gevär så skulle problemet snart vara löst o då kan alla som måste rädda små oskyldiga hundar istället adoptera de stackars hundar som ständigt ligger ute på Blocket o redan finns i landet.

För att klargöra.
Jag har tidigare fött upp hundar o min målsättning var att bevara rasens specifika egenskaper. Likaså arbetade jag under flera år inom SKKs organisation.
Så jag älskar hundar. Men man måste vara realistisk o inse att det är ett djur som både är mat samt i vissa länder, skadedjur.
Citera
2014-08-19, 15:40
Medlem
spoilers avatar
"Ängelholmsparet köpte en insmugglad rottweilervalp. Eftersom valpen kom från Rumänien blev den avlivad direkt på grund av rabiesrisken.

Paret från Ängelholm ville ha hund och skaffade i förra veckan vad de trodde var en frisk rottweilervalp.

Men de anade att allt inte stod rätt till eftersom hunden var försedd med ett rumänskt hundpass och dessutom verkade betydligt yngre än de åtta veckor som är det normala när man köper valp.

I fredags fick Veterinärhuset i Ängelholm en förfrågan om hälsokontroll. Och på tisdagen fick den lilla valpen avlivas.

Veterinär Cecilia Kulneff säger att risken är stor att valpen bar på det fruktade rabiesviruset.

– Den visade inga tydliga symptom på att vara rabiessjuk, men den hade våldsam diarré och var trött. Men Rumänien har mycket rabies, så risken är stor, säger Cecilia Kulneff.

Valpen ska nu obduceras på Statens veterinärmedicinska anstalt.

Ängelholmsparet hade hittat valpen via en annons på Blocket och fick hem den i slutet på förra veckan."

http://hd.se/angelholm/2014/08/20/valp-fick-avlivas-pa-grund-av/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in