2014-04-02, 09:21
Medlem
Hallådär!

Jag har under en tid haft planer på att bilda ett fastighetsbolag, i mindre skala som jag tänkt bygga upp med åren och tanken är att hyra ut 5-6 lägenheter för att kunna utöka ekonomin lite. Nu har jag hittat ett hus som säljs superbilligt, som jag är väldigt intresserad av. Om jag bildar ett fastighetsbolag - går det då att hyra denna fastighet av sitt eget bolag - och på något sätt ha någon vinning i detta?

Man har ju hört talas om avdrag osv, och jag kan tänka mig att man kan pressa priser för inköp aningen också om man gör detta som bolag.

Någon som vet hur detta funkar, och kanske eventuellt har några erfarenheter kring det? Tanken är att hyra denna fastighet av det egna bolaget under de första åren, tills att fastigheten är avbetalt och därefter kan hyras ut till annan person.
Citera
2014-04-02, 11:05
Medlem
EvilGuys avatar
Nu gissar jag bara: Jag tror att det blir betydligt svårare att låna pengar till fastigheten om du ska köpa den via ett aktiebolag. Planerar du att driva den som egen juridisk person så är det nog enklare, mer likt ett vanligt huslån. Men kolla upp med din bank vad de säger om saken. Som sagt, jag kan ha fel.
Citera
2014-04-02, 19:38
Medlem
Vad skulle jag ha för vinning i detta när jag köper in byggmaterial etc?
Citera
2014-04-04, 09:08
Medlem
Innebär inte det att du bara skapar en massa skatt på redan skattade pengar?

Du tar 10.000 av dina skattade pengar som du betalar till ditt bolag. Ditt bolag ökar då sin vinst med 10.000 som du får betala 22% i bolagsskatt på = 7.800 kvar i utdelningsbara medel. Du delar ut hela vinsten till dig själv och får betala 30 procent i skatt på detta = 5460 kvar efter skatt till dig. Så i stället för att ha 10.000 av skattade pengar att köpa bröd för så har du nu bara 5460 kvar. Var ligger din vinning i det?

Enda anledning att hyra av sitt eget bolag är väl att du då kan bo billigare och bättre än om du hyr av någon annan. Här finns dock en hel del regler som innebär att du får förmånsbeskatta eventuell hyresrabatt (men mycket av det går att trixa bort).

Avdrag på byggmaterial får du ju göra oavsett om du hyr av dig själv eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in