2014-04-01, 17:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag undrar vilken som är mest prisvärd och bäst av dessa 4 bildskärmar?
Vad skiljer dem åt egentligen? Är det bara storleken?
Om jag inte missat något, varför tillverkar de så många olika men nästan helt identiska skärmar? Hade det inte räckt med 2, max 3 modeller?

DELL 21,5" 1499;-
http://www.inet.se/produkt/2206908/dell-22-p2214h-ips

DELL 23,0" 1599;-
http://www.inet.se/produkt/2206909/dell-23-p2314h-ips-led

DELL 23,8" 1999;-
http://www.inet.se/produkt/2206910/dell-24-p2414h-ips-led

DELL 27" 2599;-
http://www.inet.se/produkt/2206911/dell-27-p2714h-ips-led

Vilken är bäst?
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-04-01 kl. 17:59.
Citera
2014-04-01, 18:01
Medlem
OffensiveShits avatar
Vad du än gör så köp inte 27 tummaren. Allt ser så jävla fult ut på en stor skärm med vanlig 1920x1080 upplösning

Dell är stora, så de behöver ett stort utbud med olika storlekar.
Citera
2014-04-01, 18:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Hmm, svårt val.

iMac finns ju bl.a som 21,5" och de är ju schyssta.
Men eftersom det bara skiljer en hundring här till den på 23", så kanske den är "bäst"?
Det verkar ju bara vara den minsta de har inne i "min" butik dock.
Citera
2014-04-01, 18:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Vad du än gör så köp inte 27 tummaren. Allt ser så jävla fult ut på en stor skärm med vanlig 1920x1080 upplösning

Dell är stora, så de behöver ett stort utbud med olika storlekar.

Det där med 8 ms gör mig lite förbryllad. Har sett att Asus och Samsung t.ex. kan stoltsera med 1-5 ms. Är det något att bry sig om?
Citera
2014-04-01, 18:06
Medlem
Termosins avatar
Finns inte direkt någon avgörande punkt för någon av skärmarna, utesluter dock 27". Tycker inte så liten skillnad rättfärdigar 600kr. Skulle satsa på 23", går lite på magkänsla. Prismässigt är den troligen rättvisast.

Knappt några som helst skillnader mellan dem, lite olika mått och vikter etc.

Anledning för att de är såpass många snarlika modeller kan ha att göra med när de släpptes även om ja inte ser några datum.
Citera
2014-04-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det där med 8 ms gör mig lite förbryllad. Har sett att Asus och Samsung t.ex. kan stoltsera med 1-5 ms. Är det något att bry sig om?
Nej. Förmodligen gör fittorna på Asus och Samsung reklam för grått till grått-tid medan Dell ger tiden från vitt till svart.
Du måste hur som helst upp i typ 20-40 ms innan du märker av något, och då enbart i filmer med snabb rörelse eller snabba datorspel.
Senast redigerad av ettkontobara 2014-04-01 kl. 18:14.
Citera
2014-04-01, 18:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Finns inte direkt någon avgörande punkt för någon av skärmarna, utesluter dock 27". Tycker inte så liten skillnad rättfärdigar 600kr. Skulle satsa på 23", går lite på magkänsla. Prismässigt är den troligen rättvisast.

Knappt några som helst skillnader mellan dem, lite olika mått och vikter etc.

Anledning för att de är såpass många snarlika modeller kan ha att göra med när de släpptes även om ja inte ser några datum.

Ja, den på 23" tänkte jag också. Kommer sitta på 80-100 cm från skärmen. Sådant spelar kanske in lika mycket nu som det gjorde förr. Mest ordbehandling, men förhoppningsvis även grafiken från musikinspelningsprogram/sequenserprogram och bildbehandlingsprogram, kommer den att få tampas med, samt en del videoredigering.

Nu återstår bara att se om denna min-pc kan duga för det (i kombination med skärmen):
http://www.inet.se/produkt/1970911/asus-vivopc-vc60-b015k-i5-1tb?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prisjakt
Citera
2014-04-01, 18:21
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ja, den på 23" tänkte jag också. Kommer sitta på 80-100 cm från skärmen. Sådant spelar kanske in lika mycket nu som det gjorde förr. Mest ordbehandling, men förhoppningsvis även grafiken från musikinspelningsprogram/sequenserprogram och bildbehandlingsprogram, kommer den att få tampas med, samt en del videoredigering.

Nu återstår bara att se om denna min-pc kan duga för det (i kombination med skärmen):
http://www.inet.se/produkt/1970911/asus-vivopc-vc60-b015k-i5-1tb?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prisjakt

Skärmen verkar ha schyssta omdömen runt om på nätet iaf. Kan tyvärr avgöra datorn, ytterst lite koll på vad som bör rekommenderas till sådana program. Rent spontant bara bör väl antingen video eller foto delen vara tyngsta att driva.
Citera
2014-04-01, 18:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Skärmen verkar ha schyssta omdömen runt om på nätet iaf. Kan tyvärr avgöra datorn, ytterst lite koll på vad som bör rekommenderas till sådana program. Rent spontant bara bör väl antingen video eller foto delen vara tyngsta att driva.

Musikinspelning och videoredigering är tyngst, men har fungerat på min nuvarande laptop rätt hyggligt:

Intel Core Duo P8400 2.26 GHz
3 GB RAM
Hdd 5200 rpm
ATi Mobility Radeon HD3470, 256MB separat grafikkort

Den mini-pc jag kollat kommer 12 april.
Citera
2014-04-01, 18:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Nej. Förmodligen gör fittorna på Asus och Samsung reklam för grått till grått-tid medan Dell ger tiden från vitt till svart.
Du måste hur som helst upp i typ 20-40 ms innan du märker av något, och då enbart i filmer med snabb rörelse eller snabba datorspel.

Ahh... säljarna är på en ibland med sitt säljsnack en del om hur värdelöst 10, 13 ms är och att man måste ha max 5 ms. Där ser man.
Citera
2014-04-01, 18:40
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ahh... säljarna är på en ibland med sitt säljsnack en del om hur värdelöst 10, 13 ms är och att man måste ha max 5 ms. Där ser man.
De är säljare av en anledning, skulle ha väldigt mycket onödigt liggandes om man lyssnade på dem. Fint exempel är de guldpläterade HMDI kablarna, ingen skillnad mot den för 20 sek xD
Citera
2014-04-03, 14:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
De är säljare av en anledning, skulle ha väldigt mycket onödigt liggandes om man lyssnade på dem. Fint exempel är de guldpläterade HMDI kablarna, ingen skillnad mot den för 20 sek xD

Det är nog sant. Lutar åt den minsta, den på 21,5" av tre anledningar.
- Det är den enda av de fyra som affären har inne och inte måste beställa.
(Iofs inget problem att vänta några dagar.)
- Den är förmodligen lättast att få ned i en lämplig ryggsäck utan att det ser konstigt ut.
(Finns det förresten speciella skärmväskor? Vikten är inte märkvärdig 3,3 kg.)
- Kanske är den storlek som fungerar bäst med avseende på grafikkretsen, Intel HD Graphics 4000.
(Samma krets som i Mac Mini f.ö.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in