2014-04-01, 07:52
Medlem
Reverentias avatar
Min grabb går just nu första året på gymnasiet och han närvarar inte på sina lektioner utan han stannar hemma. Anledning till detta, enligt honom, är för att han kommer byta skola nästa termin och betygen som han får nu spelar ingen roll då han söker om igen på betygen från 9:an.

Jag förstår att han inte känner sig motiverad till att gå när arbetet han gör på papper inte spelar någon roll då han inte får betyg för det. Men jag känner ändå att han inte bara kan sitta hemma resterande tiden av terminen + sommarlovet för att sedan börja om 1:an på nytt.

Så min fråga lyder, vad bör jag göra i den här situationen? Jag försökte tänka mig in i hans scenario, tänk att man går till jobbet men inte får lön. Hade man orkat med det?

Tacksam för svar.
Citera
2014-04-01, 08:00
Medlem
frihetskrigares avatar
Det är väl bara att han går dit och klarar av kurserna han ska göra nu, så slipper han förmodligen göra dom sen och får därför vara ledig. Dom flesta kurser är alla program tvungna att göra. Sen får han väl visste studiebidrag ändå om han tänker byta.

Nej din son är bara lat och tänker inte framåt.
Citera
2014-04-01, 08:01
Medlem
Sabbatsår är något många människor tar.

Ja fundera lite på om du vill gå till jobbet och köra på som vanligt i en månad,
när den månaden är slut så kommer du inte att få någon lön alt. existensminimum.

Prata med honom, inget tjat eller tvång.
Om det är så att han verkligen kommer att börja om nästa år,
så kanske du ska stötta honom i sina val genom livet?
Citera
2014-04-01, 08:03
Medlem
svallerbyttans avatar
Tror att kommunen brukar ordna dagverksamhet åt sådana ungdomar som inte går i gymnasiet. Ställ ett ultimatum att han får välja mellan detta eller att gå på sina lektioner.
Citera
2014-04-01, 08:04
Medlem
xposeds avatar
Som frihetskrigare skriver kommer han ju antagligen läsa samma typ av kurser (ex Svenska och engelska) även när han var bytt linje, vilket gör att han lär få fritid få om han läser dem nu.
Citera
2014-04-01, 08:06
Medlem
Bassplays avatar
Förstår honom också. Jag gjorde likadant på folkhögskola när våra lärare förklarade att ingen i klassen kunde få något betyg.

Då var det väl bara en två månader kvar men ändå...

Kan ni inte komma överens om att han får ta jävligt mycket hushållsarbete om han ska gå hemma.

Hur blir det med CSN om han sitter hemma? För pengarna även om det inte är mycket kanske han ska pallra sig iväg ändå.
Citera
2014-04-01, 08:14
Medlem
Reverentias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Förstår honom också. Jag gjorde likadant på folkhögskola när våra lärare förklarade att ingen i klassen kunde få något betyg.

Då var det väl bara en två månader kvar men ändå...

Kan ni inte komma överens om att han får ta jävligt mycket hushållsarbete om han ska gå hemma.

Hur blir det med CSN om han sitter hemma? För pengarna även om det inte är mycket kanske han ska pallra sig iväg ändå.

Jag har förklarat för honom att om han inte går iväg så får han inga pengar av mig, men han säger att h-an klarar sig utan pengar.

Men jag ska framföra förslaget om hushållssysslor.
Citera
2014-04-01, 09:33
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Det är väl bara att han går dit och klarar av kurserna han ska göra nu, så slipper han förmodligen göra dom sen och får därför vara ledig. Dom flesta kurser är alla program tvungna att göra. Sen får han väl visste studiebidrag ändå om han tänker byta.

Nej din son är bara lat och tänker inte framåt.

Som sagt, varfør går han inte dit och betar av grundæmnena som ingår i kursplanen før varje nationellt program? T.ex. Svenska A, Engelska A, Sam A, Ma A etc. etc.? Passar han på att beta av dessa så har han ju mindre kurser att ta senare.
Citera
2014-04-03, 19:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Sabbatsår är något många människor tar.
Inte på gymnasiet, det måste vara extremt ovanligt.
Citera
2014-04-03, 23:11
Medlem
Lip-Tips avatar
Hej TS!

Först av allt kolla upp med pojken din om de kurser han läser nu är likadana som han kommer läsa när han börjar på nytt. Om han nu klarar av den kursen så behöver han inte göra den igen om man säger så. Tänker just nu på att det är April och bara några månader kvar tills termin slutet. Finns en chans att han kan klara en kurs så ska han ta den nu, han har ju iallafall gått mer än 3/4 utav kurstiden.

Iallafall vad jag skulle göra..

/Lip
Citera
2014-04-03, 23:57
Medlem
Copterss avatar
Säg åt honom att om han gör färdigt obligatoriska kurser så kommer han inte behöva läsa dessa när han börjar om på nytt. Och eftersom det då blir ett hål i schemat så kommer han få ledigt.
Citera
2014-04-04, 21:39
Medlem
Svenska A, Matematik A, engelska m.m. och allt vad de heter nu - alla de ämnena han missar nu som är obligatoriska för alla program är det inte alls säkert han får göra om i nästa skola. Ta kontakt med den skolan och dubbelkolla. Detta föll jag på när jag bytte skola och gjorde precis som din son gör nu för några år sen.

Vad gör han hemma? Är det datorspel som lockar, det kanske rent av är att han inte trivs i klassen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in