2014-04-01, 05:36
Medlem
Hej det är så att jag är inne i en djup depression som har varat hittills i flera månader. Har varit heltidssjukskriven sedan dess.

Under denna tid har jag inte klarat av att röra mig utanför hemmet. Får några dagar sedan så kände jag att jag står inför ett val, det valet var att dö eller att följa min psykologs rekommendation, att börja aktivera mig. Så nu har jag under de senaste dagarna börjat gå cirka en mil om dagen. Jag ämnar att fortsätta med det till jag eventuellt blir frisk. Min enda livsgnista är att det finns personer jag älskar. Jag har varit inlagd för någon månad sedan på sjukhus men det var en lång pina. Jag har borderline, och har varit självmordsbenägen förut och inlagd men har efter cirka en till två månader tillfrisknat. Mitt normala stämningsläge är lågt, jag kan inte känna genuin glädje även om jag kan dra på smilbanden om någon säger något roligt. Medicinerna jag har fått utskrivna av min psykiatriker är helt värdelösa. Jag har aldrig drogat och vill absolut inte ta till alkohol då det ger mig dubbel ångest dagen efter.

jag har Sertralin (200mg SSRI) + Voxra (150mg NDRI?) samt Stesolid (5mg Benzo) vid behov.
Citera
2014-04-01, 06:41
Medlem
Fick tag på min psykolog nyss, han sa att han inte visste vad de skulle kunna göra mer för mig, då föreslog jag ECT och han skulle prata med min psykiatriker ifall de kunde ordna det. Känns inte så bra att göra en ECT behandling när jag läst om alla negativa biverkningar Men är berädd att göra det som en sista utväg.
Citera
2014-04-01, 06:47
Medlem
Croissants avatar
Tycker du om djur? Jag skulle aldrig vilja dö innan min valp. Promenader två timmar om dagen, eller mer. Vi har kroppskontakt i stort sett hela tiden. Just nu sover han på mig.

Alltså, jag menar att ett djur är någon att kramas med och det skulle krävas en svår psykos att överge det djuret av egen vilja.
Citera
2014-04-01, 07:07
Medlem
joemama909s avatar
herregud...jag vet inte vad jag ska säga faktiskt men jag hoppas att du blir bättre!
Citera
2014-04-01, 07:53
Medlem
Är du säker på att du är självmordsbenägen?
Eller är det mer så att du känner att det finns ingen mening att leva längre,
du och alla andra skulle må bättre om du inte fanns?

Elbehandling används fortfarande för det fungerar, men kanske inte på alla.

Det va mycket medicin du tar, jag klarar mig på 100mg Sertralin,
tar 200-300mg om jag får självmordstankar.
Du har kanske inte fått rätt medicin?
Kan du blivit feldiagnostiserad?

Det finns inte så mycket att göra åt en så pass stark depression/ångest förutom medicin,
men det där med djur är väldigt sant, det hjälper ganska mycket att ha ett djur vid sin närhet.
Citera
2014-04-01, 08:16
Medlem
Jag får omformulera mig. Jag vill ju leva egentligen. Men inte till vilket pris som helst. Möjligt jag kan fått fel diagnos. Borderline brukar inte ha så långvariga svackor som varar i månader har jag för mig.
Citera
2014-04-01, 09:11
Medlem
stämmer detta:
http://www.slso.sll.se/slpotemplates/slpopage1____14251.aspx

http://www.psykologitest.se/borderline.php
Citera
2014-04-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
stämmer detta:
http://www.slso.sll.se/slpotemplates/slpopage1____14251.aspx

http://www.psykologitest.se/borderline.php
Jag fick 18 poäng av 40. Vilket är risk för Borderline enligt hemsidan.
Citera
2014-04-01, 10:35
Medlem
pink-nimbuss avatar
Du kan prova en hög dog på psilocybin, försök först att ta itu med dina problem utan droger? men en riskabel nödlösning är att bearbeta problemen via psykedeliska
Citera
2014-04-01, 11:35
Medlem
pokereves avatar
Flyttad från medicin och hälsa -> psykiatri och psykofarmaka

/Mod
Citera
2014-04-01, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Är du säker på att du är självmordsbenägen?
Eller är det mer så att du känner att det finns ingen mening att leva längre,
du och alla andra skulle må bättre om du inte fanns?

Elbehandling används fortfarande för det fungerar, men kanske inte på alla.

Det va mycket medicin du tar, jag klarar mig på 100mg Sertralin,
tar 200-300mg om jag får självmordstankar.
Du har kanske inte fått rätt medicin?
Kan du blivit feldiagnostiserad?

Det finns inte så mycket att göra åt en så pass stark depression/ångest förutom medicin,
men det där med djur är väldigt sant, det hjälper ganska mycket att ha ett djur vid sin närhet.

TS tar väl ändå inte mycket medicin? Egentligen borde alla kombinera SSRI med exempelvis Voxra då det är helt idiotiskt att "enbart" attackera serotoninet som anledning till ett depressivt mående, dessutom är Voxra effektivt för att få bort sexualla biverkningar genererat av SSRI-preparat. Just kombinationen av Sertralin samt Voxra är mycket intressant då Sertralin också hämmar återupptaget av noradrenalin och dopamin i svag utsträckning, vilket även Voxra gör.

Doseringen 150 mg på Voxra är ibland för låg (300 mg är standarddos), skulle därför rekommendera att i samråd med din psykiatriker eventuellt höja upp den till 300 mg. Vissa kan få ökad ångest av Voxra så att du är medveten om detta.

Kan föreslå den ångestdämpande medicinen Buspiron om du lider av GAD eller annan ångestproblematik, utan panikångest. Buspiron kan ta 2-4 veckor innan det fungerar men för många är det en otroligt hjälpsam medicin med få biverkningar. Det är även intressant att kombinera Melatonin samtidigt då detta enligt studier fungerar antidepressivt.

SSRI-preparat och Voxra är rätt klena antidepressiva mediciner som en del inte får tillräckligt god effekt av och därför kan andra typer av antidepressiva mediciner fungera bättre. Prata med din psykiatriker om att eventuellt få prova en MAO-hämmare eller ett TCA-preparat.

Och ja, självklart ska du be om att få bli inlagd om du är självmordsbenägen. Då kan även en kraftfullare antidepressiv medicin provas ut på dig och du har tillgång till hjälp om du känner av insättningsbesvär. Mitt tips är att du gör detta innan du tar steget vidare och genomgår en ECT-behandling.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-04-01 kl. 12:05.
Citera
2014-04-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pink-nimbus
Du kan prova en hög dog på psilocybin, försök först att ta itu med dina problem utan droger? men en riskabel nödlösning är att bearbeta problemen via psykedeliska

Droger är helt uteslutet för mig. Det skulle vara kanonbra om det fanns någon medicin som kan göra att man får ett någorlunda välbefinnande. Är inte ute efter några trippar utan jag stannar helst kvar i verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in