Citat:
Ursprungligen postat av
The13
Är du säker på att du är självmordsbenägen?
Eller är det mer så att du känner att det finns ingen mening att leva längre,
du och alla andra skulle må bättre om du inte fanns?
Elbehandling används fortfarande för det fungerar, men kanske inte på alla.
Det va mycket medicin du tar, jag klarar mig på 100mg Sertralin,
tar 200-300mg om jag får självmordstankar.
Du har kanske inte fått rätt medicin?
Kan du blivit feldiagnostiserad?
Det finns inte så mycket att göra åt en så pass stark depression/ångest förutom medicin,
men det där med djur är väldigt sant, det hjälper ganska mycket att ha ett djur vid sin närhet.
TS tar väl ändå inte mycket medicin? Egentligen borde alla kombinera SSRI med exempelvis Voxra då det är helt idiotiskt att "enbart" attackera serotoninet som anledning till ett depressivt mående, dessutom är Voxra effektivt för att få bort sexualla biverkningar genererat av SSRI-preparat. Just kombinationen av Sertralin samt Voxra är mycket intressant då Sertralin också hämmar återupptaget av noradrenalin och dopamin i svag utsträckning, vilket även Voxra gör.
Doseringen 150 mg på Voxra är ibland för låg (300 mg är standarddos), skulle därför rekommendera att i samråd med din psykiatriker eventuellt höja upp den till 300 mg. Vissa kan få ökad ångest av Voxra så att du är medveten om detta.
Kan föreslå den ångestdämpande medicinen Buspiron om du lider av GAD eller annan ångestproblematik, utan panikångest. Buspiron kan ta 2-4 veckor innan det fungerar men för många är det en otroligt hjälpsam medicin med få biverkningar. Det är även intressant att kombinera Melatonin samtidigt då detta enligt studier fungerar antidepressivt.
SSRI-preparat och Voxra är rätt klena antidepressiva mediciner som en del inte får tillräckligt god effekt av och därför kan andra typer av antidepressiva mediciner fungera bättre. Prata med din psykiatriker om att eventuellt få prova en MAO-hämmare eller ett TCA-preparat.
Och ja, självklart ska du be om att få bli inlagd om du är självmordsbenägen. Då kan även en kraftfullare antidepressiv medicin provas ut på dig och du har tillgång till hjälp om du känner av insättningsbesvär. Mitt tips är att du gör detta innan du tar steget vidare och genomgår en ECT-behandling.