• 3
  • 4
2014-04-21, 08:05
Medlem
Prio4s avatar
Ok, här kommer några idiotiska frågor. Men det är första gången jag deklarerar, så ni får ha överseende.

Jag skickade in min selvangivelse elektroniskt på altinn.no, är jag klar med deklarationen nu? Eller måste jag göra något mer?
Om jag får restskatt, vilket jag tror att jag kommer få, hur får jag reda på det då?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2014-04-21, 18:50
Medlem
Behöver lite hjälp... Ska pappersdeklarera och som jag har förstått det så måste man ha tjänat mindre än 40.000 för att göra standardfradrag?

På min deklaration står det Inntekt/Fradrag 149 053 och lite längre ner står det "Sum grunnlag for inntekts- og formueskatt" 89097, så jag kan alltså inte göra något standardfradrag? Samtidigt står det "Formue/Gjeld" 20 172, betyder det att jag har en skuld? Och om jag vänder på pappret står det "Egenhandel" -13 950.

Finns det någon som kan tillrättavisa mig?
Citera
2014-04-21, 23:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Behöver lite hjälp... Ska pappersdeklarera och som jag har förstått det så måste man ha tjänat mindre än 40.000 för att göra standardfradrag?

På min deklaration står det Inntekt/Fradrag 149 053 och lite längre ner står det "Sum grunnlag for inntekts- og formueskatt" 89097, så jag kan alltså inte göra något standardfradrag? Samtidigt står det "Formue/Gjeld" 20 172, betyder det att jag har en skuld? Och om jag vänder på pappret står det "Egenhandel" -13 950.

Finns det någon som kan tillrättavisa mig?
Formue är väl pengar du har, ett bankkonto kanske?

Gällande standardavdraget är 40 000 det högsta avdraget du kan göra med det, alltså om du tjänar mer än 400 000 så får du ändå inte mer än 40 000 i avdrag. Avdraget är 10% av brutto. Med dina 149 000 så borde du få 14 900 i avdrag med standardavdraget. Bara det borde ge runt 4000 tillbaka.

Egenhandel, står inte det gällande pendlingsavdrag? Där är väl 13 k en egenandel man inte får avdrag för, men summorna över 13 får man avdrag på.

Nåt sånt har jag förstått det som.
Citera
2014-04-24, 07:33
Medlem
tjena! har en fråga angående minstefradraget. Har läst lite överallt om att satsen ska vara 40%. Men på min selvangivelse står de:

Minstefradrag: -27100. Jag har tjänat 92236kr och då är ju bara avdraget ca. 29% av min bruttolön. SKa man ändra de på något sätt?
Citera
2014-04-28, 19:53
Medlem
Zoltaners avatar
Så här kan man göra om man är pendlare tex mån-tors :

1. Avdrag för resor då jag pendlar mellan mitt boende i norge samt arbetsplatsen i norge
= antal dagar och antal mil från boende till arbete

2. Avdrag för resor ( besök till hemmet i sverige )
= antal dagar jag rest hem per år, dvs pendlare ca 44 veckor = alltså 44 besök x antal mil t/r

3. Avdrag på lån i sverige, dvs endast räntan jag betalat in som man får via årsbesked från sin bank
( eventuellt räkna om kursen lite grann )

4. Avdrag bomstation / bompeng blir ungefär samma som antal dagar som punkt 1

Good Luck
Citera
2014-04-28, 21:32
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Ok, här kommer några idiotiska frågor. Men det är första gången jag deklarerar, så ni får ha överseende.

Jag skickade in min selvangivelse elektroniskt på altinn.no, är jag klar med deklarationen nu? Eller måste jag göra något mer?
Om jag får restskatt, vilket jag tror att jag kommer få, hur får jag reda på det då?

Väldigt tacksam för svar!
Citerar mig själv, skulle vara schysst om någon svarade på mina frågor
Citera
2014-04-29, 16:25
Medlem
Zoltaners avatar
Ja det brukar stå : selvangivelsen er leverert nu när du skickat in elektroniskt,
du kan även gå in efteråt och se din deklaration.

Besked får du nog tidigast i Juni och då per mail skulle jag tippa på
Citera
2014-06-01, 18:05
Medlem
Neatlesss avatar
Edit: Fick svar.
Senast redigerad av Neatless 2014-06-01 kl. 18:18.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in