• 1
  • 2
2014-04-01, 17:29
Medlem
Snälla anonym hedonist. Det är nu fjärde gången jag talar om att jag inte är intresserad av dina förutsägelser. Det är helt ok för mig att du väljer att inte inkludera guld i din portfölj.
Citera
2014-04-01, 18:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccod9
Snälla anonym hedonist. Det är nu fjärde gången jag talar om att jag inte är intresserad av dina förutsägelser. Det är helt ok för mig att du väljer att inte inkludera guld i din portfölj.
Du säger att du är ny till investerande. Du googlar sedan en kass strategi och tar det första du ser (PP tydligen). Du blir förbannad när man försöker avråda dig från att investera korkat.

Varför skapade du tråden från första början?
Citera
2014-04-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du säger att du är ny till investerande. Du googlar sedan en kass strategi och tar det första du ser (PP tydligen). Du blir förbannad när man försöker avråda dig från att investera korkat.

Varför skapade du tråden från första början?
Kanske för att få input från de som har lämnat tonåren och kan dra från sina egna erfarenheter och inte bara sådant de läst? Eller helt enkelt de som är ödmjuka och kunniga på en och samma gång?

On Topic tycker jag att det är en intressant strategi, även om den inte passar mig. Om jag var intresserad av att placera i ädelmetaller hade jag troligen tummat lite på filosofin att placera direkt i den fysiska tillgången och letat upp lämpligt ceritifikat eller ETF.
Jag hade inte investerat i Avanza Zero utan i en lämplig blandning av svenska och amerikanska bolag med dokumenterad utdelningstillväxt samt ett par investmentbolag. Tänk H&M, Johnson&Johnson, Wal-Mart, Chevron, Industrivärden etc. Men det beror ju på hur mycket pengar du vill investera. Under 100K är nog AZ en ok kompromiss.
Citera
2014-04-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Kanske för att få input från de som har lämnat tonåren och kan dra från sina egna erfarenheter och inte bara sådant de läst? Eller helt enkelt de som är ödmjuka och kunniga på en och samma gång?

On Topic tycker jag att det är en intressant strategi, även om den inte passar mig. Om jag var intresserad av att placera i ädelmetaller hade jag troligen tummat lite på filosofin att placera direkt i den fysiska tillgången och letat upp lämpligt ceritifikat eller ETF.
Jag hade inte investerat i Avanza Zero utan i en lämplig blandning av svenska och amerikanska bolag med dokumenterad utdelningstillväxt samt ett par investmentbolag. Tänk H&M, Johnson&Johnson, Wal-Mart, Chevron, Industrivärden etc. Men det beror ju på hur mycket pengar du vill investera. Under 100K är nog AZ en ok kompromiss.

Det skadar helt säkert inte att direktköpa lite aktier på andra marknader än den svenska för att ytterligare risksprida geografiskt, och är nog något man bör göra efter ett tag. Så länge man håller sig på den svenska marknaden tycker jag dock det verkar smidigast med en indexfond - eftersom den är avgiftsfri.

Du vet inte mer i detalj vilka ytterliga risker (förutom att undeliggande tillgången går ner i värde) man tar när man ger sig på certifikat eller ETF:er? Det verkar som det kan hända konstiga saker vid investering i dylika papper - exempelvis lärde jag mig någon gång att ett bull-certifikat med hävstång var känslig mot upp och ner-gångar. Även om kursen på den underliggande tillgången är densamma på sälj och köpdagen har certifikatet (eller om det var option) tappat i värde om kursen inte varit helt jämn under hela innehavandeperioden - detta för att värdet på certifikatet fastställs genom att titta på kursförändring efter varje börsdag. Jaja.. lyckades nog inte förklara det där helt brilliant.

Är det ingen som har erfarenhet av långa räntepapper? Kanske jag frågar i fel forum? Vad finns det för bra ekonomiforum i sverige?
Citera
2014-04-02, 09:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal

Ädelmetaller blir inte en bättre investering bara för att en "äldre herre" rekommenderar det.
Citera
2014-10-22, 11:37
Medlem
Hittade en uppsats på ämnet från Lunds Universitet.

Här översätts portfolion till Svenska mått och testas historiskt mot börsen.

Intressant läsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in