2014-03-30, 23:40
Medlem
Min familj har ett gammalt ädelt efternamn som gått i släkten under många generationer. När min mor gifte sig för några år sedan, fick vi barn automatiskt nya efternamn. När giftermålet bröts några år senare, bytte mor tillbaka till släktnamnet. Men jag som gillade det "nya", valde att inte göra det. Nu är detta bra många år sedan och det nya namnet är fortfarande kvar i slutet av mitt namn.

Har nu dock funderingar på att hedra familjen och ta mig an det gamla efternamnet igen. Men, enligt både PRV och Skatteverket så kostar det skjortan. Läste mig till att det kostar 1800:- bara för att ansöka. Kan det stämma?
Citera
2014-03-30, 23:44
Medlem
Kattafankens avatar
Första namnändringen du gör i ditt liv skall vara utan kostnad. Om din mamma heter X och lever än har du rätt att ta hennes namn.

Minns att de ändrat ansökningsavgifter, så om jag nu vill byta namn (jag har redan gjort en ändring på efternamn), måste jag betala 1800 SEK. Jepp.

Men din ändring... räknas den du gjorde tidigare? Du var bara barnet då.
Citera
2014-03-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Första namnändringen du gör i ditt liv skall vara utan kostnad. Om din mamma heter X och lever än har du rätt att ta hennes namn.

Minns att de ändrat ansökningsavgifter, så om jag nu vill byta namn (jag har redan gjort en ändring på efternamn), måste jag betala 3000 SEK.

Mitt efternamn ändrades (när jag var under 18) i samband med deras giftermål. Men, det kanske inte räknas som ett byte?
Citera
2014-03-30, 23:46
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Mitt efternamn ändrades (när jag var under 18) i samband med deras giftermål. Men, det kanske inte räknas som ett byte?

Jag ändrade just i min post, för jag tänkte just på det där med att du var barn. Det tycker man det borde finnas undantag för, men som det är formulerat på PRV verkar det ju inte så...
Citera
2014-03-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag ändrade just i min post, för jag tänkte just på det där med att du var barn. Det tycker man det borde finnas undantag för, men som det är formulerat på PRV verkar det ju inte så...

Otroligt illa, i så fall. Kommer aldrig få för mig att ändra efternamn - om det nu är så - dvs att det kostar så pass mycket. Men får kolla med dem!
Citera
2014-03-30, 23:54
Medlem
eXtremos avatar
1 800 kronor är inte särskilt mycket om det är någonting du verkligen vill göra, så det är en rejäl överdrift att det "kostar skjortan" att göra en namnändring. Du får det att låta som att det kostar 180 000 kronor...
Citera
2014-03-30, 23:58
Medlem
1KGs avatar
Om du bor i Finland som jag inte tror nu..

Men här kostar det runt 100 Euro att byta efternamn och om man vill ta bort/lägga till ett mellannamn.
Citera
2014-03-31, 00:44
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Otroligt illa, i så fall. Kommer aldrig få för mig att ändra efternamn - om det nu är så - dvs att det kostar så pass mycket. Men får kolla med dem!

Så farligt är det inte. Lägg undan lite ett par månader nu innan semester (och slösa) tider så går det nog bra. Om du tycker att 1800 är för mycket (vilket är förståeligt) skit i att göra det.

Tänk på att det blir 400 kr för leg, 400 kr för passet, 1800 för namnet och sen måste du byta alla kort på bankerna också. Tar ett par veckor att fixa allt.
Citera
2014-03-31, 08:09
Medlem
Man kan bara ha ett efternamn i Sverige. Så det släktnamn som trådskaparen har i slutet av sitt namn, det är troligen efternamnet medan det andra är ett mellannamn.

Trådskaparen ska dock vara glad över att det "bara" kostar 1800 kr. Jag ville byta namn till ett släktnamn som finns på min mammas sida. Jag fick betala 1800 kr bara i ansökningsavgift, och sedan ytterligare en summa för att få utdrag ur dop och födelseregistret (jag var tvungen att bevisa att namnet fanns i släktet, och i minst 2 nedstigande led). Jag fick alltså fixa personbevis där det även stod vilka mina föräldrar var. Sedan fick jag begära ut dop- och födelseregister från Landsarkivet (och detta kostar pengar). PRV skulle inte godkänna personbevis för samtliga släktingar i minst två nedstigande led även om alla var vid liv.

Sedan tillkommer då kostnader för att byta ut id-handlingar etc.

Men i trådskaparens fall kanske man kan ordna det gratis. Man får ju byta sitt efternamn en gång gratis som vuxen. Om man tar en förälders namn som ogift. Trådskaparen vill ju ha mammans namn som ogift (dvs det hon hade innan hon gifte sig). Så man borde kunna ansöka om byte av efternamn hos Skatteverket och få det gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in