2014-03-30, 21:11
Medlem
Hej,

ja som rubriken säger går det? Kan man be om att få ta sperma på till exempel mannens släkting som en kusin eller liknande eller rentav en kompis?
Frågan har spökat i mitt huvud ett tag nu, men jag kan inte hitta något bra svar på det (förutom att de flesta privatkliniker skriver: Då injiceras en donators eller din partners sperma.... men det står ju inte om den donatorn måste vara nr 3134 eller om det lika gärna kan vara någon man känner).
Tack för svar på förhand, alltid trevlig att få sin kunskapshunger stillad.
Citera
2014-03-30, 21:15
Medlem
Kashis avatar
Skulle du kunna tänka dig att ha sex med nån av dom för enkelhetens skull?
Bara nyfiken, är det något du har pratat med din man om?
Citera
2014-03-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Skulle du kunna tänka dig att ha sex med nån av dom för enkelhetens skull?
Bara nyfiken, är det något du har pratat med din man om?

Eftersom vi har många troende släktingar/vänner tror jag inte de skulle gå med på det och det skulle bli en helt annan grej dessutom. Och min sambo skulle aldrig gå med på det, och jag skulle nog inte vilja det heller. Dessutom skulle det ju förmodligen kräva ganska många gånger för att lyckas.

Sen är det väl egentligen mest en fundering, tror inte att just våra släktingar/vänner skulle gå med på att donera i vilket fall. Ville mest veta om det ens var möjligt. Sen ska vi skaffa barn tidigast om tre ½ år ändå, så det är lite tid kvar ^^
Citera
2014-03-30, 21:51
Medlem
kinesarsles avatar
Kan tänka mig att det varierar från klinik till klinik. Ring och fråga.
Citera
2014-03-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Kan tänka mig att det varierar från klinik till klinik. Ring och fråga.

Okej men jag tänkte mest på vanlig sjukhus, hade inte tänkt gå till någon privatklinik.
Citera
2014-03-30, 21:57
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfilia
Eftersom vi har många troende släktingar/vänner tror jag inte de skulle gå med på det och det skulle bli en helt annan grej dessutom. Och min sambo skulle aldrig gå med på det, och jag skulle nog inte vilja det heller. Dessutom skulle det ju förmodligen kräva ganska många gånger för att lyckas.

Sen är det väl egentligen mest en fundering, tror inte att just våra släktingar/vänner skulle gå med på att donera i vilket fall. Ville mest veta om det ens var möjligt. Sen ska vi skaffa barn tidigast om tre ½ år ändå, så det är lite tid kvar ^^

Aha jo tycker också att det låter som en spännande lösning med hans familj, självklart borde det vara möjligt att hitta någon som är villig att hjälpa med inciminationen såväl som din klara rättighet att välja vems gener det blir. Nån här har förhoppningsvis en duns erfarenhet att vedlägga.
Citera
2014-03-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Aha jo tycker också att det låter som en spännande lösning med hans familj, självklart borde det vara möjligt att hitta någon som är villig att hjälpa med inciminationen såväl som din klara rättighet att välja vems gener det blir. Nån här har förhoppningsvis en duns erfarenhet att vedlägga.

Hoppas det
Citera
2014-03-30, 22:35
Medlem
Incendios avatar
Gör du det "privat" så kan donatorn vara vem som helst. Det finns ju till och med flera internetforum där folk helt anonymt gör upp om donation. Men gör du det privat är det ju ditt och din mans ansvar att se så att donatorn är lämplig både vad det gäller gener och hur den sociala situationen skulle se ut om det är någon ni känner. Och då får ni sköta allt själva från kontakt med donator till insprutandet.
Citera
2014-03-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Gör du det "privat" så kan donatorn vara vem som helst. Det finns ju till och med flera internetforum där folk helt anonymt gör upp om donation. Men gör du det privat är det ju ditt och din mans ansvar att se så att donatorn är lämplig både vad det gäller gener och hur den sociala situationen skulle se ut om det är någon ni känner. Och då får ni sköta allt själva från kontakt med donator till insprutandet.

ok men det gäller bara privata kliniker alltså?
Citera
2014-03-31, 22:09
Medlem
Incendios avatar
Citat:
ok men det gäller bara privata kliniker alltså?

Nej, alltså att du gör det utan någon kliniks hjälp. Det ska inte vara speciellt avancerat enligt vänner som gjort så. Och så kostar det inte vidare mycket heller.
Citera
2014-03-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Nej, alltså att du gör det utan någon kliniks hjälp. Det ska inte vara speciellt avancerat enligt vänner som gjort så. Och så kostar det inte vidare mycket heller.

OKej antar att du menar den naturliga vägen då men det har jag ju redan ovan förklarat varför inte det skulle fungera och att jag skulle tycka att det vore intressant att veta om möjlighet finns inom sjukvården
Citera
2014-03-31, 22:23
Medlem
Incendios avatar
Citat:
OKej antar att du menar den naturliga vägen då men det har jag ju redan ovan förklarat varför inte det skulle fungera och att jag skulle tycka att det vore intressant att veta om möjlighet finns inom sjukvården

Nej, självklart inte! Du köper helt enkelt en enkel spruta på apoteket och sprutar in donerad sperma. Ytterligare tips kan nog googlas fram eller står på förpackningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in