Hej!
Råkade för någon vecka sedan ta sönder en spegel på ett gym i Malmö! Tänkte höra om jag är ersättningsskyldig eller det är gymmet som står för den kostnaden? Tappade en tung vikt så den åkte in i spegeln och spräckte glaset i kanten!
Någon som har koll? Är kanske inne på fel forum för denna frågan :P
Hej!
Råkade för någon vecka sedan ta sönder en spegel på ett gym i Malmö! Tänkte höra om jag är ersättningsskyldig eller det är gymmet som står för den kostnaden? Tappade en tung vikt så den åkte in i spegeln och spräckte glaset i kanten!
Det beror helt på avtalet mellan dig och ditt gym. Men, om inget annat avtalats så är du ansvarig.
Borde de inte ha "företagsförsäkringar" som täcker sådant?
Alltså väldigt generellt menar jag.
Det har de säkert, men självrisken ligger sannolikt på mellan 1/2 och 2/1 basbelopp (alltså drygt 20-80tkr) alltså ligger det inte i deras intresse att använda den om den som orsakat skadan är identifierad.
Däremot så 'r det ju inget som säger att gymet kommer att göra en stor sak av det.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-29 kl. 18:54.
Hej!
I första hand får man titta på vad som avtalats mellan dig och gymmet när det gäller den här typen av skador. Om inte avtalet säger något, vilket avtalet förmodligen inte gör, så går man i andra hand till skadeståndslagen. För att du enligt nämnda lag ska bli skadeståndsskyldig så krävs det oaktsamhet, m a o om det är en ren olycka så är du inte skadeståndsskyldig. För att utröna om du varit oaktsam så får man fråga om det legat i farans riktning att skada skulle uppkomma i den aktuella händelsen som ledde fram till att skadan uppstod.
Sannolikt bryr inte gymmet sig om skadan utan löser detta med sitt försäkringsbolag
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-03-29 kl. 18:59.
Det beror helt på avtalet mellan dig och ditt gym. Men, om inget annat avtalats så är du ansvarig.
Det intressanta är ju som Legal-Eagle påpekar culpabedömningen och denna är nog inte helt lätt på ett gym eftersom det inte är vårdslöst att ägna sig åt diverse övningar där fria vikter lyfts och dras väldigt nära ytor täckta av speglar och liknande. Just för att det är ett gym skulle jag komma till motsatt slutsats från dig såvida TS inte tagit ut svängarna ordentligt med vad som är att anse som normal styrketräning på ett gym.
Inte en chans att du döms skyldig och skulle du göra det så finns det normalt ett rättskydd och ansvarsförsäkringsskydd i hemförsäkringen.
Det värsta som kan hända är självrisken i hemförsäkringen.