Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-29, 15:19
  #1
Medlem
Tes avatar
Tänkte det skulle behövas en tråd där säkra internetkommunikationskanaler listas. Uppdaterar den gärna allt eftersom. De punkter jag kommit på som åtminstone bör finnas är E-post, IRC och IP-telefoni. Vad finns det för säkra/krypterade kanaler inom dessa som man kan använda? Vilka är gratis? Jag är just nu ute efter att hitta sådana inom alla dessa tre områden. Vilka finns det att välja på?
Citera
2014-03-29, 15:37
  #2
Medlem
Ett enkelt sätt att bättra på sin informationskontroll är att skaffa en E-posttjänst vars nisch är just E-postsekretess, t.ex. openmailbox.org.

Annars finns såklart TOR, men det är ingenting jag rekommenderar då det med all sannolikhet är hårdare övervakat än övriga internet.
Citera
2014-03-29, 16:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Te
Tänkte det skulle behövas en tråd där säkra internetkommunikationskanaler listas. Uppdaterar den gärna allt eftersom. De punkter jag kommit på som åtminstone bör finnas är E-post, IRC och IP-telefoni. Vad finns det för säkra/krypterade kanaler inom dessa som man kan använda? Vilka är gratis? Jag är just nu ute efter att hitta sådana inom alla dessa tre områden. Vilka finns det att välja på?

Får man fråga i vilket sammanhang du tänk att använda detta

Internet:
VPN tunnel (finns en mängd olika alternativ) några: openvpn , anonine , flashbacks egna ,
Efter öppnad VPN anslut Skype för telefoni.
Mail: www.countermail.com
Citera
2014-03-29, 16:18
  #4
Medlem
.Chloes avatar
E-mail
För email så är det grundläggande att använda PGP men det är nästan minst lika viktigt att email-leverantören tar integritet och säkerhet på allvar. Den enda leverantör som gör detta är Countermail. Andra leverantörer har jag inte stor koll på, men det behöver jag heller inte då Cmail inte saknar något. Inte gratis. PGP å andra sidan är helt gratis och kan appliceras via vilken kanal som helst.

Chatt
För chatt så ska man köra OTR. Med Jabber kan man köra XMPP med OTR vilket är PKI för chattkommunikation, den erbjuder alltså end-to-end-kryptering. Allting skickas krypterat och kan endast dekrypteras lokalt på din dator. Gratis och open source.

IP-telefoni
Jitsi stödjer OTR, XMPP och ZRTP för VoIP. Med Jitsi kan man även chatta så om man hellre föredrar Jitsi framför Jabber så är du fri att använda endast Jitsi för både VoIP och chatt. Gratis och open source.

Internetförbindelse
Mullvad + SOCKS5. En proxy använder jag bara för att Mullvads IP-adresser är oftast bannade. Så det är bra att ha en "ren IP" som jag kan använda var som helst men samtidigt vara säker. Inte gratis men det är heller ingen annan bra och seriös VPN-leverantör, är open source dock.

SMS och Telekommunikation
Textsecure för SMS och RedPhone för samtal. Båda använder OTR där alla data är krypterat med AES-256. Open source och gratis.
Citera
2014-03-29, 20:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
E-mail
För email så är det grundläggande att använda PGP men det är nästan minst lika viktigt att email-leverantören tar integritet och säkerhet på allvar. Den enda leverantör som gör detta är Countermail. Andra leverantörer har jag inte stor koll på, men det behöver jag heller inte då Cmail inte saknar något. Inte gratis. PGP å andra sidan är helt gratis och kan appliceras via vilken kanal som helst.

Chatt
För chatt så ska man köra OTR. Med Jabber kan man köra XMPP med OTR vilket är PKI för chattkommunikation, den erbjuder alltså end-to-end-kryptering. Allting skickas krypterat och kan endast dekrypteras lokalt på din dator. Gratis och open source.

IP-telefoni
Jitsi stödjer OTR, XMPP och ZRTP för VoIP. Med Jitsi kan man även chatta så om man hellre föredrar Jitsi framför Jabber så är du fri att använda endast Jitsi för både VoIP och chatt. Gratis och open source.

Internetförbindelse
Mullvad + SOCKS5. En proxy använder jag bara för att Mullvads IP-adresser är oftast bannade. Så det är bra att ha en "ren IP" som jag kan använda var som helst men samtidigt vara säker. Inte gratis men det är heller ingen annan bra och seriös VPN-leverantör, är open source dock.

SMS och Telekommunikation
Textsecure för SMS och RedPhone för samtal. Båda använder OTR där alla data är krypterat med AES-256. Open source och gratis.

Kan man ringa samtal som man kan på t.ex. Skype med Jitsi? Står bara en massa saker om videosamtal på deras hemsida. Btw: Loggar skype ens konversationer på deras servrar?
Citera
2014-03-29, 22:21
  #6
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensunwerten
Kan man ringa samtal som man kan på t.ex. Skype med Jitsi? Står bara en massa saker om videosamtal på deras hemsida. Btw: Loggar skype ens konversationer på deras servrar?
Ja, man kan använda helt vanliga röstsamtal med Jitsi.

Ang. Skype så googla "Skype and NSA" och se.
Citera
2014-03-31, 11:01
  #7
Medlem
Snart är den gamla internetsäkerhetens saga all. Säkra förbindelser, pgp-email, truecryptade datorer, snabbare än det säger klick så är allt öppet både i realtid och dessutom allt som någonsin skickats sedan internets gryning. Allt knäckt på en gång genom att alla möjliga lösenord bruteforcas samtidigt, inte ett i taget. Kvantdatorer! Ovanligt mycket i TV om det på sista tiden. Konstigt att ingen startat "Den enda tråden om allt med kvantdatorers säkerhetsproblem och deras nya oöverträffade säkerhetslösningar"
Citera
2014-03-31, 11:33
  #8
Medlem
"Prism Break" har en hel del bra rekommendationer:
https://prism-break.org/sv/
Citera
2014-06-04, 20:25
  #9
Medlem
helloerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe

Chatt
För chatt så ska man köra OTR. Med Jabber kan man köra XMPP med OTR vilket är PKI för chattkommunikation, den erbjuder alltså end-to-end-kryptering. Allting skickas krypterat och kan endast dekrypteras lokalt på din dator. Gratis och open source.

Kollade här http://download.cnet.com/windows/jab...4-77398-1.html och ser att Jabber las ut 2001! Har det inte uppdateras sedan dess?

/h
Citera
2014-06-04, 20:37
  #10
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helloerad
Har det inte uppdateras sedan dess?
Med Jabber så menade jag ingen programvara, utan detta är original-och samlingsnamnet på nätverksprotokollet XMPP. Om du eftersöker programvara som använder XMPP så ska du använda Pidgin, men det finns fler klienter så som Gajim, iChat, Jitsi, Pandion, och Swift. Pidgin stödjer plug-in och därefter OTR.

Så för att svara på om Jabber har utvecklats sen 2001 så, ja, det är mycket uppdaterat och upprätthåller en god säkerhetsstandard.

EDIT: jag var otydlig i det inlägg du citerade, jag medger det. Jag skulle helt klart nämnt Pidgin och inte refererat Jabber som en programvara. Ber om ursäkt för den uppstådda förvirringen.
__________________
Senast redigerad av .Chloe 2014-06-04 kl. 20:46.
Citera
2014-06-04, 21:28
  #11
Medlem
helloerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Med Jabber så menade jag ingen programvara, utan detta är original-och samlingsnamnet på nätverksprotokollet XMPP. Om du eftersöker programvara som använder XMPP så ska du använda Pidgin, men det finns fler klienter så som Gajim, iChat, Jitsi, Pandion, och Swift. Pidgin stödjer plug-in och därefter OTR.

Så för att svara på om Jabber har utvecklats sen 2001 så, ja, det är mycket uppdaterat och upprätthåller en god säkerhetsstandard.

EDIT: jag var otydlig i det inlägg du citerade, jag medger det. Jag skulle helt klart nämnt Pidgin och inte refererat Jabber som en programvara. Ber om ursäkt för den uppstådda förvirringen.

Åh tack! Då är jag med på banan igen. Du ska ha en stor eloge för dina alltid lika välskrivna guider och inlägg, vilka jag läser med stort nöje.

/h
__________________
Senast redigerad av helloerad 2014-06-04 kl. 21:51. Anledning: stavfel.
Citera
2016-09-15, 21:29
  #12
Medlem
Ariosofis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Lite för enkel - hur menar du då?
Att man inte på Cryptocat kan ha vanliga röstsamtal till exempel. På Cryptocat måste också båda vara online samtidigt för att man ska kunna skicka meddelanden vilket gör att man då behöver kunna snacka någon annan stans också för att bestämma när man ska snacka på Cryptocat. Om man då t.ex. bestämmer med den andra personen över Facebook när man ska snacka över Cryptocat så får den som avlyssnar reda på att de två personerna har kontakt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback