2014-06-20, 10:05
Medlem
Stakars Anders, han drabbades av gas paranoia, han med.
Anders Fogh Rasmussen, secretary-general of the North Atlantic Treaty Organisation (Nato):
“I have met allies who can report that Russia, as part of their sophisticated information and disinformation operations, engaged actively with so-called non-governmental organisations - environmental organisations working against shale gas - to maintain European dependence on imported Russian gas.”
“The idea we’re puppets of Putin is so preposterous that you have to wonder what they’re smoking over at Nato HQ,” said Greenpeace, which has a history of antagonism with the Russian government, which arrested several of its activists on a protest in the Arctic last year.
Andrew Pendleton, a campaigner at Friends of the Earth, added: “Perhaps the Russians are worried about our huge wind and solar potential and have infiltrated the UK government.”
http://www.theguardian.com/environment/2014/jun/19/russia-secretly-working-with-environmentalists-to-oppose-fracking
2014-06-20, 10:08
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukrainska armen ökar tydligen trycket mot separatisterna sakta men säkert. En strategi som kan få slut på motståndet relativt snart. En arme är ju en arme och separatisterna har givetvis inte en chans om inte riddar Putin kommer på sin häst och glänser. Nu har ganska säkert Ukrainas och Rysslands presidenter haft samtal, kanske på lägre nivå, men ändå. Man synar varandra och agerar därefter.
Putin är pressad och Ukraina mer säker i sadeln än tidigare. Därför kan aldrig utbrytarna vinna, om nu inget ändras drastiskt. Ukrainas gränser förblir intakta och Ryssland har lärt sig läxan kanske, att inte jäklas med en suverän stat för det kan få en sur eftersmak och försätta det egna landet i knipor av varierande slag. En aggressiv handling eller inblandning i annat lands politik bakvägen slår alltid tillbaka förr eller senare.
Kiev har ingen armé. Man behöver inte var krigsidiot för att förstå det. Hade man haft det, hade detta varit över för länge sedan. Den som följer tråden och den nyhetsrapportering som finns här och på twitter vet att "armén består av ett ihoprafsat garde av nazister och nationalister utan någon egentlig militär träning. Det är egentligen två "rebellgrupper" som slåss mot varandra, där den ena har tillgång till artilleri och flyg.
2014-06-20, 10:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Stakars Anders, han drabbades av gas paranoia, han med.
Anders Fogh Rasmussen, secretary-general of the North Atlantic Treaty Organisation (Nato):
“I have met allies who can report that Russia, as part of their sophisticated information and disinformation operations, engaged actively with so-called non-governmental organisations - environmental organisations working against shale gas - to maintain European dependence on imported Russian gas.”
“The idea we’re puppets of Putin is so preposterous that you have to wonder what they’re smoking over at Nato HQ,” said Greenpeace, which has a history of antagonism with the Russian government, which arrested several of its activists on a protest in the Arctic last year.
Andrew Pendleton, a campaigner at Friends of the Earth, added: “Perhaps the Russians are worried about our huge wind and solar potential and have infiltrated the UK government.”
http://www.theguardian.com/environment/2014/jun/19/russia-secretly-working-with-environmentalists-to-oppose-fracking

Det är ingen nyhet att vänster och miljögrupper är fulla av förvirrade sovjetnostalgiker förvisso, men Fogh nämner inte Greenpeace men Greenpeace är mediakåta som vanligt. Hade de varit seriösa hade de frågat NATO vilka de menade.
2014-06-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag borde inte svara till nån så tramsig som du. Detta handlar mest om din person helt enkelt. Du kan inte föra debatt!
Så du tycker alltså att om jag nämner order antisemit så blir det en agenda med alla dina stereotypier. Vad vill du egentligen? Motbevisa att extremhögern är antisemitisk? Göra detta sidospår till ett nytt tema?

Du har svarat på ett inlägg gällande maktskifte i Ukraina. Styrt av USA igen. En viktig händelse för Ukrainas, NATOS och regionens framtid.
Nähä du försvarar inte extremhögern. Vad vill du nu? Vad svamlar du om. Jag försvarar VARKEN extremhögern eller dessa oligarker som makten tycks gå till. Har du nåt att säga om det skulle dina svar vara relevanta.

Hur tycker du din käpphäst Ryssland har nåt att göra med dessa oligarker som jag talade om i inlägget du skapat denna transportråd till? Håll dig till relevanta svar eller skriv det du tänker direkt i tråden i stället.
Sa jag det då? Men det är tydligen klart att du är lite förnärmad över nåt. Försöker slänga in sin käpphäst Putin som svar — fullständigt orelaterat till maktskifte i Kiev.

Kan förstå om du är förvirrad. Du spenderar mer tid till att hitta på saker om dina meningsmotståndare än att hålla dig till ämnet. Sedan verkar du ha en underlig förmåga att glömma det du själv skriver. Försök att hålla dig till ämnet för återigen, dina spekulationer om vilka åsikter jag har är irrelevanta och endast det jag skriver hör till ämnet. Väljer du att ignorera detta kommer jag i fortsättningen att inte svara på dina inlägg. Detta blir mitt sista försök:

1) Nej, jag har aldrig påstått att antisemitismen, eller judar överhuvudtaget, är relevanta i Ukraina-konflikten. DU påstod att nazister genomförde en kupp med USAs hjälp samt refererade till en antisemit. INTE JAG! DU förde in antisemitismen i ämnet, trots att du i tidigare inlägg hyllar semi-fascisten Putin!

2) Så för att jag inte försvarar extremhögern i Ukraina så kan jag inte tycka att det är Ryssland som är det huvudsakliga problemet i landet samt är den största kontributören till fascismen i både Ukraina och Ryssland? I din svartvita värld kan jag antingen bara vara Svoboda-anhängare eller Putin-lakej? Om inte, sluta spekulera i vad jag anser och håll dig till det jag skriver och ENDAST det.

3)Återigen, se svaret ovan. Vad du anser att jag är förnärmad av eller dina gissningar om mina åsikter hör inte till ämnet. Försök att håll dig till ämnet, och endast det. Men jag uppskattar uppmärksamheten dock...
2014-06-20, 10:34
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Kiev har ingen armé. Man behöver inte var krigsidiot för att förstå det. Hade man haft det, hade detta varit över för länge sedan. Den som följer tråden och den nyhetsrapportering som finns här och på twitter vet att "armén består av ett ihoprafsat garde av nazister och nationalister utan någon egentlig militär träning. Det är egentligen två "rebellgrupper" som slåss mot varandra, där den ena har tillgång till artilleri och flyg.
Du har såklart en massa referens på det där va?
Det blir inte sannare för att du intalar dig det... Skinheads som kan både flyga helikopter och flygplan? De verkar definitivt vara mer välutbildade än vår lokala Kärrtorp-variant.

Terroristkräken i öst har fått upprepade chanser att lägga ner vapnen, men vägrat. De kommer nu skjutas ihjäl som de rabiata hundar de är, och som militanta landsförrädare brukar behandlas världen över. Och detta under hysterisk gråtmild klagan från ryss-klacken...
Senast redigerad av zergrush 2014-06-20 kl. 10:38.
2014-06-20, 10:39
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hade de varit seriösa hade de frågat NATO vilka de menade.

Det var inte NATO som påstod att sådana kopplingar finns, utan Rasmussen som privatperson, vilket NATO också säger i den länkade artikeln.

Citat:
Nato's press office said the remarks were Rasmussen's personal views, not official policy.

Att sedan Greenpeace gärna tolkar vad Rasmussen säger som vad NATO säger är en annan sak.

Hela energidebatten som sidospår till Ukraina-konflikten är dock i stort sett meningslös, eftersom väst/EU uppenbarligen inte har några seriösa planer på att bojkotta rysk energi. Jag skulle inte ens säga att South Stream är dödsdömt som projekt, sista ordet är knappast sagt ens där.
2014-06-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag tar siffrorna lite ur huvudet nu och det ger att 60% av Ukrainas export sker till Ryssland eller till Ryssland närstående länder. Ukrainas handelsutbyte med med EU ger ett underskott på $10 miljarder om året. Oberoende om det är de exakt rätta siffrorna kan Ryssland knäcka Ukraina ekonomiskt. USA vill inte satsa och EU kan inte få med sig sina medlemsländer till jättepaket, större än till Grekland, till Ukraina.

Så Ryssland behöver inga stridsvagnar, ekonomin kommer att tvinga regimen på knä. Någon skrev att spelet om Ukraina är i ett, schack, poker och rysk roulett. Putin har alla pjäser i en överlägsen ställning, par i ess på hand och kontroll över revolvern. Allt kommer nog att bli bra.

Här är en intervju med den avsatte presidenten där han förklarar varför han valde att skriva på avtalet med Ryssland istället för EU.
http://rt.com/business/eu-ukraine-agreement-yanukovich-881/

Fakta är att nästan 100% av exporten går till Ryssland och gamla kommunistländer. Vet inte vad man exporterar till EU överhuvudtaget. Finns det något att exportera?

Det kommer att bli ett totalt sammanbrott för ekonomin om Ryssland slutar att köpa från Ukraina. Hittar inte länken nu men det är några som räknat på vad det skulle kosta USA att rädda Ukraina ekonomiskt och har räknat ut att det blir omöjligt. Man utgick från kostnaderna då Östtyskland införlivades med Västtyskland. Det var enorma kostnader och här snackar vi om 3-4 gånger mer.
2014-06-20, 10:51
Medlem
Xeliouss avatar
Bevis på ryssarnas leveranser av trupper: http://belsat.eu/en/wiadomosci/a,20434,implication-evidence-ukraines-national-guard-seizes-russias-armoured-vehicle-documents.

Det ryska deltagandet lär redan ha kostat många liv.

Putin förvånad över bevisen om ryska trupper i Ukraina, http://rt.com/news/167280-russia-kremlin-troops-ukraine/
Senast redigerad av Xelious 2014-06-20 kl. 11:04.
2014-06-20, 11:35
Medlem
Xeliouss avatar
Fler pinsamma "bevis" på att Kramatorsk utsatts för artilleri. Videon visar motsatsen, inga nedslagsplatser: http://www.liveleak.com/view?i=d5f_1403248708

Citat:
NATO säger åt ryssland att lägga av med sina krigshandlingar:
“We are now seeing a new military build up, a Russian military build-up along the Ukrainian border and it is indeed a matter of grave concern,” said Anders Fogh Rasmussen, standing alongside British Prime Minister David Cameron.

“We call on Russia to stop destabilising the situation in eastern Ukraine and engage in a constructive manner with the political leadership in Kyiv.”

http://www.liveleak.com/view?i=898_1403247272
2014-06-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bevis på ryssarnas leveranser av trupper: http://belsat.eu/en/wiadomosci/a,20434,implication-evidence-ukraines-national-guard-seizes-russias-armoured-vehicle-documents.

Det ryska deltagandet lär redan ha kostat många liv.

Putin förvånad över bevisen om ryska trupper i Ukraina, http://rt.com/news/167280-russia-kremlin-troops-ukraine/
Fina bevis och är det ok att länka till RT nu? Du går ju i taket då andra gör det. Hur var det med den artikeln nu då, vid gränsen eller i Ukraina? Bestäm dig nu eller har du bråttom till nästa lögn? Börjar ni bli desperata eller vad är det frågan om?
2014-06-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Putin kommer inte att invadera Ukraina, det sa jag redan innan Krim. Jag sa även att Ryssland av geostrategiska skäl helt enkelt inte kan avstå från Krim. (Som f.ö. kulturellt aldrig varit ukrainskt — likt Novorossija)Pressad och pressad, inte mer nu än redan under Janukovitj tid. USA är mycket aggressivt.

Men en fråga ställer man sig då man läser din fanatism inför psy-opsen i Ukraina: På vilket sätt har Ryssland "jäklats med Ukraina? Erbjudit lån, super-reducerat energipris, obegränsad kredit, gjort inget då Ryssar förtrycks och nu mördas av militär, kommit med otaliga medlingsförslag, bett separatisterna skjuta upp val, förhandla och närmast ge sig, dragit tillbaks trupper på eget territorium. Gjort inget då ryska journalister dödas eller fängslas.

Bakom dina färgade solglasögon finns en propagandavärld med lögner och stereotypier. F.ö. är Kiev och Poroshenko inte "Ukraina" utan de representerar högst en del av landet, som alltid varit delat.
Du satte4 huvudet på spiken. Obegränsad kredit, rejäla rabatter, en taktik som ledde Ukraina in i fördärvet och nuvarande situation. Ryssland gjorde sitt bästa för att "köpa" Ukrainska makten och därmed pantsatte tidigare regimen i Kiev det Ukrainska folket. För du tror väl inte Ryssland var så "generöst" mot Ukraina utan baktanke? Alla nationer, även väst vill ha ränta på insatt kapital, så även i Ukraina. Kapitalet väst sätter in är stabilitet, en ökad export till Ukraina, etablering av företag i landet mm, mm. Många kallar det kapitalistpolitik, jag kallar det utveckling.
2014-06-20, 12:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fina bevis och är det ok att länka till RT nu? Du går ju i taket då andra gör det. Hur var det med den artikeln nu då, vid gränsen eller i Ukraina? Bestäm dig nu eller har du bråttom till nästa lögn? Börjar ni bli desperata eller vad är det frågan om?

Du kommer aldrig med några nyheter själv om situationen i Ukraina. Kan du börja bidra istället för dina patetiska påhopp på trådmedlemmar. Du kan väl engelska själv, måste jag förklara artiklarna för dig eller försöker du desperat bortförklara vad din husse själv säger? Att jag för ovanlighetens skull länkar till RT beror på att de inte kan/vill ljuga om vad deras ägare och tsar säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in