2014-06-08, 14:34
Medlem
Aegishjalmrs avatar
[quote=Xelious|49110763]Inte 400 miljarder per år, eller hur? Ska du titta längre bak i tråden så förstår du kanske.

Nej, avtalet med Kina är på 30 år men jag väntar fortfarande på vad du menar med ett stort avtal. Åtminstone har ekonomiska bedömare kallat det rysk-kinesiska avtalet för stort.

Hycklarna är din sort som inte ifrågasätter vad USA gör i Ukraina och lipar över Tjetjenien istället, en muslimsk terrorbas som mig veterligt aldrig höll någon folkomröstning utan styrdes av diverse muslimska krigsherrar som slaktade civila tjetjener och massor av andra.

Fundera du på varför USA försöker att stoppa Eurasian union istället om det nu är så obetydligt.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-06-08 kl. 14:37. Anledning: Ord
2014-06-08, 14:41
Moderator
vfs avatar
Släpp Tjetjenien nu/Mod
2014-06-08, 14:43
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
jobbigt läge för jänkarna

Är nog det bästa sättet att göra dom där oärliga amerikanarna irriterade på, vi vet ju vad som har hänt andra som gjort likadant, problemet är bara att dom varit mycket svagare så man har kunnat tukta dom och deras befolkningar med död och våld.

Man jävlas tillbaka lite efter påstådda kommande sanktioner

Oehört tråkigt att vanliga människor ska hamna mitt i idioternas proxy-krig som vanligt.
Senast redigerad av postkran 2014-06-08 kl. 14:56.
2014-06-08, 14:48
Bannlyst
Är det troligt att den pro ryska rebellerna snarare rör sig om ryska specialförband ?

Finns gott om material på internet där man identifierat spetsnazpersonal bland döda och tillfångatagna rebeller.
2014-06-08, 15:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Sergej Markov, Putins personliga sändebud, intervjuas i Svenska Dagbladet, och det mesta han säger har bäring på situationen i Ukraina. Om han har verkligt inflytande i Ryssland och hans synsätt är representativt, så är Ryssland idag som en galen hund. Och ni vet vad man måste göra med en galen hund.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/folj-utvecklingen-i-ukraina_3636948.svd?sidan=3

"- Antisemitismen startade andra världskriget, russofobin kan starta ett tredje. Det stora problemet är att Nato försöker skapa konstgjorda konflikter. Nato behövs inte längre, det har förlorat sitt existensberättigande och letar därför efter nya uppgifter. "

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/folj-utvecklingen-i-ukraina_3636948.svd?sidan=4
"Kristian Gerner menar att Markovs uttalanden i SvD:s intervju speglar en extrem nationalism som seglat upp i samband med krisen i Ukraina.

– Jag befinner mig nästan i chock efter att ha läst intervjun. Det är ledsamt och obehagligt att det så nära Kreml finns en person med en uppenbarligen närmast paranoid världsbild."

En av de saker jag finner mest märkligt är talet om russofobi. Precis som islamofobi så låter det som ett fullständigt hittepå. Det existerar givetvis inte.
2014-06-08, 15:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nu med Poroshenkos tillträdestal vet vi sanningen. Han är inte en kompromispresident som kan ena landet.
  • Ingen federation
  • Ingen officiell status för ryska språket
  • Ingen position för ledarna i Novorossija
  • Full kapitulation av självförsvarstrupperna
  • Krim ska tillhöra Ukraina
Detta är identiskt med USA's krav ( men inte Eu's ). Jag är inte förvånad. Detta är vägen till den slutliga provokation som innebär ryskt militärt i gripande. Som i sin tur innebär NATO ingripande och ett nytt kallt krig.

Detta nya kalla krig är precis vad vi varnade för, precis vad USA ville ha.

Det är ju ytterst märkligt att en nyvald president i ett land som behöver förening och försoning mer än splittring och hat, driver en sådan hård konfrontationspolitik.
Det här med ryska språkets ställning t ex. 40 % av folket i Ukraina använder ryska som första språk, ryska har också en stark ställning i utbildning och i media. Är det någon som vet hur folk utanför de sydöstra regionerna har reagerat på detta?

Hans agenda bär tyvärr en tydlig prägel av provokation mot rysktalande och Ryssland, det är svårt att se att detta skulle gagna folket i Ukraina.
2014-06-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det är i öst förnuftet finns, alla med öppna ögon och som inte blint förlitar sig på västvärldens ensidiga nyhetsrapportering kan se detta. Förövrigt är det väl ändå lite penibelt för alla USA-kramare att företrädare för ett parti som Svoboda(systerparti till SvP) sitter i samma regering som oligarkjudar utan att vår utrikesminister, pilten Calle, ens höjer ögonbrynen. Hörde jag klirret av pengar?
Just sådana här inlägg når inte över ytan i en normal debatt. USA, judar och oligarker blandas i en enda röra utan innehåll. Ukraina befrielse från Kreml och närmande till väst sätter tydligen konspirationshjärnorna på högvarv. Ukrainas kurs är utstakad på ett ungefär, så det är egentligen bara att acceptera läget, vilket jag givetvis gör som ivrig demokratiförespråkare.
2014-06-08, 15:28
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ungefär lika lättlurade som när det gällde Krim? Ska jag leta fram era inlägg om Putins trupper på Krim när jag har lust att slösa tid på att leka er mentalvårdare? Öppet mål Under tiden nu väntar så kan ni försöka komma överens sinsemellan, antisemiter, fascister och fabulerande teoretiker om vem som EGENTLIGEN ligger bakom det som händer i Ukraina
Ja gör det! leta efter MINA inlägg!

Så vitt jag minns så sa jag enbart att Ryssland står inför ett strategiskt nödtvång då det gäller Krim. För övrigt alltså projicerar du andras kommentarer på mig!
2014-06-08, 15:31
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Putin har hindrat USA från att ta kontrollen över Krim vilket var förutsättningen för att kunna starta Eurasian union som planerat nästa år, tillgång till utskeppning via Svarta havet och därmed en förbindelse med olje-och gasintressen i mellanöstern.. ...

Inte alls. Ryssland har redan flera hamnar med tillgång till Svarta havet: Taganrog, Rostov-on-Don, Novorossijsk, Sotchi med flera. Dessutom har man tillgång till en stor hamn i Abchazien, Suhkumi. Abchazien är som bekant (?) en vasallstat till Ryssland. Titta på en karta så förstår Du.

Dessutom är ryska oljeintressen absolut ingen legitim grund för att ta över ett annat lands territorium. Men Du har rätt på en punkt, ryska oljeoligarker (Putin) har intrigerat skickligt för att gynna sina särintressen. I förbifarten har man kört över Krims ursprungliga befolkning, krimtatarerna.
2014-06-08, 15:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ingen federation men väl decentraliseringsreformer (vad nu det innebär) och NATO verkar inte vara på bordet då Ukraina tydligen ska rusta sin militär själv och vara oberoende. Krim blir det stora problemet.

Jag tycker ändå med detta tal att USA förlorat en del av vad dom ville. Krim är förlorat och nu en stark spelpjäs för Ryssland och inget NATO i Ukraina. Man får väl ge president Petro Poroshenko och regeringen lite tid för att se vilken väg dom egentligen väljer. Antingen springer dom USA:s ärenden och säljer ut, försätter Ukraina i djup skuld och ekonomisk misär eller så tar dom folkviljans väg och upprätthåller goda kontakter med både Ryssland och EU. Det kommer att bli svårt men vem vet, dom kanske lyckas.
Det är vad han bundit sig til som är relevant. Vad han lämnar öppet blir väl inte nödvändigtvis ogjort.
2014-06-08, 15:37
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är ju ytterst märkligt att en nyvald president i ett land som behöver förening och försoning mer än splittring och hat, driver en sådan hård konfrontationspolitik.
Det här med ryska språkets ställning t ex. 40 % av folket i Ukraina använder ryska som första språk, ryska har också en stark ställning i utbildning och i media. Är det någon som vet hur folk utanför de sydöstra regionerna har reagerat på detta?

Hans agenda bär tyvärr en tydlig prägel av provokation mot rysktalande och Ryssland, det är svårt att se att detta skulle gagna folket i Ukraina.
Provokationen är planerad sen länge och ett beställningsarbete från hand amerikanska herrar. Vad vi ser är ännu ett steg i ett hybridkrig mot Kina och Ryssland som förts många år redan.
2014-06-08, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Det kan man kanske tycka men han måste ju hantera högra sektorn också. Om han varit mjukare på dessa punkter så vet vi vad som hänt. Det kommer nog att ta några veckor innan man ser viken väg han går men han borde nog snarast sluta plåga folket i öst och starta dialog om styre, ekonomi och annat för att få förtroende där annars är han nog snart körd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in