2014-09-27, 21:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Intressant artikel med intervjuer av vanliga moskvabor, som känner av importbojkotten mot matvaror på grund av de internationella sanktionerna som är straff på grund av den ryska invasionen av Ukraina:

Folket är såklart kritiska mot den egna regeringen och drömmarna om egen utökad matproduktion:
Du har inte särskillt höga tankar om det folk som mot alla odds besegrade Hitlertyskland, sin tids tekniskt och vetenskapligt främsta nation...
De i PK-gänget som förväntar sig ett snabbt sammanbrott i Ryssland lär bli besvikna, och sanktioner riskerar bara att skapa ytterliggare bitterhet och konflikter. Vägen till lösning av krisen går från vapenvila via förhandlingar till uppgörelser baserade på folkens självbestämmanderätt, och Ukraina har redan slagit in på denna väg, trotts att EU och Carl Bildt gör vad de kan för att sabotera...
2014-09-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, Ukrainas ekonomi är verkligen i uselt skick. Men Ukraina har nu både vänner och ambitioner som kommer att hjälpa till att rätta till alla problemen, sådana vänner och abitioner har inte Ryssland, tvärt om.....
Ja vilka vänner Poroshenko har. Han var över till USA och renslickade amerikanarnas röv så gott han kunde och ändock fick han endast 53 miljoner dollar med sig hem. Med sådana vänner kan det endast gå åt ett håll.

Ukraine's pleas for lethal aid from US go unmet
http://news.yahoo.com/obama-ukraine-president-meet-white-house-070706929--politics.html

EU har vad jag vet inga pengar att skänka bort, och om dom hade några så skulle dom sannolikt inte gå till att finansiera korruptionen i Ukraina.
2014-09-27, 21:31
Medlem
postkrans avatar
Strider inne på donetskt flygplats igår natt

http://www.liveleak.com/view?i=8f1_1411831107

Gammalt från Ilovaisk med Ukrainska trupper
http://www.liveleak.com/view?i=4b3_1411826833
Senast redigerad av postkran 2014-09-27 kl. 21:35.
2014-09-27, 21:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
2014.09.27 separatist vapenstillestånd

Japp, terroristerna "respekterar" verkligen vapenstilleståndet!

De skjuter med sovjetiska D-30 Haubitsar, eller har jag fel? Svårt att avgöra om bärgningsgrejen sitter längst fram på pjäserna. Om det rör sig om D-30:an så introducerades den i början av 60-talet och var en efterföljare till M-30 som användes under det andra världskriget. Den har en kaliber på 122 mm.

Lägg också märket till att de är grupperade nästan bredvid ett hyreshus. Så om den ukrainska armén väljer att besvara elden så finns det risk för att civila dödas. Givetvis så går då terroristerna ut med att "den ukrainska armén begår folkmord".

Så agerar bara terrorister, inte civiliserade arméer!
2014-09-27, 22:06
Medlem
Citat:
Japp, terroristerna "respekterar" verkligen vapenstilleståndet!

De skjuter med sovjetiska D-30 Haubitsar, eller har jag fel? Svårt att avgöra om bärgningsgrejen sitter längst fram på pjäserna. Om det rör sig om D-30:an så introducerades den i början av 60-talet och var en efterföljare till M-30 som användes under det andra världskriget. Den har en kaliber på 122 mm.

Lägg också märket till att de är grupperade nästan bredvid ett hyreshus. Så om den ukrainska armén väljer att besvara elden så finns det risk för att civila dödas. Givetvis så går då terroristerna ut med att "den ukrainska armén begår folkmord".

Så agerar bara terrorister, inte civiliserade arméer!

Jaha så Ukrainas arme varken skjuter nu under stilleståndet eller grupperar i bebyggelse?

Edit: Såg ut som spetznas va? Eller i alla fall Rysk reguljär trupp? Visst?

Har du kollat med OSCE eller vill du fortsätta med dina egna fantasier?
2014-09-27, 22:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Jaha så Ukrainas arme varken skjuter nu under stilleståndet eller grupperar i bebyggelse?

Du menar vad de ryska medlemmarna i OSCE ljuger om?

Läs själv vad OSCE skriver, det här var intressant:
Citat:
The SMM noted a number of instances of artillery fire in the Donetsk and Luhansk regions. The SMM on 21 September met the leader of an irregular armed group – a self-styled Cossack commander – in Pervomais’k (70km north-west of Luhansk city). He insisted on being told in advance of any future SMM visit to territory controlled by him, saying the SMM’s security could not be guaranteed otherwise. The “Lugansk People’s Republic” (“LPR”) has previously told the SMM that the “commander” in question is not under the command or control of the “LPR”. (See Daily Report 139/2014)

http://www.osce.org/ukraine-smm/daily-updates
2014-09-27, 22:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75

Är du helt blåst eller? Står den Ukrainska armén inne i Luhansk nu??

Jag påstår heller inte att terroristerna som som är grupperade bredvid hyreshus är spetznas eller andra ryska reguljära trupper. Bara för att andelen ryska trupper och specialförband inne i sydöstra Ukraina ökade, i alla fall fram till vapenvilan, så betyder det inte att alla som strider är ryska soldater. Det finns givetvis WT terrorister kvar i Donesk. Hur sedan resten av den ukrainska befolkningen ser på dessa får vi nog veta i framtiden.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-27 kl. 22:34.
2014-09-27, 22:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vägen till fred i Europa är en demokratisk och icke fascistisk ledning i Ryssland. Den nationalfascistiska väg varpå de träder och du stödjer är inte den rätta. Kreml-maffians tal om Euroasia där de ska invadera hela Europa är ingen fredsväg, Putins kopiering av Hitlers Tredje Rike har mycket lite att göra med vad som diktatorn Stalin gjorde för 70 år sedan, ja och du vet säkert hur denne Stalin beordade fler mord än vad Hitler gjorde så "höga tankar om folket" vet jag väl inte om man ska ha. För övrigt var det en viss stridsvagn, designad i Ukraina av en Ukrainare, T-34, som vann kriget åt Stalin, plus ett stort stöd från USA och Storbritannien. Att sedan det de facto fascistiska Sovjetunionen ockuperade stora delar av Europa med massmord som följd svärtar ner det ryska folk som du älskar så högt. Nu har Ryssland återvänt till fascismen och invaderat Ukraina, mer av den sorten vill jag inte se, det vill du, trots ditt snack om "fred", en fred som bara är på de ryska fascisternas villkor om du får som du vill.

Använder du begreppet "PK-gänget" och stavar så illa nu igen? Hade inte du varit "rådgivare till regeringen"?

Självbestämmanderätten i östra Ukraina har ryssarna bombat sönder, så som de gjorde i Tjetjenien. Kom inte och dra med sånt skitsnack. Putin har aldrig och kommer aldrig vara någon företrädare för demokrati någonstans. Tvärtom. Fascisten Putin och hans Kreml-maffia ser bara dödligt våld som lösning. Både inom politiken, mot menings- och politiska motståndare såväl som andra nationer och delstater. Det följer definitionen av fascism som Putin passar in på, och som du stödjer:

Nej, jag har inte varit "rådgivare" är regeringen, däremot gjort utredningsjobb och remissvar åt dem - vilket faktiskt inte är särskilt ovanligt... Tusentals svenskar har gjort slikt de senaste åren. Jo, svenska är inte mitt första språk, och det händer att stavning och meningsbyggnad blir fel när jag skriver snabbt. När jag skriver professionellt så har jag en flicka som rättar mina alster, men använder henne dock inte för Flashbackinlägg, så om du kan lämna dessa barnsligheter därhän, så vore det intressant om du kunde visa på ett enda inlägg där jag förespråkar fascism eller stödjer Putin. Det kan du inte! Tvärt om, har jag upprepade gånger kritiserat den ryske presidenten, och min ideologi är katolicism och konservatism. En gång var jag kristdemokrat innan denna beteckning urvattnades.

När det gäller ditt resonemang om Sovjetunionen under andra världskriget skjuter du över målet grovt; det finns ingen sansad människa som förnekar att Stalinismen var en förbannelse både för Rysslands eget folk som för dess grannar, men nu var det ju inte det som diskuterades, utan det ryska folket ståndaktighet att uthärda försakelser - att folket skulle tvinga Putin att ändra politik p.g.a. minskad import av italienska delikatesser - det var väl det exemplet du tog upp - är ju enbart löjligt. Fast en sak har du rätt i - det finns moment i det ryska lynnet som är beundransvärda - helt sant.

När det gäller Urkainakrisen har det dock funnits anledning att kritisera maktklicken i Kiev för deras klumpiga politik, men nu har de ju faktiskt gått med på en vapenvila, som i bästa fall är första steget mot en förhandlingslösning. Då, i detta känsliga läge, agerar EU som en drucken i en porslinsbutik, och trappar upp konflikten genom sanktioner mot Ryssland, och vår utrikesminister tillhör de som gjort de mest korkade uttalandena. Du, och dina mer eller mindre blodtörstiga gelikar, har valt att alltid följa det etablissemanget i gammelmedia och överheten trumpetar ut, utan att reflektera själva - det är därför ni har fått beteckningen "PK-gänget" som ett skamtecken.
Senast redigerad av Clodius 2014-09-27 kl. 23:13.
2014-09-28, 00:21
Medlem
bernad_laws avatar
Ta saker om Ryssland generellt i den stora tråden om Ryssland och dess utrikespolitik, och saker som rör Ukraina i denna.

Vidare: Länkposter utan egen text kan leda till varningar.

/Mod
2014-09-28, 08:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, jag har inte varit "rådgivare" är regeringen, däremot gjort utredningsjobb och remissvar åt dem - vilket faktiskt inte är särskilt ovanligt... Tusentals svenskar har gjort slikt de senaste åren. Jo, svenska är inte mitt första språk, och det händer att stavning och meningsbyggnad blir fel när jag skriver snabbt. När jag skriver professionellt så har jag en flicka som rättar mina alster, men använder henne dock inte för Flashbackinlägg, så om du kan lämna dessa barnsligheter därhän, så vore det intressant om du kunde visa på ett enda inlägg där jag förespråkar fascism eller stödjer Putin. Det kan du inte! Tvärt om, har jag upprepade gånger kritiserat den ryske presidenten, och min ideologi är katolicism och konservatism. En gång var jag kristdemokrat innan denna beteckning urvattnades.

Du kan inte visa på ett enda inlägg där du kritiserar Putin eller den ryska invasionen av Ukraina. Du kan inte heller visa på ett enda inlägg där du beklagar alla döda som RYSSLAND orsakar i Ukraina. Allt vi hör är felaktiga anklagelser mot Ukraina, av dig benämnt som "Kiev" och "maktklicken" fast du borde ha konstaterat att Ukraina är väldigt demokratiskt i jämförelse med den fascistiska maffian i Kreml och deras hejdukar. Du har inget emot fascismen i Ryssland och invasionen av Ukraina, tvärtom stödjer du den i varje inlägg du gör, inklusive detta. Du har inte gjort några utredningsjobb för den svenska regeringen och har ingen "flicka" som rättar dina felstavelser. Många högerextrema är katoliker och konservativa, speciellt det senare. Mycket vanligt bland antisemiter och homofober och ses i Ryssland (fast då den rysk-ortodoxa kyrkan) tillsammans med nationalismen, totalitarismen och den antidemokratiska inställningen som utmynnar i ledarprincipen (i Tyskland führerprincipen).

Citat:
löjligt. Fast en sak har du rätt i - det finns moment i det ryska lynnet som är beundransvärda - helt sant.

"En sak" är inte speciellt mycket. Att de är vana vid att ha fascistiska ledare som är skräp som inte kan ge Ryssland och dess grannar som Ukraina annat än krig, det är inte speciellt mycket att vara imponerad av. Alla folk kan utstå umbäranden utöver vad man tror är möjligt, det är bara det att ryssarna (och kineser etc etc) har fått utstå mycket skit pga deras ledare inklusive vad de kommer få utstå på grund av Putin. Ukraina har vårt stöd, hoppas det räcker långt. Vi har inte skickat trupper för att försvara Ukraina mot den ryska invasionen men vårt ekonomiska stöd räcker förhoppningsvis.

Det du tycker är "beundransvärt", som kannibalismen i Ryssland där släkten åt upp barnbarnen etc, är del av en sjuk rysk mentalitet som bland annat visar sig i den destruktivitet med alkoholism och våld som vi ser i det ryska samhället.

Citat:
När det gäller Urkainakrisen har det dock funnits anledning att kritisera maktklicken i Kiev för deras klumpiga politik, men nu har de ju faktiskt gått med på en vapenvila, som i bästa fall är första steget mot en förhandlingslösning. Då, i detta känsliga läge, agerar EU som en drucken i en porslinsbutik, och trappar upp konflikten genom sanktioner mot Ryssland, och vår utrikesminister tillhör de som gjort de mest korkade uttalandena. Du, och dina mer eller mindre blodtörstiga gelikar, har valt att alltid följa det etablissemanget i gammelmedia och överheten trumpetar ut, utan att reflektera själva - det är därför ni har fått beteckningen "PK-gänget" som ett skamtecken.

Inget land är perfekt. Du väljer att kritisera offret, Ukraina, som blir invaderat och våldtaget. Inte speciellt moget och inte det minsta rättvist. De blodtörstiga är de som stödjer det nationalfascistiska Rysslands ambitioner i Ukraina och de andra f.d. sovjetstaterna, som ser Kreml-maffians destruktiva politik mot sina grannländer som en väg framåt som du gör. Du kan inte skylla på att du är "katolik och konservativ", det är en väldigt dålig ursäkt som används av många som en ursäkt för invasionen av Ukraina, tal om kamp mot homosexuella, judar, demokrati, väst...

"PK-gänget" är inte det du påstår att det är, "PK-gänget" är de förvirrade journalister och andra vänster och MP-muppar på södermalm som aldrig ser av andra delar av Sverige. Din försök till kidnappning av begreppet är dömt att misslyckas eftersom du tillhör en liten klick med extrema ryska antidemokratiska idéer.
Ert stöd för den ryska invasionen av Ukraina är inte politiskt korrekt, det har du rätt i dock, av anledningen att det aldrig blir politiskt korrekt att stödja våld, fascism, homofobi, annekteringar och den ryska totalitära staten. Rysslands invasion av Ukraina är som tur är början på slutet som för alla fascistiska stater. Den ryska nationalismen och invasionen av Ukraina ger Ryssland fler fiender än de redan kan klara av.

Citat:
Jag citerar:
Strong fascist states, when faced with non-fascist "encirclement", may seek to assert their dominance over their neighbors. Of course, since all states are potential enemies, strong fascist states tend to engage in war and overreach, resulting in ultimate defeat. No state is strong enough to defeat an ever larger coalition of opponents. Weak fascist states-like Russia-can respond to non-fascist encirclement with attempts to increase their own power or with still greater chest-beating. Either way, their neighbors get more terrified, and the cycle continues.

Den "fred" (alltid med bara Rysslands väl i åtanke) du vill se är friheten att bli invaderade, annekterade och dödade. Den sortens fred kommer inte grannländerna gå med på, de måste stå enade mot det nationalfascistiska Ryssland och försvara sig, inte lyssna på femtekolonnarnas tal om "fred". Sluta använda det ordet tack, jag tror få går på det längre.
Senast redigerad av Xelious 2014-09-28 kl. 09:08.
2014-09-28, 13:22
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Du är full av propagandaskit. Men jag svarar eftersom jag vet att många andra läser detta.
Citat:
Ja, du fortsätter att mala på med din lögnaktiga propaganda. Men tänk om Gobbles hade fel: tänk om det inte funkar att upprepa lögner hur många gånger som helst, de kanske ändå inte blir betraktade som sanning av tänkande människor.
Du kan ju inte bara påstå att nåt är lögn då den enda förnuftiga utgångspunkten är att båda sidor för propaganda.

Citat:
Förutom den ständiga jämförelsen med USA, (som långt ifrån är något perfekt land), så kommer du med två fantastiska lögner, gång, på gång, på gång....
Problemet tycks vara att du inte inser USA är part i konflikten med Ryssland. En annan sak du inte inser är att Ryssland döms efter vad som uppenbart är en dubbelmoral. ... Därav "jämförelsen med USA. Jag skulle verkligen skratta om Ryssland gjorde det USA gör. Nej, inte på riktigt, men bara för att höra dig gallskrika i högan sky. (Va? CIA har tortyrläger bl.a i Polen och Rumänien)
Citat:
Nej, soldater och officerare kan inte "ta semester" och samtidigt få med sig alla tunga vapen som regementet har, och heller inte hela den logistiska biten följer heller inte med på "under ledigheten", liksom inte heller artilleriunderstöd, ibland, ifrån Ryssland. Man måste faktiskt ha en mognadsgrad som en femåring för att tro på Rysslands allt mer genomskinliga lögner.
Säger du ja. Faktum är att ryssarna är tjänstlediga eller pensionerade. Sen kan du dividera om ifall detta är "officiellt". Igen kunde man avslöja din dubbelmoral med en USA-jämförelse. Vi diskuterar dock inte (gällande Ukraina,) moral utan en global geostrategisk konflikt som USA skapat!
Citat:
Och sedan att Ryssland "försvarade sin bas på krim": Hade Ryssland gett fan i att ockupera och annektera Krim så hade säkert Ukraina och Ryssland kunnat komma överens om följande:
Jag ser att du fortfarande inte fattat jämförelserna med USA och dubbelmoralen.

Till det geostrategiska. Om USA inte försökt eliminera Krimbasen (via psy-ops och proxy) hade denna kris inte uppstått. Att vända ansvaret på huver som du gör är bara tokigt. Ryssland stod inför ett geostrategiskt nödtvång. Förlåt mig men att säga "Hade Ryssland gett fan i att ockupera och annektera Krim" är töntigt så det förslår! Jävla troll! (Dessutom "ockuperar" man inte ett område man besuttit i 300 år — det är status quo. När ska vi påstå Sverige ockuperar Skåne?)

Eftersom du inte fattar geostrategi kan jag nämna Kuba krisen som exempel. USA tyckte de hade rätt hota både Kuba och Ryssland. Vad har Ryssland då rtt at göra om de hotas. (Ja, ja, man kunde säga att båda inte har rätten. Dock har Ryssland inte lyxen att ignorera hot mot Krim-basen)
Citat:
1. Kontraktet gällande basen skulle, som planerat, förlängts under väldigt lång tid.
Nej knappast. Hur kan du tro det. Du har inte läst Poroshenkos uttalanden eller hur?
Citat:
2. Ukraina skulle lova att stå utanför NATO inom överskådlig tid. (Det fanns ingen opinion för NATO-medlemskap i Ukraina innan Ryssland började jävlas).
Jo detta var i huvudsak innehållet i Putins medlingsförlag som avvisades både av Kiev-kuppen och EU/USA. (Men västpressen påminner inte om det)
Citat:
3. Ukraina skulle kunna ha haft fortsatt livliga handelsförbindelser med Ryssland. Vid ett ev. EU medlemskap, som då skulle ligga väldigt långt fram i tiden, så skulle Ukraina förbinda sig att förhandla med både Ryssland och EU för att alla parter skulle kunna känna sig tillfredsställda.
Inte påstår du väl att Ryssland inte erbjöd fördelaktiga handelsrelationer til Ukraina, Gas-subventioner, valutalån, fri rörlighet av pengar, arbetskraft och varor. Janukovitj-regeringen förstod att Rysslands erbjudande var bättre än EU's. Men sen kom Maidan-demonstrationerna — det fanns och finns ingen reell grund för de naiva förhoppningar demonstranterna hade gällande ekonomin.

EU medlemskap är inte fördelaktigt för Ukraina och inte sannolikt för Ryssland. En lögn att påstå USA skulle tillåta ett handelsblock som skulle förinta USA's ekonomi (Nu med Rysslandsbojkotterna är hotet från EU avvärjt. En kil mellan EU och Ryssland ekonomiskt)
Citat:
Men nu är dessa möjligheter borta, allt tack vare Putlers sinnessjuka visioner och strategi. Ryssland har redan förlorad väldigt mycket om man betänker alla de missade möjligheterna och alla svårigheter landet kommer att få i sin relation med Ukraina och väst.
Vidare borde du notera att Rysslands "strategi och visioner" är att behålla Krim och skita i Ukraina (Novorossija vägrades återförening). Du ser inte återhållsamheten. En USA jämförelse igen: Irak-invasionen!
Citat:
Ukraina både står inför, och har redan enorma problem. Men, äntligen, så finns det ett litet ljus långt där framme i den svarta tunneln. Det är det ljuset som det ukrainska folket hoppas att nå, en dag i framtiden.
Nej jag ser inte ljus i tunneln för Ukraina (Eller nåt annat av USAs offer, Irak, Libyen, Afghanistan, Syrien,...)
2014-09-28, 14:16
Medlem
postkrans avatar
Strider fortsätter om Donetsks flygplats

https://www.youtube.com/watch?v=my9k9HqmzXk

https://www.youtube.com/watch?v=T9aRA5GV40k

https://www.youtube.com/watch?v=eY4DgqM72xA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem