2014-09-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Jag vill också påminna om att USA inledde sin handelsblockad emot Kuba efter att amerikanska företag på Kuba nationaliserats. Denna handelsblockad/sanktioner är i kraft än i dag.......

Ouch undrar om Lavrov kände till detta pinsamma faktum
2014-09-18, 05:05
Medlem
Citat:
Så du redovisar en opinionsundersökning i från februari i år, och en ifrån 2013!
Du skulle möjligtvis inte kunna tänka dig att Finländarna nu ändrat uppfattning i frågan....
Om du har några mer relevanta umdersökningar som visar på att finnländarnas inställning till Nato har förändrats, så gör det. I annat fall sluta svamla och ge oss fakta som undertödjer din hypotes, att de har ändrat åsikt i frågan, annars var tyst.
2014-09-18, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Ouch undrar om Lavrov kände till detta pinsamma faktum
Jag undrar om du visste detta före du skrev din kommentar?
U.S.-Russian trade relationship? There really isn’t one
http://fortune.com/2014/03/18/u-s-russian-trade-relationship-there-really-isnt-one/
2014-09-18, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Helt fel. Denna undersökning gjordes innan Odessa och Mariopul. Och Det var då det. Många på plats har vittnat om ett ca 50-50 läge i Luhansk och Donetsk innan dessa händelser i odessa/Mariopul när det gäller federalisering/självständighet alternativt kvarstå inom Ukraina på nuvarande sätt med ev med mer självbestämmande. Efter dessa händelser är det klart att opinionen svängde till förmån för separatism. Sen är det klart att det inte är många som vill ha krig.

nej. snarare tvärtom... efter att sinnessjukt och alkoholiserat slödder - strelkov, kriminella gäng, beväpnade alkisar som bröt ned all trygghet och alla samhällsstrukturer - visade vad novorossiya innebar så ökade snarare de pro-ukrainska strömningarna.

separatismen peakade när man tog över byggnader under våren. då fanns det starkaste stödet för separatisterna. men även då handlade det mycket om de lägre samhällsklasserna, arbetslösa, babushkor, gamla tandlösa gubbar med sovjetdrömmar, etc.

de pro-ukrainska segmenten hittar du i näringslivet, på universiteten, hos de yngre, och bland de framgångsrika.

återigen: det finns hur många bilder som helst från stora pro-ukrainska demonstrationer i de befriade städerna, men knappt något uttryck för folkligt stöd alls i de separatsistkontrollerade städerna.
2014-09-18, 13:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vilken huvudstad glömde du, "Clodius", så väldigt lämpligt? Moskva. Av vilken anledning just du glömde nämna Moskva vet vi, högborgen för den ryska maffian som du beundrar. Kreml-maffians invasion av östra Ukraina innebär ingen fred och försoning som du mycket väl vet, det som väntar är som Alexander Dugin säger massavrättningar av meningsmotståndare och Ukrainare för att tvinga in dom MOT SIN VILJA in i det nationalfascistiska Ryssland. Som på Krim kommer inget ukrainskt att tillåtas och tal om att regionen ska befrias av Ukraina straffas hårt av de ryska fascisterna. Lokalbefolkningen som aldrig velat bli ryssar kommer med våld ockuperas och tryckas ned. Du är en ulv i fårakläder, "Clodius".
Du hallucinerar i vanlig ordning. Ett krav på att folken själva skall få avgöra sin framtid, får du till - maffia? massavrättningar??

Inser du inte vilken platt figur du gör dig till genom ditt hittepåargumenterande?

(För övrigt är det fortfarande så att fascisterna slogs på Kievs sida i inbördeskriget.)
2014-09-18, 14:17
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jag undrar om du visste detta före du skrev din kommentar?
http://fortune.com/2014/03/18/u-s-russian-trade-relationship-there-really-isnt-one/
Vad tusan babblar du om? Kina är Rysslands största enskilda handelspartner.

A Russia-China Alliance Is Emerging, And It Will Be A Disaster For The West
The Birth of a Eurasian Century: Russia and China Do Pipelineistan
Russia, China agree to settle more trade in yuan and rouble
2014-09-18, 14:18
Medlem
Chrillothekids avatar
Annat va det förr. 2 härliga glada gubbar som kramas istället för å krigar

http://youtu.be/QI2SKRk8SNs

Jeltzin, connecting people!

Mr Putin, om artikeln är sann, har storslagna planer samtidigt som han erkänner att han har trupper inne i Ukraina.

http://www.focus-fen.net/news/2014/09/18/348881/putin-russian-army-may-enter-poland-latvia-lithuania-estonia-and-romania-in-few-days.html
2014-09-18, 14:25
Medlem
Chrillothekids avatar
Putin som nu satt sitt land i kris försöker få sina rika medborgare att ge upp sina imperier till staten och när dom vägrar sälja så slängs dom i fängelse.

http://www.bloomberg.com/news/2014-09-17/russian-billionaires-stung-by-ukraine-bristle-over-arrest.html
2014-09-18, 15:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Putin som nu satt sitt land i kris försöker få sina rika medborgare att ge upp sina imperier till staten och när dom vägrar sälja så slängs dom i fängelse.

http://www.bloomberg.com/news/2014-09-17/russian-billionaires-stung-by-ukraine-bristle-over-arrest.html

Ja, men det är också när de visar tendenser på att ha åsikter om hur landet styrs... det är Putin väldigt rädd för, att det skulle dyka upp någon som kan ta över hans plats. Putin måste hålla låtsas-demokratin i schack så det inte finns utmanare till tronen, speciellt när Putins händer är blodiga från invasionen av Ukraina och tusentals döda ryska soldater dumpas till sina mödrar över hela Ryssland och den nationalfascistiska maffian i Kreml försöker tysta ner sanningen som vanligt dvs pissar på de döda värnpliktigas gravar som tack. Fötrycket i Ryssland kommer bara bli värre allteftersom invasionen av Ukraina står och stampar och sanktionerna biter. Det kommer bli en kall vinter i östra Ukraina och i Ryssland...
2014-09-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Vad tusan babblar du om? Kina är Rysslands största enskilda handelspartner.
A Russia-China Alliance Is Emerging, And It Will Be A Disaster For The West
The Birth of a Eurasian Century: Russia and China Do Pipelineistan
Russia, China agree to settle more trade in yuan and rouble
Orginal texten kom från (24115)
Jag vill också påminna om att USA inledde sin handelsblockad emot Kuba efter att amerikanska företag på Kuba nationaliserats. Denna handelsblockad/sanktioner är i kraft än i dag...

pitbulll svarade (24116)
"Ouch undrar om Lavrov kände till detta pinsamma faktum"

Jag skrev: "Jag undrar om du visste detta före du skrev din kommentar?

Vad din kommenterar handlar om det har jag ingen aning om. Hur kom Kina in i diskussionen?
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-18 kl. 16:13. Anledning: web länk fixad
2014-09-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Sovjet all over again. Allt tillhör kejsaren som gör som han vill. Undrar om han fattat att det ryska facebook som han stulit från dess grundare bygger på att folk frivilligt skriver något i det. Kommer att falla ihop som ett korthus. Det Putin gjorde när han stal vk.ru är att han gjorde amerikanska facebook en jättetjänst. vk.ru kommer att tyna bort som en propaganda tuta åt Putin och sedan är det inget mer. Vanliga ryssar kommer att sluta använda tjänsten ...
2014-09-18, 17:18
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Ja, vad sjutton tror du? I "väst" byts ledarna ut emellanåt, "regimen", om man nu ska kalla den så, har ett slutdatum.

Det har Putins också. År 2024 måste han lämna ifrån sig presidentposten i sex år, och eftersom han fyller 78 år 2030 är det osannolikt att han försöker bli omvald efter det.

Citat:
Dessutom har våra politiska ledare i toppen en mängd begränsningar och regler att följa. En president i "väst" kan inte utan vidare skriva om grundlagen så att han får sitta tills han dör, för att ta ett exempel.

Det kan inte Putin heller.

Citat:
Och visst händer det att våra politiker ibland försöker att gå in och detaljstyra rättsväsendet eller polisen, men det är otroligt ovanligt och blir alltid en stor skandal ifall det avslöjas. Se på vår deportering av egyptier med hjälp av CIA, till exempel. Samtidigt, i Ryssland, är det uppenbart att till och med de lägre domstolarna och lägre chefer inom polisen följer minsta vink från Kreml.

Det där med att något "är uppenbart" är något ni antiryssar använder er av väldigt ofta. Men bara för att jag säger att det "är uppenbart" att Obama offrar spädbarn till Baphomet gör det inte påståendet till sanning.

Sedan finns det en mer auktoritetstrogen kultur i Ryssland, det ska inte förnekas, och jag kan tänka mig att tjänstemän på lägre nivå är mer benägna att följa vad de uppfattar som sina överordnades vilja än deras motsvarigheter i väst. Men det är endast en gradskillnad, och dessutom inget som Putin kan lastas för.

Citat:
FRA? NSA? Jovisst, men du måste ju ha noterat skandalerna som har uppstått i USA när det har avslöjats att de har överträtt sina befogenheter och att den politiska ledningen har gett NSA order om att bryta mot amerikansk lagstiftning? Ifall George W Bush skulle kandidera till ett presidentval igen, hur många hade röstat på honom då tror du? Han är körd.

Ja, i väst blir det större skandaler av sådant -- ryssarna bryr sig inte lika mycket på grund av historiska och kulturella realiteter. Ja, i väst byts presidenten ut mot någon annan lite snabbare -- men alltsammans fortsätter, det är business as usual för NSA under Obama. Så, återigen, vad är den stora skillnaden?

Citat:
Samtidigt, i Ryssland: De har helt öppen lagstiftning som kräver att varenda ryskt telekombolag som hanterar tele- och datatrafik ALLTID MÅSTE skicka kopia på ALL trafik hem till den ryska säkerhetstjänsten.

Återigen är skillnaden mot väst att väst är bättre på att dölja den kontroll man utövar och få medborgarna att tro att de är fria, medan man i Ryssland gör samma sak öppet -- alla medborgare är medvetna om att de är övervakade. Helt ärligt föredrar jag den modellen, eftersom jag inte uppskattar illusioner och lurendrejeri.

Sedan hade jag ännu hellre föredragit en reell frihet från övervakning av (icke brottsmisstänkta) medborgare, men det har vi som sagt inte heller i väst.

Citat:
Försök att väcka debatt om det i Ryssland, du! Varje tidning och bloggare som skulle argumentera mot en sådan lag skulle bli blockerad eller till och med fängslad.

http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/fsb-will-welcome-russias-internet-server-law/503227.html
https://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.agentura.ru%2Ftimeline%2F2004 %2Fpopravki%2F&edit-text=
https://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.novayagazeta.ru%2Fpolitics%2F 60592.html&edit-text=

Debatten är i full gång, och varken Moscow Times, Agentura.ru eller Novaja Gazeta är blockerade eller deras redaktörer fängslade.

Ska du nu kanske bromsa upp lite för att faktiskt kontemplera det faktum att du bevisligen hade fel i ditt ovanstående antagande, eller ska du pumpa ut fler lögner utan att bry dig om detta?

Citat:
För övrigt förbjuder en färsk rysk lag bloggare och tidningar att använda servrar utanför landet, all trafik till dem måste falla under rysk lagstiftning.

Det stämmer. Den lagen kom till som ett svar på Snowdens avslöjanden om USA:s omfattande övervakning -- FSB övervakar hellre sina medborgare själva.

Personligen kan jag tycka att det är hyfsat sympatiskt att bedriva öppen övervakning av sina egna medborgare i jämförelse med USA:s hemliga övervakning av hela planetens medborgare.

Återigen, att jag personligen hade föredragit om sådan övervakning kunde stävjas över huvud taget är en annan femma. Vad som kan få någon att påstå att Ryssland skulle vara värre än USA är mer än jag fattar -- hela denna idiotdiskussion handlar om att USA vill ha monopol på övervakning, och att människor av för mig totalt obegripliga skäl stöder dem i detta. Är det irrationell rysskräck, ren okunnighet eller bristande logisk förmåga? Fan vet.

Citat:
Du verkar ha koll på vad NSA gör och verkar bli upprörd av det, men om du hade satt dig in i vad den ryska staten hittat på så skulle du få en hjärtattack.

Den ryska staten gör samma sak som USA, fast i mycket mindre skala och med mycket mindre hemlighetsmakeri. EDIT: Eller nåja, hemlighetsmakeriet är i alla fall ärligare, eller hur man nu ska uttrycka det -- istället för lögnen "move along, nothing to see here", säger man sanningsenligt "move along, you are not allowed to see this".
Senast redigerad av Raglefant 2014-09-18 kl. 17:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in