Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Ja, vad sjutton tror du? I "väst" byts ledarna ut emellanåt, "regimen", om man nu ska kalla den så, har ett slutdatum.
Det har Putins också. År 2024 måste han lämna ifrån sig presidentposten i sex år, och eftersom han fyller 78 år 2030 är det osannolikt att han försöker bli omvald efter det.
Citat:
Dessutom har våra politiska ledare i toppen en mängd begränsningar och regler att följa. En president i "väst" kan inte utan vidare skriva om grundlagen så att han får sitta tills han dör, för att ta ett exempel.
Det kan inte Putin heller.
Citat:
Och visst händer det att våra politiker ibland försöker att gå in och detaljstyra rättsväsendet eller polisen, men det är otroligt ovanligt och blir alltid en stor skandal ifall det avslöjas. Se på vår deportering av egyptier med hjälp av CIA, till exempel. Samtidigt, i Ryssland, är det uppenbart att till och med de lägre domstolarna och lägre chefer inom polisen följer minsta vink från Kreml.
Det där med att något "är uppenbart" är något ni antiryssar använder er av väldigt ofta. Men bara för att jag säger att det "är uppenbart" att Obama offrar spädbarn till Baphomet gör det inte påståendet till sanning.
Sedan finns det en mer auktoritetstrogen kultur i Ryssland, det ska inte förnekas, och jag kan tänka mig att tjänstemän på lägre nivå är mer benägna att följa vad de uppfattar som sina överordnades vilja än deras motsvarigheter i väst. Men det är endast en gradskillnad, och dessutom inget som Putin kan lastas för.
Citat:
FRA? NSA? Jovisst, men du måste ju ha noterat skandalerna som har uppstått i USA när det har avslöjats att de har överträtt sina befogenheter och att den politiska ledningen har gett NSA order om att bryta mot amerikansk lagstiftning? Ifall George W Bush skulle kandidera till ett presidentval igen, hur många hade röstat på honom då tror du? Han är körd.
Ja, i väst blir det större skandaler av sådant -- ryssarna bryr sig inte lika mycket på grund av historiska och kulturella realiteter. Ja, i väst byts presidenten ut mot någon annan lite snabbare -- men alltsammans fortsätter, det är
business as usual för NSA under Obama. Så, återigen, vad är den stora skillnaden?
Citat:
Samtidigt, i Ryssland: De har helt öppen lagstiftning som kräver att varenda ryskt telekombolag som hanterar tele- och datatrafik ALLTID MÅSTE skicka kopia på ALL trafik hem till den ryska säkerhetstjänsten.
Återigen är skillnaden mot väst att väst är bättre på att dölja den kontroll man utövar och få medborgarna att tro att de är fria, medan man i Ryssland gör samma sak öppet -- alla medborgare är medvetna om att de är övervakade. Helt ärligt föredrar jag den modellen, eftersom jag inte uppskattar illusioner och lurendrejeri.
Sedan hade jag ännu hellre föredragit en
reell frihet från övervakning av (icke brottsmisstänkta) medborgare, men det har vi som sagt inte heller i väst.
Citat:
Försök att väcka debatt om det i Ryssland, du! Varje tidning och bloggare som skulle argumentera mot en sådan lag skulle bli blockerad eller till och med fängslad.
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/fsb-will-welcome-russias-internet-server-law/503227.html
https://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.agentura.ru%2Ftimeline%2F2004 %2Fpopravki%2F&edit-text=
https://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.novayagazeta.ru%2Fpolitics%2F 60592.html&edit-text=
Debatten är i full gång, och varken
Moscow Times, Agentura.ru eller Novaja Gazeta är blockerade eller deras redaktörer fängslade.
Ska du nu kanske bromsa upp lite för att faktiskt kontemplera det faktum att du bevisligen hade
fel i ditt ovanstående antagande, eller ska du pumpa ut fler lögner utan att bry dig om detta?
Citat:
För övrigt förbjuder en färsk rysk lag bloggare och tidningar att använda servrar utanför landet, all trafik till dem måste falla under rysk lagstiftning.
Det stämmer. Den lagen kom till som ett svar på Snowdens avslöjanden om USA:s omfattande övervakning -- FSB övervakar hellre sina medborgare själva.
Personligen kan jag tycka att det är hyfsat sympatiskt att bedriva
öppen övervakning av
sina egna medborgare i jämförelse med USA:s
hemliga övervakning av
hela planetens medborgare.
Återigen, att jag personligen hade föredragit om sådan övervakning kunde stävjas över huvud taget är en annan femma. Vad som kan få någon att påstå att Ryssland skulle vara värre än USA är mer än jag fattar -- hela denna idiotdiskussion handlar om att USA vill ha monopol på övervakning, och att människor av för mig totalt obegripliga skäl stöder dem i detta. Är det irrationell rysskräck, ren okunnighet eller bristande logisk förmåga? Fan vet.
Citat:
Du verkar ha koll på vad NSA gör och verkar bli upprörd av det, men om du hade satt dig in i vad den ryska staten hittat på så skulle du få en hjärtattack.
Den ryska staten gör samma sak som USA, fast i mycket mindre skala och med mycket mindre hemlighetsmakeri. EDIT: Eller nåja, hemlighetsmakeriet är i alla fall ärligare, eller hur man nu ska uttrycka det -- istället för lögnen "move along, nothing to see here", säger man sanningsenligt "move along, you are not allowed to see this".