2014-03-28, 13:39
Medlem
skurkmans avatar
Jag vill läsa till civilingenjör i kemiteknik på Chalmers i höst. Mitt stora problem är att jag bara har studiemedel kvar får 4 års studier. Jag kan såklart välja att läsa högskoleingenjör istället, men det är inte det jag vill. Detta leder mig till två olika alternativ:

1: Låt säga att jag väljer civilingenjör och efter 3 år märker att det blir ekonomiskt ohållbart att fortsätta studera. Är jag körd då, eller går att att få någon typ av arbete efter kandidatexamen? Jag vet att man inte får högskoleingenjörsexamen av detta, men något borde det väl vara värt?

2: Låt säga att jag väljer högskoleingenjör och efter examen märker att jag vill fortsätta studera. Hur mycket måste man komplettera för att bli behörig att hoppa på en master som leder till civilingenjörsexamen?
Citera
2014-03-28, 14:21
Medlem
Megasavantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurkman
Jag vill läsa till civilingenjör i kemiteknik på Chalmers i höst. Mitt stora problem är att jag bara har studiemedel kvar får 4 års studier. Jag kan såklart välja att läsa högskoleingenjör istället, men det är inte det jag vill. Detta leder mig till två olika alternativ:

1: Låt säga att jag väljer civilingenjör och efter 3 år märker att det blir ekonomiskt ohållbart att fortsätta studera. Är jag körd då, eller går att att få någon typ av arbete efter kandidatexamen? Jag vet att man inte får högskoleingenjörsexamen av detta, men något borde det väl vara värt?

2: Låt säga att jag väljer högskoleingenjör och efter examen märker att jag vill fortsätta studera. Hur mycket måste man komplettera för att bli behörig att hoppa på en master som leder till civilingenjörsexamen?

Du behöver inte komplettera någonting för att hoppa på en kandidatexamen och därmed bli civilingenjör.
Högskoleingenjörsexamen (3år) + kandiatexamen (2år) = leg. civilingenjör (5år)

Sen tror jag knappast att civilare i kemiteknik drar några direkta fördelar över högskoleingenjörerna. Tror det är bättre om man går in på arbetsmarknaden direkt och får praktisk erfarenhet så tidigt som möjligt och presterar. Märker du sen att civilarna drar några större fördelar är det ju bara att försöka dra in kandidaten och kanske har du då landat på en arbetsplats som hjälper till att finansiera den.
Senast redigerad av Megasavanten 2014-03-28 kl. 14:41.
Citera
2014-03-28, 14:30
Medlem
skurkmans avatar
Högskoleingenjörerna och civilingenjörerna läser väldigt olika saker under de tre första åren (kandidat) så jag är definitivt säker på att man behöver komplettera något om man vill fortsätta med en master (har även läst detta i Chalmers programkatalog).

Jag tar dock till mig vad du säger i övrigt och det låter sannerligen lockande att vara färdig efter bara 3 år.
Citera
2014-03-28, 16:35
Medlem
Jag läser själv till hög.ing inom datateknik och antar att det är såhär
Kandidat + kompletteringar = master
Citera
2014-03-28, 20:25
Medlem
Läser du Hing kemi blir du direkt efter tre år behörig till två masterprogram.
Vill du läsa nån annan master behöver du komplettera med max 30hp.

Hing+master är inte lika med civing.
Vill du ha civing-examen krävs ytterligare komplettering. (Osäker men tror det är max 30hp även här.)

Jag pluggar kemi på cth, så jag har hyfsad koll.

Edit: för behörighet till de två masterprogrammen krävs det att du väljer rätt valbara kurser tredje året.
De två masterprogrammen du direkt kan bli behörig till är "biotechnology" samt "material chemistry & nanotechnology".
Citera
2014-03-28, 21:10
Medlem
Citat:
Det är inte säkert att man kan komplettera för att få en civilingenjörsexamen. Du kan efter tre år välja att plugga till en master, som räknas som ekvivalent med civilingenjör utomlands men att få en civilingenjörsexamen görs just genom civilingenjörsprogrammen och ingen annan stans.

Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Du behöver inte komplettera någonting för att hoppa på en kandidatexamen och därmed bli civilingenjör.
Högskoleingenjörsexamen (3år) + kandiatexamen (2år) = leg. civilingenjör (5år)
Fel. Dels behöver man oftast komplettera vissa kurser eftersom h. ing och civ. ing läser olika kurser under de tre första åren och dels motsvarar högskoleingenjör en kandidat. De resterande två åren är i stället ett masterprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Jag läser själv till hög.ing inom datateknik och antar att det är såhär
Kandidat + kompletteringar = master
Om du med kompletteringar menar "ytterligare två års studier" så har du rätt. Annars har du fel i och med att kandidat ger behörighet för master. Efter fullgjord kandidat kan man söka en master, slutföra den, och på så sätt få en masterexamen. Kandidaten kan aldrig uppgraderas till en master, en master är en fristående påbyggnad.
Citera
2014-03-28, 21:52
Medlem
Har inte läst svaren så noga, men: Du kan komplettera något efter tre år från civil och plocka ut en hing i de flesta fall då det finns en motsvarande hing på Chalmers. Om inte annat är en BSc från civil och en hing ekvivalenta i arbetslivet, för många jobb inom ett så teoretiskt ämne som kemi borde tom BSc från civil vara att föredra eftersom du då har en bredare teoretisk grund.
Citera
2014-03-29, 13:40
Medlem
skurkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Har inte läst svaren så noga, men: Du kan komplettera något efter tre år från civil och plocka ut en hing i de flesta fall då det finns en motsvarande hing på Chalmers. Om inte annat är en BSc från civil och en hing ekvivalenta i arbetslivet, för många jobb inom ett så teoretiskt ämne som kemi borde tom BSc från civil vara att föredra eftersom du då har en bredare teoretisk grund.

Detta. Kan någon verifiera att detta stämmer, för det kan i så fall vara avgörande för mitt val. Antar att BSc står för Bachelor of science, dvs. kandidatexamen.
Citera
2014-03-29, 13:43
Medlem
skurkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
Läser du Hing kemi blir du direkt efter tre år behörig till två masterprogram.
Vill du läsa nån annan master behöver du komplettera med max 30hp.

Hing+master är inte lika med civing.
Vill du ha civing-examen krävs ytterligare komplettering. (Osäker men tror det är max 30hp även här.)

Jag pluggar kemi på cth, så jag har hyfsad koll.

Edit: för behörighet till de två masterprogrammen krävs det att du väljer rätt valbara kurser tredje året.
De två masterprogrammen du direkt kan bli behörig till är "biotechnology" samt "material chemistry & nanotechnology".

Intressant, eftersom det senare av dessa masterprogram är just det jag är intresserad av. Hur står sig hing + master jämfört med civing på arbetsmarknaden?
Citera
2014-03-29, 14:23
Medlem
Citat:
Intressant, eftersom det senare av dessa masterprogram är just det jag är intresserad av. Hur står sig hing + master jämfört med civing på arbetsmarknaden?
Det är svårt för mig att svara på.
Utomlands är det ingen skillnad öht.

De som pluggar civing argumenterar nog för att det är viss skillnad, personligen tror jag skillnaden är försumbar.

Men det bästa vore nog att fråga en rekryterare.
Citera
2014-03-29, 14:28
Medlem
Citat:
Detta. Kan någon verifiera att detta stämmer, för det kan i så fall vara avgörande för mitt val. Antar att BSc står för Bachelor of science, dvs. kandidatexamen.

Jag tror tyvärr inte att du kan få något entydigt svar där tyvärr, arbetsgivare är så att säga inte en helt homogen grupp där alla värdesätter exakt samma saker. Däremot kan du som sagt i regel ganska enkelt plocka ut en högskoleingenjörsexamen efter en BSc/kandidat från ett civilingenjörsprogram.

Vad gäller hing + MSc eller civil menar de flesta fortfarande att titeln civilingenjör, gärna från ett välkänt universitet är en kvalitetsstämpel utöver tidigare nämnda kombination. Utomlands är det exakt samma sak (bortsett från Norge, Finland och möjligtvis Tyskland som har liknande titel som civiling och antagligen har hyfsad koll på våra titlar också). Sen är "bättre" ett relativt begrepp. Den som läst Hing + MSc har från början haft en mer praktisk inriktning och lämpar sig därför bäst för den typen av jobb. Civiling har ägnat 2 år åt råteoretiska ämnen som matte och fysik vilket gör denne bättre lämpad för jobb där de kvalifikationerna är en fördel.
Citera
2014-03-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Det är inte säkert att man kan komplettera för att få en civilingenjörsexamen. Du kan efter tre år välja att plugga till en master, som räknas som ekvivalent med civilingenjör utomlands men att få en civilingenjörsexamen görs just genom civilingenjörsprogrammen och ingen annan stans.

Fel. Dels behöver man oftast komplettera vissa kurser eftersom h. ing och civ. ing läser olika kurser under de tre första åren och dels motsvarar högskoleingenjör en kandidat. De resterande två åren är i stället ett masterprogram.

Om du med kompletteringar menar "ytterligare två års studier" så har du rätt. Annars har du fel i och med att kandidat ger behörighet för master. Efter fullgjord kandidat kan man söka en master, slutföra den, och på så sätt få en masterexamen. Kandidaten kan aldrig uppgraderas till en master, en master är en fristående påbyggnad.
Jaha okej, jag har inte så bra koll på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in