Citat:
Ursprungligen postat av
skurkman
2: Låt säga att jag väljer högskoleingenjör och efter examen märker att jag vill fortsätta studera. Hur mycket måste man komplettera för att bli behörig att hoppa på en master som leder till civilingenjörsexamen?
Det är inte säkert att man kan komplettera för att få en civilingenjörsexamen. Du kan efter tre år välja att plugga till en master, som räknas som ekvivalent med civilingenjör utomlands men att få en civilingenjörsexamen görs just genom civilingenjörsprogrammen och ingen annan stans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megasavanten
Du behöver inte komplettera någonting för att hoppa på en kandidatexamen och därmed bli civilingenjör.
Högskoleingenjörsexamen (3år) + kandiatexamen (2år) = leg. civilingenjör (5år)
Fel. Dels behöver man oftast komplettera vissa kurser eftersom h. ing och civ. ing läser olika kurser under de tre första åren och dels motsvarar högskoleingenjör en kandidat. De resterande två åren är i stället ett masterprogram.
Citat:
Ursprungligen postat av
N11R7
Jag läser själv till hög.ing inom datateknik och antar att det är såhär
Kandidat + kompletteringar = master
Om du med kompletteringar menar "ytterligare två års studier" så har du rätt. Annars har du fel i och med att kandidat ger behörighet för master. Efter fullgjord kandidat kan man söka en master, slutföra den, och på så sätt få en masterexamen. Kandidaten kan aldrig uppgraderas till en master, en master är en fristående påbyggnad.