• 1
  • 2
2014-04-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Konstiga frågor tycker jag, känns rätt orelevant NÄR man börjar kallas rökare, dvs hur mycket man måste röka för att kallas rökare, rökning ökar risken för bla bla bla, dvs från första ciggen börjar ju risken för blablabla öka, eller hur? du är väl också medveten om (antar jag?) att en person kan få lungcancer efter 5 pkt, och en annan kan röka 2pkt om dan i 70-80 år utan att få cancer, hur just DU reagerar på rökat vet du ju inte förrän det är försent.
Men sen var det ju det där igen "cancer drabbar ju bara alla andra, INTE mig".

Jag måste bara fråga, varför vill man veta hur många paket man måste röka för att kallas rökare?
Om du tror att det finns ett svar och du tänker ligga i underkant för att "slippa" sjukdomar så tror du fel.

Varför tror jag fel? Är man alkoholist, dvs dricker skadligt mycket, så går det att ligga i underkant, nån öl om dan utan att det skadar. Samma med socker, äter sig fet inte bra, men äta något sött i veckan funkar utan problem. Samma logik borde funka med rökning?
Citera
2014-04-17, 06:56
Medlem
Hur mycket måste man röka för att kallas rökare? dagligen ganska omgående eller när man är beroende kan inte kalla någon som röker 1-4 cigg /månaden för rökare dom som röker varje helg till ex på fester skulle jag kalla för feströkare men så fort det slutar att bara vara på festen så blir dom rökare
Citera
2014-04-17, 07:07
Medlem
BagareBengts avatar
När man gjort det till en vana varje dag.
Röker man en cigg VARJE morgon med morgonkaffet men bara den ciggen så ja, då är du nog rökare. Röker du tio cigg varje fredags- och lördagskväll men inget under resten av veckan så är du nog inte rökare.
I scenario två röker du alltså 20 cigg i veckan men är inte rökare och i scenario ett bara 7 cigg i veckan men är rökare.

Det går alltså inte att säga att x antal cigaretter under y tid gör dig till rökare, det har mer att göra med om du gjort det till en regelbunden var dags vana eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in