2014-03-27, 18:44
Medlem
Romeuss avatar
Enligt en artikel i Expressen, har en person i Linköping, med en son på 8 år, innehaft dödliga giftormar på ett otillbörligt sätt.
Länken till artikeln är: http://www.expressen.se/nyheter/sov-tillsammans-med-sex-dodliga-giftormar/.
Ormarna har, enligt artikeln, beslagtagits av myndigheterna i regionen. Finns det någon som vet vem mannen ifråga är?
Senast redigerad av Romeus 2014-03-27 kl. 19:01.
Citera
2014-03-27, 19:13
Bannlyst
Jag vet inte vem det är bryr mig inte heller och vad har sonen med ormarna att göra, knappast så att han hade dom slingrandes fritt i huset/lägenheten, folk som har giftiga ormjävlar har oftast god kunskap och nördar sönder gällande kräken, sen att dom oftast är dumma i huvudet har en massa fula tatueringar är en annan femma!
Citera
2014-03-27, 20:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Jag vet inte vem det är bryr mig inte heller och vad har sonen med ormarna att göra, knappast så att han hade dom slingrandes fritt i huset/lägenheten, folk som har giftiga ormjävlar har oftast god kunskap och nördar sönder gällande kräken, sen att dom oftast är dumma i huvudet har en massa fula tatueringar är en annan femma!
Ur artikeln:
Citat:
Flera av ormarna förvarades i olåsta plastlådor och lägenheten saknade skyddsanordningar som kunde förhindra ormar att rymma.
Citera
2014-03-27, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ur artikeln:

Oansvarigt men jag tror knappast en unge på 8 bast bryter upp platslådor och börjar leka med farliga ormar, pappan lär ha berättat för barnet att ormarna är livsfarliga, dom kanske tom var i ett låst rum?

Själv har jag aldrig förstått mig på såna där snubbar som har dom där skitormarna i plastlådor, men nu vet jag inte om dessa var genomskinliga men jag har varit hemma hos folk som har giftiga jävla ormar i vita plastlådor så man knappt kan se dom, det är väll skillnad om man har en vacker orm i ett fint terrarie med detta är bara dumt och barnsligt!

FYI så skulle jag aldrig ha liknande ormar ABSOLUT inte om jag hade barn, men som jag redan sagt så tycker jag inte att denna skara reptilälskare består av intelligensreserven!
Senast redigerad av RoktBogIBit 2014-03-27 kl. 20:09.
Citera
2014-03-27, 23:31
Medlem
Han förvarade troligtvis ormarna såhär. Förstår överhuvudtaget inte varför man väljer att hålla sina reptiler på ett sådant sätt. Inte ett estetiskt fint inslag som ett terrarium är och dessutom inte speciellt schysst mot ormarna, om det inte är enbart marklevande ormar som tex sandboa.

Visst att det är försvarbart om man har en storskalig uppfödning av ormar men då ska dom enligt mig bara förvaras så under själva parningsperioden.
Citera
2014-03-27, 23:41
Medlem
Romeuss avatar
Finns det någon som vet vem denne man är?
Citera
2014-03-28, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Romeus
Finns det någon som vet vem denne man är?

Har du gått och blivit förälskad eller varför vill du så gärna få reda på mannens identitet?

Edit: Någon som vet vad straffpåföljden kan bli vid innehav av giftiga ormar som man inte förvarar ok och inte har "licens/tillstånd för att inneha?

Vad blir det för åtalspunkter, framkallande av fara....... ?

Hittade detta, Sveriges herpetologiska riksförenings riktlinjer
Detta brev handlar om ormhållning och tillståndshanteringen kring densamma.
Senast redigerad av RoktBogIBit 2014-03-28 kl. 00:53.
Citera
2014-03-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Har du gått och blivit förälskad eller varför vill du så gärna få reda på mannens identitet?

Edit: Någon som vet vad straffpåföljden kan bli vid innehav av giftiga ormar som man inte förvarar ok och inte har "licens/tillstånd för att inneha?

Vad blir det för åtalspunkter, framkallande av fara....... ?

Hittade detta, Sveriges herpetologiska riksförenings riktlinjer
Detta brev handlar om ormhållning och tillståndshanteringen kring densamma.

Möjligtvis brott mot djurskyddslagen iom förvarandet (tvivlar dock att det kommer att bli något).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in