2014-04-02, 15:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Andras barn tillför inget till min egen fortlevnad, med undantag för konkurrens, så om några faller bort ser inte jag några problem med det. Om jag nu för diskussionens skull accepterar att det finns ett värde, syfte eller högre mening med att vara människa så faller ju även det lite platt om alternativet är att växa upp hos föräldrar som inte önskar en.

Sen vet jag inte vad jag tycker om jag håller med om din artseparatistiska hållning, den är ju helt och hållet beroende på vilken art du tillhör. Parasiter är även de levande varelser med en inre önskan att fortplanta och sprida sig
Så alla poliser som skyddar dig från brott, alla doktorer som du någonsin gått till, alla bönder vars mat du ätit - dom var allihop dina barn? Nä, dom var andras barn.

Jovisst, grisar får kanske enligt grisars rätt döda människor. Spelar ingen roll för vår rätt.
Citera
2014-04-02, 16:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Så alla poliser som skyddar dig från brott, alla doktorer som du någonsin gått till, alla bönder vars mat du ätit - dom var allihop dina barn? Nä, dom var andras barn.

Jovisst, grisar får kanske enligt grisars rätt döda människor. Spelar ingen roll för vår rätt.

Fanns det inga andra människor så hade jag knappast behövt skydda mig från brott, sjukdomar eller ha problem med att fånga fisk och plocka morötter.

Skämt åsido, jag skrev "om några faller bort" och syftade på det lilla antalet föräldrar som skulle välja denna typ av abort, jag tror knappast att om detta blev tillgängligt skulle påverka jordens befolkning så till den milda grad att människan som art dog ut.

De får väl slänga ner sin lilla oönsking i en grisfarm a´la Snatch om inte annat...
Citera
2014-04-02, 17:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Fanns det inga andra människor så hade jag knappast behövt skydda mig från brott, sjukdomar eller ha problem med att fånga fisk och plocka morötter.

Skämt åsido, jag skrev "om några faller bort" och syftade på det lilla antalet föräldrar som skulle välja denna typ av abort, jag tror knappast att om detta blev tillgängligt skulle påverka jordens befolkning så till den milda grad att människan som art dog ut.

De får väl slänga ner sin lilla oönsking i en grisfarm a´la Snatch om inte annat...
Naturligtvis kommer inte människan att dö ut pga. aborter. Men man kan använda samma argument för andra saker. Ska vi inte ta och döda alla tiggare? Rensa ut gatorna lite? Människan kommer definitivt inte att dö ut bara för att det inte finns tiggare.

Men nej, mord är omoraliskt, så det ska vi inte göra. Det är inte på grund av artens fortlevnad som mord är omoraliskt, utan för att ingen har rätt att döda någon annan (självmord vore dock ok). Detta "någon annan" inkluderar även bäbisar. Däremot ej foster.
Citera
2014-04-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Experterna för medicinsk etik, Dr. Alberto Giubilini och Dr. Francesca Minerva har publicerat en artikel, kallad After-birth abortion: Why should the baby live?, där de menar att det inte finns några etiska motiv varför nyfödda barn inte ska kunna dödas, eller aborteras retroaktivt.

och de menar att det är

Hela artikeln finns här

Sedan länge har man ju argumenterat att fostret är en kvinnas kroppsdel, och ett nyfött barn kan man därför kalla en amputerad kroppsdel. Det lyfter fram nya möjligheter för föräldrar som ångrar att de skaffat barn. Kanske känns det för jobbigt, eller så tar det för mycket tid och pengar så att föräldrarna inte har tid eller råd att festa. Då kan de välja att ge barnet en spruta och låta det brännas som riskavfall.

Det vore intressant att höra vad ni andra tycker om saken. Själv tycker jag att antalet aborter borde minska och att vi människor tar ett större ansvar för vad vi gör i sängen och vara beredda på konsekvenserna. Jag anser att aborter främst bör kunna ske om fostret eller moderns liv och hälsa är i fara, samt efter våldtäkt, och inte användas som ett sent påtänkt preventivmedel. Jag är dock inte religiös alls, så jag är inte helt emot aborter.

Deras resonemang är följdriktigt, givet att man accepterar aborter av det slag som utförs i Sverige, och i ett stort antal andra länder. Problemet är att både aborter och retroaktiva aborter är djupt moraliskt besvärliga. Grundproblemet är hur man bestämmer vad som är en människa, och den diskussionen vill man sällan ta.
Citera
2014-04-02, 17:50
Medlem
Abort är ett fruktansvärt brott men läkarnas/forskarnas resonemang är trots sin motbjudande karaktär åtminstone en gnutta logiskt och begripligt. Klart är att nuvarande abortgräns är fullkomligt godtycklig och inkonsekvent. Om kvinnan har rätt att döda sitt barn från befruktningsögonblicket fram till en viss vecka så finns det i ärlighetens namn ingenting som säger att hon inte bör ha möjlighet att döda sitt barn även efter att det förlösts. Nästa problem för dem som fortsatt vill löpande band-mörda värnlösa barn blir dock att avgöra när den födda människan kan sägas ha uppnått tillräckligt mycket mänsklighet för att räknas som människa. Kanske när barnet har nått trotsåldern? När hon får köra moped? Eller varför inte bestämma att människans rätt till liv uppstår först när hon genomfört Vansbrosimningen?
Citera
2014-04-03, 10:44
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Naturligtvis kommer inte människan att dö ut pga. aborter. Men man kan använda samma argument för andra saker. Ska vi inte ta och döda alla tiggare? Rensa ut gatorna lite? Människan kommer definitivt inte att dö ut bara för att det inte finns tiggare.

Men nej, mord är omoraliskt, så det ska vi inte göra. Det är inte på grund av artens fortlevnad som mord är omoraliskt, utan för att ingen har rätt att döda någon annan (självmord vore dock ok). Detta "någon annan" inkluderar även bäbisar. Däremot ej foster.

Nej, det handlar inte om mord på tiggare, det handlar om aborter och när ett foster/spädbarn blir "medvetet". Att jämföra en individ som råkat hamna snett och tvingas tigga med en helt nyfödd baby tycker jag är en smula föraktfullt mot tiggare. Har du själv barn? Vet du hur en vecka gammal unge uppfattar världen? Oavsett hur mycket jag eller någon annan älskar sitt barn är det bara ljug att tro att ens nyfödda fattar i princip någonting de första månaderna. För att inte tala om de första dagarna.
Citera
2014-04-03, 11:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om mord på tiggare, det handlar om aborter och när ett foster/spädbarn blir "medvetet". Att jämföra en individ som råkat hamna snett och tvingas tigga med en helt nyfödd baby tycker jag är en smula föraktfullt mot tiggare. Har du själv barn? Vet du hur en vecka gammal unge uppfattar världen? Oavsett hur mycket jag eller någon annan älskar sitt barn är det bara ljug att tro att ens nyfödda fattar i princip någonting de första månaderna. För att inte tala om de första dagarna.
Nej, det handlar inte om när det blir medvetet. Artikeln handlar om det men den har ju fel.
Citera
2014-04-03, 14:03
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om när det blir medvetet. Artikeln handlar om det men den har ju fel.

Fel enligt dig. Det innebär inte absolut sanning utan enbart en åsikt.
Citera
2014-04-03, 15:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Fel enligt dig. Det innebär inte absolut sanning utan enbart en åsikt.
Välkommen till diskussionsforum på internet.
Citera
2014-04-03, 15:16
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Välkommen till diskussionsforum på internet.

Det blir inte mycket diskussion när den man "diskuterar" med kör mantrat "dom har fel jag har rätt". Något tröttsamt
Citera
2014-04-03, 15:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det blir inte mycket diskussion när den man "diskuterar" med kör mantrat "dom har fel jag har rätt". Något tröttsamt
Mja. Jag anser att foster är parasitiska svulster för att dom inte kan överleva (för tillfället) på egen hand. Därför tycker jag att ungefär de gränser som finns nu är bra för abort. Man skulle kunna gå på det som artikeln säger men i så fall så måste man tillåta aborter av komapatienter, miljöpartister och så vidare. Hur lockande det än låter så är ju det en väg som man inte vill slå in på.
Citera
2014-04-03, 15:35
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Mja. Jag anser att foster är parasitiska svulster för att dom inte kan överleva (för tillfället) på egen hand. Därför tycker jag att ungefär de gränser som finns nu är bra för abort. Man skulle kunna gå på det som artikeln säger men i så fall så måste man tillåta aborter av komapatienter, miljöpartister och så vidare. Hur lockande det än låter så är ju det en väg som man inte vill slå in på.

Det dröjer flera år innan ett barn klarar sig på egen hand. Komapatienter termineras ju faktiskt då och då, abort på en miljöpartist skulle nog fortfarande klassas som mord, och jag förstår ärligt talat inte var de passar in i det här? Oavsett vad du tycker om deras åsikter så klarar de allra flesta sig alldeles utmärkt på egen hand, gäller nog de flesta partiers sympatisörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in