2014-03-27, 01:28
Medlem
Aritzos avatar
Hej,

Jag var riktig lat och inte orkade ta ordentlig sväng vid en tajt grind. Jag kom åt grinden lite på vänster bakre däcken. Det tog lite i själva lacken. Det mesta va grönt från grinden men man kan se på bilden att de vita är djup repa.

Det är Audi Q5.
Här är bild:
http://i60.tinypic.com/11w9b9v.jpg

Vad är bäst, billigast, snabbast åtgärd åt detta?

Vanlig verkstad, Audis verkstad, Försäkring?
Citera
2014-03-27, 02:40
Medlem
SkoterBengts avatar
Lättast är väl att lämna in bilen för omlack.
Då lackar dom oftast bara den del av bilen som är skadad.
Sen om du är lackkunnig så är väl det ännu lättare.

Givetvis kan du säkert ta det på försäkring om du har halv eller helförsäkring.
Då kommer du få lov att lämna in bilen för att dom ska göra en uträkning på vad det kommer att kosta, sen ska dom skicka det till ditt försäkringsbolag. Och sen ska dom utvärdera om det är värt att laga eller ej. Där får du veta om dom vill betala för din slöhet eller inte.

Annars kan du göra en fuling och försöka polera bort det mesta och sedan punktspacka repan och sedan på med lackstift och så vips så kommer det inte synas. Men kommer inte hålla länge.
Citera
2014-03-27, 04:29
Medlem
rusmags avatar
Hur gammal är bilen?

Nybilsgaranti kvar? = Självrisk (Står i ditt köpekontrakt/Fråga Audi). I allafall ca. 4500-7000:-

Helförsäkring? = Självrisk (Vagnskadeförsäkring/"Helkasko"), ca. 3500-10000:- Beroende på vilken självrisknivå du valt (Kolla ditt försäkringsbrev)

Halvförsäkring/Trafik? = Too bad... Om du skadade bilen själv (vilket du skrev....) Så får du snällt "slanta upp" vad det nu kan kosta att göra på en "vettig" verkstad...

MEN, det finns ju ändå lite hopp, som dessutom kan bli billigare än självrisker:

Sk. "Spot repair centers", finns typ i vilken "större" svensk stad som helst (nästan).

Googla, och ring! Kan bli billigare och vad jag förstår, så gör de helt ok jobb!
Citera
2014-03-27, 08:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Hur gammal är bilen?

Nybilsgaranti kvar? = Självrisk (Står i ditt köpekontrakt/Fråga Audi). I allafall ca. 4500-7000:-

Helförsäkring? = Självrisk (Vagnskadeförsäkring/"Helkasko"), ca. 3500-10000:- Beroende på vilken självrisknivå du valt (Kolla ditt försäkringsbrev)

Halvförsäkring/Trafik? = Too bad... Om du skadade bilen själv (vilket du skrev....) Så får du snällt "slanta upp" vad det nu kan kosta att göra på en "vettig" verkstad...

MEN, det finns ju ändå lite hopp, som dessutom kan bli billigare än självrisker:

Sk. "Spot repair centers", finns typ i vilken "större" svensk stad som helst (nästan).

Googla, och ring! Kan bli billigare och vad jag förstår, så gör de helt ok jobb!
Jag förstår ju vad du menar, men... Det går inte på nybilsgarantin.
Det går däremot på vagnskadan som generalagenterna i Sverige bjuder på. Det är därför man själv bara står för halvförsäkring de första tre åren. Att skillnaden kan vara viktig beror ju på att en import t.ex. kan ha garanti men vagnskadan finns inte i importer.

Klart att en sån skada på en sån bil ska lagas, det enklaste är att använda vagnskadan som sagt, för jag tar för givet att en Q5 har helförsäkring. Det är bara att ringa till försäkringsbolaget och snacka med dem så löser det det, de hänvisar till karossverkstad och hjälper till med allt som behövs. Kostar självrisk.
Citera
2014-03-27, 10:38
Medlem
provocative77s avatar
Fördelen som många inte tänker på är självrisken.
Har hört flertalet som inte åtgärdar skador direkt för att självrisken är hög. Men det ingen tänker på är att man får betala skadan själv om den är billigare än självrisken. Detta är försäkringsbolagen skyldiga att informera om när skadan regleras.
Nackdelen att inte åtgärda denna skada direkt är att den är en utmärkt grogrund för framtida rostangrepp. Det kan försäkringsbolaget opponera sig över om man väntar med att fixa skadan.
Finns ju en klausul som säger att du är ansvarig att minimera risker för skada.

Så gör en skadeanmälan i dag. Sedan åker du till en renommerad skadeverkstad, inte Audi. Audi kommer ändå skicka din bil till samma verkstad. Får du en prisuppgift från den firman har aldrig jag varit med om att försäkringsbolaget tvingar en att laga någon annanstans.
När skadan är besiktigad kan du spraya över den så slipper folk se den
Citera
2014-03-27, 11:42
Medlem
Det är alltid svårt att se på en bild hur djupa skadorna är men det ser inte så farligt ut, skulle tippa på att du kan polera ut 80-90%, ta med bilen till en bilvårdsfirma så kan de säga på en gång om det är möjligt. skulle tippa på runt 15min max i tid för tre pass och du har en stor förbättring. därefter kan du avgöra om du kan leva med det eller betala självrisker/lack kostnader.
Citera
2014-03-27, 11:55
Medlem
mrnemtrixs avatar
Som ovanstående skrev, mycket av det där går att polera bort, kanske ett lackstift för att fylla repan.
Sen blir det självklart bäst att lacka om men om du vill ha en quickfix på det så åk till en recondfirma av bättre kvalisort. Bor du på västkusten kan du skicka ett pm😉
Citera
2014-03-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterBengt
Lättast är väl att lämna in bilen för omlack.
Då lackar dom oftast bara den del av bilen som är skadad.

Man lackar om hela delen av bilen där skadan är. Inte bara själv området skadan är. I alla fall om lämnar in den på en Audi-verkstad.
Citera
2014-03-28, 00:21
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Hur gammal är bilen?

Från 2010 men köpte den förra året. Så ett år gammal.
Spot repair centers finns inte i Stockholm.

Jag kanske borde börja med att åka till en verkstad för att få höra vad dom har och säga om skadan. Vad man bör göra? Eller kommer dom försöka lura på sig att de fixar det?
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag förstår ju vad du menar, men... Det går inte på nybilsgarantin.
Det går däremot på vagnskadan som generalagenterna i Sverige bjuder på. Det är därför man själv bara står för halvförsäkring de första tre åren. Att skillnaden kan vara viktig beror ju på att en import t.ex. kan ha garanti men vagnskadan finns inte i importer.

Klart att en sån skada på en sån bil ska lagas, det enklaste är att använda vagnskadan som sagt, för jag tar för givet att en Q5 har helförsäkring. Det är bara att ringa till försäkringsbolaget och snacka med dem så löser det det, de hänvisar till karossverkstad och hjälper till med allt som behövs. Kostar självrisk.

Frågan är då, vad kostar självrisken och jag har för mig att gå via försäkringen tar mycket längre tid. Dvs de kollar upp skadan, sedan kollar lite andra grejer och sen till verkstaden?
Eller hur är det?
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Fördelen som många inte tänker på är självrisken.
Har hört flertalet som inte åtgärdar skador direkt för att självrisken är hög. Men det ingen tänker på är att man får betala skadan själv om den är billigare än självrisken. Detta är försäkringsbolagen skyldiga att informera om när skadan regleras.
Nackdelen att inte åtgärda denna skada direkt är att den är en utmärkt grogrund för framtida rostangrepp. Det kan försäkringsbolaget opponera sig över om man väntar med att fixa skadan.
Finns ju en klausul som säger att du är ansvarig att minimera risker för skada.

Så gör en skadeanmälan i dag. Sedan åker du till en renommerad skadeverkstad, inte Audi. Audi kommer ändå skicka din bil till samma verkstad. Får du en prisuppgift från den firman har aldrig jag varit med om att försäkringsbolaget tvingar en att laga någon annanstans.
När skadan är besiktigad kan du spraya över den så slipper folk se den

Jag har hört att man kan ringa audi och med hjälp av reg nr så kan de se vad det var för lack som var använd till bilen. Så kan man köpa just den lacken och fixa det antigen via dom eller annan verkstad?
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Man lackar om hela delen av bilen där skadan är. Inte bara själv området skadan är. I alla fall om lämnar in den på en Audi-verkstad.
Japp och där kan kostanderna öka än att bara fixa just den biten där det är skadat.
Citera
2014-03-28, 00:23
Medlem
Aritzos avatar
Det här ser riktigt bra ut i mina ögon:
http://www.smartrepair.se/index.html

Citat:
Fördelar för dig:

Billigare än självrisken och påverkar inte premien
Du får besked direkt - fast pris!
Du slipper väntetider - dels på att få tid för reparation, men också för själva reparationen, som kan ta veckor.
Du slipper bli av med bilen längre perioder, du får till och med låna en lånebil av oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in