Läser endel engelsk litteratur på datorn och då och då kommer det upp ord jag aldrig hört. Var inte alltid jag förstod innerbörden av den engelska förklaringen heller. Så genom att lägga till egna ordlistor kan man enkelt och snabbt få en översättning samt förklaring genom att trycka med tre fingrar på trackpaden på ordet.
Det hela går ut på att ladda ner ett .dictionary fil och lägga in den i en mapp. Skitenkelt.
Här står det hur man gör
http://mysite.mweb.co.za/residents/clasqm/mac-os-x-dictionaries/index.html
Scrolla ner så hittar du en massa språk. Se till att ställa in i programmet Dictionary bara. Finns en meny i programmet, högt upp. Se till att den står på ALL/alla eller det ni vill använda, tex wikipedia, bara eng-swe dictionary eller likande. Ni kan även ändra språket wikipedia uppslagen visas på genom att gå in på inställningar i programmet och trycka på wikipedia, då kommer det upp en massa språk att välja på.
Edit, fast den ordlistan som var på sidan kanske inte var den bästa iofs. Översätter education till uppfostran och application finns inte med...
Aja, säkert många som vet om det här, knappast något revolutionerande men nytt för mig och säkert för ett par till.