Citat:
Ursprungligen postat av
Vohkun
Får låter lite mognare också tycker jag, eftersom att det begreppet är äldre

Ingen herde och en enda hjord! Var och en vill lika. Alla är lika. Den som tänker annorlunda går självmant till dårhuset.
Se! Här ser ni den sista människan! Vad är kärlek? Vad är skapelse? Vad är längtan? Vad är en stjärna? så frågar sig den sista människan och blinkar.
Då har jorden blivit liten, och på den hoppar den sista människan omkring; hon har gjort allting smått. Hennes art är outrotlig som jordloppan; den sista människan lever längst.
Vi har uppfunnit lyckan, säger de sista människorna och blinkar.
^ Detta är Nietzsches antites till övermänniskan. Hans farhåga var att västvärlden närmade sig samhällen där man inte längre har passion och kan drömma, utan blott tjänar sitt uppehälle och överlever:
"Ge oss denna sista människa, Zarathustra!" ropade man, "gör oss sådana! Så ger vi dig övermänniskan!". Och allt folket jublade och smackade med tungan. Men Zarathustra blev missmodig, och sade till sitt hjärta: "De förstår mig inte. Jag har inte munnen för deras öron. Jag bodde väl för länge borta i mina berg, och lyssnade på forsar och furor: nu talar jag med dem på en herdes vis."