2014-03-25, 21:30
Medlem
Jag har lite problem med simningen eftersom jag har varit rädd för vattnet anledningen till det är för att jag höll på att drunkna när jag var 5 år men nu äntligen kan jag simma både bröst och ryggsim sen ett år tillbaka, fast jag är inte lika snabbt som de andra. Ska jag få F för det? Jag har aldrig fått mindre än ett B på mina prover, uppsatser och redovisningar. Men ändå har jag fått F som slutbetyg två terminer i rad. Är hela idrotten baserad på enbart simningen? Jag vet att det är en viktig del som alla måste kunna men jag kan simma, problemet är att jag är inte snabb men jag får ändå F. Jag har pratat med min mentor och han har pratat med idrottsläraren men jag har inte fått något nytta för det. Idrottsläraren är väldigt envis.

Jag bara undrar är det rätt att man betygsätter elever på det här sättet eftersom jag ska söka till gymnasium det här året så jag känner en stor press, man måste ha minst E på alla ämnen och i mitt fall har jag inte det nu! Att kunna simma är något man väl ska kunna men mitt problem är väl att jag inte är lika snabb men betygsätter man en elev och ger den F när eleven har aldrig fått mindre än ett B på någonting alls men är en långsam simmare?
Citera
2014-03-25, 21:34
Medlem
Berätta för din idrottslärare om dina problem med att vara i vatten så förstår han säkert, gör han inte det så tala med eran rektor.

Det är även 18års gräns på Flashback och man är väl ändå inte 18 när man ska söka till gymnasiet eller har jag fel?
Citera
2014-03-25, 21:36
Medlem
Jag har egentligen redan berättat det några veckor innan jag lärde mig simma men det hjälpte inte antar att hon inte brydde sig... Det är inte min flashback, den tillhör min äldre bror. Men jag är desperat och behöver hjälp. Tack för hjälpen!
Senast redigerad av Loriinz 2014-03-25 kl. 21:41.
Citera
2014-03-25, 21:41
Medlem
lcopass avatar
jag tror att man måste ha mins E i alla kriterier för att få godkänt. Så om du har A i allt inom idrott utom just simning som du har F i får du ändå F. Om man har A i allt utom tex simning som man då kanske har E i får man D tror jag.
Citera
2014-03-25, 21:42
Medlem
kantoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loriinz
text

Gy11 innebär att man måste nå upp till minst godkänt i alla delmoment för att få E. Du måste uppnå minst C i alla delmoment för att få C i betyg osv. Har du inte nått upp till E i simning så har du F i idrott. Tyvärr.
Citera
2014-03-25, 21:45
Medlem
Så man har alltså inte nått målen inom simningen om man inte kan simma snabbt, eftersom jag kan simma nu
Citera
2014-03-25, 22:30
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loriinz
Så man har alltså inte nått målen inom simningen om man inte kan simma snabbt, eftersom jag kan simma nu

F, är det icke godkänt? Låter orimligt att du inte klarar kursen pga oförmåga att simma snabbt. Det enda som krävs för att bli godkänd brukar ju vara att delta och att försöka.

Låter som att du har låg närvaro på lektionerna eller är väldigt oengagerad. Prata med läraren och fråga vad du kan göra för att nå upp till godkänd nivå är nog lättast. Be om att få göra om simningen annars ihop med en annan klass eller nåt (brukar gå). Så kan du ju öva lite privat framtill dess om du nu är så långsam.
Citera
2014-03-25, 22:52
Medlem
TrotsTrollets avatar
Du behöver inte E i idrott för gymnasiet, men det drar ned ditt medelbetyg som du söker in på om du har F.

Din lärare verkar vara ett svin!!! Om situationen är som du beskriver den. Har du bett dina föräldrar prata med rektorn? I din ålder upplevde jag att man blir mer respekterad med föräldrar. Det är jävligt sorgligt, men sant.
Citera
2014-03-25, 23:16
Medlem
vilken skola gå du på :/ jag var med på några lektioner bara innan jag skada mig men fick ändå g tjockisar fick vg o andra mvg hur lätt som helst! meningen är att du ska kunna simma o det kan du väl. konstigt! anmäl honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in