2014-03-25, 20:29
Medlem
Om jag skickar 65k till ett av mina barn i Sverige (jag är utlandssvensk), 40k till min andra och sedan 38k till mitt tredje... måste de då deklarera dessa? Skickar via internetbanken.
Citera
2014-03-25, 20:32
Medlem
Pirre77s avatar
Gåvoskatten är avskaffad så dina barn behöver inte skatta en krona. Se däremot till att det skrivs papper på att detta är en gåva ifall skattmasen blir nyfiken...
Citera
2014-03-25, 20:38
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ioio
Om jag skickar 65k till ett av mina barn i Sverige (jag är utlandssvensk), 40k till min andra och sedan 38k till mitt tredje... måste de då deklarera dessa? Skickar via internetbanken.

Kan ju göra ett Gåvobrev utifal att.
Ta en titt på, http://lawline.se/avtal/gavobrev
Citera
2014-03-26, 07:09
Medlem
OK!
Men vad gäller rent tekniskt, har någon av er skickat över en summa pengar utan att man måste hålla på med papper? brukar det gå igenom ändå... jag har hört något om 150,000 där gränsen går.
Citera
2014-03-26, 08:23
Medlem
Pirre77s avatar
Du får skänka hur stora summor du vill. 150.000:- är en gräns som bankerna själva satt (iaf Swedbank) som det maximala beloppet som kan överföras till ett annat konto vid ett och samma tillfälle, som skydd för den överförande kunden ifall kontot skulle hackas.

Se som sagt till att det framgår att pengarna är en gåva genom att skriva ett gåvobrev. Nu är det visserligen dina barn som är mottagare så vid en kontroll kommer Skatteverket inte bry sig för fem öre. För man däremot över en större summa pengar till en annan person krävs det att du kan styrka att det verkligen är en gåva och inte t.ex. betalning för svartjobb. Detta pappers undertecknande bör/ska dessutom bevittnas av två utomstående personer som i sin tur ska skriva på att allt gått korrekt tillväga.
Citera
2014-03-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Du får skänka hur stora summor du vill. 150.000:- är en gräns som bankerna själva satt (iaf Swedbank) som det maximala beloppet som kan överföras till ett annat konto vid ett och samma tillfälle, som skydd för den överförande kunden ifall kontot skulle hackas.

Se som sagt till att det framgår att pengarna är en gåva genom att skriva ett gåvobrev. Nu är det visserligen dina barn som är mottagare så vid en kontroll kommer Skatteverket inte bry sig för fem öre. För man däremot över en större summa pengar till en annan person krävs det att du kan styrka att det verkligen är en gåva och inte t.ex. betalning för svartjobb. Detta pappers undertecknande bör/ska dessutom bevittnas av två utomstående personer som i sin tur ska skriva på att allt gått korrekt tillväga.

Men SKV ser ju knappast om pengar kommer från en "pappa", de ser ju inga namn på konton utan bara kontonummer vid en överföring, om de inte ringer upp banken men det är ju jättekomplicerat för dom, kräver starka brottsmisstankar osv. Jag undrar hur sannolikt det är att SKV skulle bry sig om huruvida pengar är vita eller svarta om det rör sig om överföringar på runt 50k, en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in