2014-03-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Sant. Romer har inget särskilt DNA som några idioter här försöker påstå. Frågan är om damen i fråga blev diskriminerad av hotellet eller inte. Om hennes berättelse är sann så är klart att hon blev diskriminerad. Men är hennes berättelse sann.... Varför tiger Sheraton...

Varför är det "helt klart"? Personalen var kanske på dåligt humör bara, hade PMS eller skoskav?

Som sagt innan är det helt orimligt att de skulle diskriminera henne pga att hon är rom! Varför, varför , varför skulle de göra det? Knappast första gången de ser en utlänning...

Har sheraton en historia av att diskriminera?
Har kvinnan i fråga motiv till att hitta på? Är det löjligt lägligt att det händer just nu?

Och framförallt så kan man bli dåligt bemött som utan att det beror på etnicitet.
Citera
Medlem
Citat:
Sant. Romer har inget särskilt DNA som några idioter här försöker påstå. Frågan är om damen i fråga blev diskriminerad av hotellet eller inte. Om hennes berättelse är sann så är klart att hon blev diskriminerad. Men är hennes berättelse sann.... Varför tiger Sheraton...
Av samma anledning som SJ inte gick ut med sanningen om den tjuvåkande avkastade 11- åringen.
Skadan är redan skedd och även om Sheraton skulle ha rätten 100% på sin sida och
den stackars anställda bara agerat i ren välmening. Så kommer pressen aldrig att trycka upp
en Löpsedel med Zigenaren ljög medvetet och förde oss alla bakom ljuset.
Även om det ligger närmast sanningen som sagt.
Wake Up!
Senast redigerad av tigerone 2014-03-29 kl. 20:27. Anledning: korrigering stavfel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korafto
haha sen när fan har finska zigenare blivit invandrare när dom har funnits i sverige i hur många jävla år som helst idioter asså.

och det där e bara vidrigt hur en hotel personal kan beete sig sådär:S finns både bra och dåliga romer precis som det finns svensson!

idiotiskt tänkande här inne!

Diana bryter inte på finska och har väl invandrade föräldrar (född själv här kanske), men många finska romer bryter just på finska och jag fattar ärligt talat inte hur du menar när du tänker att det idag inte kan finnas romer som invandrar ifrån Finland till Sverige? Förmodligen diskrimineras romer ännu värre i Finland, varpå de "flyr"/invandrar till Sverige i hopp om bättre liv. Bara för att det "kom" massor med romer för 500 år sedan innebär det inte att det tagit stopp sedan dess, de kommer fortfarande ifrån Finland (de flesta kom dock på 1950-talet tror jag).
Citera
2014-03-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Varför är det "helt klart"? Personalen var kanske på dåligt humör bara, hade PMS eller skoskav?

Som sagt innan är det helt orimligt att de skulle diskriminera henne pga att hon är rom! Varför, varför , varför skulle de göra det? Knappast första gången de ser en utlänning...

Har sheraton en historia av att diskriminera?
Har kvinnan i fråga motiv till att hitta på? Är det löjligt lägligt att det händer just nu?

Och framförallt så kan man bli dåligt bemött som utan att det beror på etnicitet.

Det är sant att man kan bli dåligt bemött oavsett etnicitet. Jag vet inte vad som hände.
Citera
2014-03-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Diana bryter inte på finska och har väl invandrade föräldrar (född själv här kanske), men många finska romer bryter just på finska och jag fattar ärligt talat inte hur du menar när du tänker att det idag inte kan finnas romer som invandrar ifrån Finland till Sverige? Förmodligen diskrimineras romer ännu värre i Finland, varpå de "flyr"/invandrar till Sverige i hopp om bättre liv. Bara för att det "kom" massor med romer för 500 år sedan innebär det inte att det tagit stopp sedan dess, de kommer fortfarande ifrån Finland (de flesta kom dock på 1950-talet tror jag).

Romerna kom inte från Finland till Sverige för 500 år sedan, för övrigt var Sverige och Finland ett och samma land då. Romerna kom till Sverige från olika europeiska länder och eftersom Sverige med kyrkan i spetsen lade skottpengar på dem så flydde de till det området som nu heter Finland. Det var ett glesare bebott område i Svea Rike, hade bristande administration och mindre gudsfruktan.
Citera
2014-03-29, 20:58
Medlem
OedipusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Nej, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger "we shall overcome". Jo, det ska vi!

käften Tattare.

Med tanke på denna Zigenares tidigare modus operandi, och hur snabbt som tidningarna släppte fallet så är det klart att damen ljuger.

Personligen så tror jag att hotellet kommer att visa DO övervakningsfilmen under förhandlingarna och att DO därefter lägger ned fallet med hänvisning till bristande bevis.
Citera
2014-03-29, 21:17
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OedipusRex
käften Tattare.

Vaknat på fel sida? Det är nog bäst att du går och lägger dig snart. Kan ju hända att nån faktiskt står ut med dig imorrn istället. Den här dagen blev visst inte så bra?

Med tanke på hur hotellet pudlat och deras personal inte kommit till tals så kan man tycka att det borde finnas ett antal personer som nått kokpunkten och gärna spiller lite detaljer här i tråden, men jag har bara sett en person som läckt sådant. Skrivs det nåt på ansiktsboken om detta?
Citera
2014-03-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ja, det var ju det jag skrev, jag skrev "kom" till Sverige (eftersom det var ett och samma land). De som invandrade på 500-talet var främst resande (romer) och inte de vi idag kallar för romer, de kom lite senare (om man nu inte ska benäma båda grupperna romer, vilket vissa gör) och många finska romer kom först i mitten av 50-talet och det finns väl en orsak till det? Lät på dig som att romer idag kan klassas som infödda "svenskar", vilket är en överdrift. De resande är mer integrerade än finska romer som ofta fortfarande kan ha släkt kvar i Finland som de hälsar på (och de talar i stort sätt bara finska fast de bott i Sverige i 40 år), medan de resande bott här sedan 1500-talet och ses som vilken svensk som helst då de klär sig som "svenskar".

Diana Nyman talade god svenska i intervjun som jag hörde i radio...om vi nu ska hålla oss till ämnet
Citera
2014-03-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Hela denna historiska finns i Hans Caldaras bok "I betraktarens ögon". Bra att läsa som, bakgrund´till den pågående debatten här
Jag har inte läst boken. Kan lite historia i grova drag, det räcker långt här, på Fb verkar allmänbildningen ju inte vara i topp på vissa trådar. Har man bara lite självbevarelsedrift så kan man lite av varje som historia, politik, samhälle, geografi osv,,,
Citera
2014-03-29, 21:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Romerna kom inte från Finland till Sverige för 500 år sedan, för övrigt var Sverige och Finland ett och samma land då. Romerna kom till Sverige från olika europeiska länder och eftersom Sverige med kyrkan i spetsen lade skottpengar på dem så flydde de till det området som nu heter Finland. Det var ett glesare bebott område i Svea Rike, hade bristande administration och mindre gudsfruktan.
De blev förvisade till Finland då Gustav Wasa avskydde lösdrivare som resten av Europa.
Citera
2014-03-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De blev förvisade till Finland då Gustav Wasa avskydde lösdrivare som resten av Europa.
De blev förvisade till östra Sverige.
Citera
2014-03-30, 00:49
Medlem
Citat:
Om det stämmer att Diana har skuldsanering så kan vi nog utesluta lögn/överdrift med ekonomiskt motiv, för när man har skuldsanering ska man leva under existensminimum i flera år framöver och alla extrainkomster går till att avbetala skulderna.

Såvida det inte görs upp "i godo".... med en bunt sedlar i den sydda fickan under kjolen....

Vad heter ordet "Kvitto" på romani?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in