2014-03-25, 17:04
Medlem
Hej, jag hoppade av gymnasiet väldigt tidigt och de enda betyg jag fick med mig är matematik A och programmering A.

Är det möjligt för mig att enbart med hjälp av högskoleprovet söka till, exempelvis, ett tekniskt basår och sedan vidare studier på högskolenivå? Eller är det vissa gymnasiebetyg jag behöver ha med mig från gymnasiet?
Citera
2014-03-25, 17:08
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suer
Hej, jag hoppade av gymnasiet väldigt tidigt och de enda betyg jag fick med mig är matematik A och programmering A.

Är det möjligt för mig att enbart med hjälp av högskoleprovet söka till, exempelvis, ett tekniskt basår och sedan vidare studier på högskolenivå? Eller är det vissa gymnasiebetyg jag behöver ha med mig från gymnasiet?

De flesta program på högskolor har sina krav listade på deras hemsida.
Högskoleprovet gör att du hamnar i en till urvalsgrupp. Men de grundläggande kraven måste du ha.
Citera
2014-03-25, 17:27
Medlem
tour_de_frances avatar
Du behöver grundläggande behörighet för att läsa på universitetet, det gäller även för basår. Högskoleprovet gör att du hamnar i en till sökgrupp, men du behöver fortfarande den grundläggande behörigheten. Alltså måste du läsa in det du saknar på Komvux eller folkhögskola, gör så många högskoleprov som du kan medan du ordnar behörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in