Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-25, 09:24
Medlem
Sålde en bostadsrätt, fick enligt mäklaren 52.000 i vinst och kan begära uppskov då jag köpte hus direkt efter.

Vad innebär uppskov? Vad kostar det? Har läst 0.5% i ränta och någonstans över 3% ränta osv.
LÄNKAR TILL SKATTEVERKETS HEMSIDA UNDANBEDES! Söker en enkel förklaring med exepmel!
Citera
2014-03-25, 12:25
Medlem
Maxeris avatar
Det stämmer att du kan göra uppskov på din vinst!

Du ansöker om uppskov genom att fylla i K6-blanketten som du hittar på skatteverkets hemsida.

När ditt uppskov blivit godkänt tar du upp 1.67% av uppskovsbeloppet som en kapitalinkomst i deklarationen. Skatten är sedan 30% av dessa 1.67% (vilket motsvarar ca 0.5% av uppskovsbeloppet som du själv skrev).
Citera
2014-03-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxeri
Det stämmer att du kan göra uppskov på din vinst!

Du ansöker om uppskov genom att fylla i K6-blanketten som du hittar på skatteverkets hemsida.

När ditt uppskov blivit godkänt tar du upp 1.67% av uppskovsbeloppet som en kapitalinkomst i deklarationen. Skatten är sedan 30% av dessa 1.67% (vilket motsvarar ca 0.5% av uppskovsbeloppet som du själv skrev).

Okej så det kommer kosta några hundringar varje år?
Citera
2014-03-25, 13:35
Medlem
Maxeris avatar
Precis, cirka 250:-/år om min huvudräkning stämmer någorlunda...
Citera
2014-03-25, 14:05
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnastrom
Sålde en bostadsrätt, fick enligt mäklaren 52.000 i vinst och kan begära uppskov då jag köpte hus direkt efter.

Vad innebär uppskov? Vad kostar det? Har läst 0.5% i ränta och någonstans över 3% ränta osv.
LÄNKAR TILL SKATTEVERKETS HEMSIDA UNDANBEDES! Söker en enkel förklaring med exepmel!

Fråga mäklaren, deklarationshjälp ingår hos de flesta (om du inte valt "nisse på hörnet")
Citera
2014-03-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Fråga mäklaren, deklarationshjälp ingår hos de flesta (om du inte valt "nisse på hörnet")

Hehe hon har redan hjälpt mig med det men det var ett tag sedan... Minnet är bra men kort!
Citera
2014-03-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxeri
Precis, cirka 250:-/år om min huvudräkning stämmer någorlunda...

Fick det till nåt sånt.. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in