2005-08-09, 15:43
Bannlyst
Är det lönsamt att som privatperson börja göra snabba dagsklipp med liten insats? Ex. köpa en aktiepost för 0,10 sälja för 0,12 köpa på 0,10 igen osv...
Om posten är på 10.000 och man köper för 0,10 och säljer för 0,12 så har man tjänat 200 spänn i cortage och skatt.

Någon som testat och har lite tips om aktier? Eller borde man avstå och satsa i att ha aktierna längre?
Citera
2005-08-09, 16:14
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savbrink
Är det lönsamt att som privatperson börja göra snabba dagsklipp med liten insats? Ex. köpa en aktiepost för 0,10 sälja för 0,12 köpa på 0,10 igen osv...
Om posten är på 10.000 och man köper för 0,10 och säljer för 0,12 så har man tjänat 200 spänn i cortage och skatt.

Någon som testat och har lite tips om aktier? Eller borde man avstå och satsa i att ha aktierna längre?

Buy and hold håller i längden. Köp inte skitaktier för att de är nominellt billiga, och framförallt, day-trada inte.
Citera
2005-08-09, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Buy and hold håller i längden. Köp inte skitaktier för att de är nominellt billiga, och framförallt, day-trada inte.

Kan du utveckla det? Hör ofta om folk som lever på att day-trada men aldrig någon som tycker det är en bra idé..
Citera
2005-08-09, 16:30
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Kan du utveckla det? Hör ofta om folk som lever på att day-trada men aldrig någon som tycker det är en bra idé..

Man hör så mycket. Om du inte har insider information ska du inte handla impulsivt. Anledningen är att courtaget äter upp din vinst. Om du handlar aktier för små belopp som 1000 kr och courtaget är säg 50 spänn måste kursen först upp 5 % för att du inte ska ha gått back på köpet, och sedan ytterligare stiga med samma belopp för att du inte ska gå back på att sälja. En uppgång på 10 % är väldigt mycket, det ska alltså mycket till för att du ska göra en vinst på att day trada. Att hela tiden träffa aktier som stiger över tio procent kan ingen analytiker, hur duktig han än är, lyckas med en längre tid. Om du däremot sitter och håller på dina aktier i några år kommer du nästan garanterat att göra vinst, på ett genomsnitt efter ca ett år inkl courtage.
Citera
2005-08-09, 16:31
Medlem
Citat:

Det är för att de som lyckas pluggar ämnet i minst 5 år. Har du inte gjort det bör du avstå tillvidare.
Citera
2005-08-09, 16:34
Medlem
Citat:

Om man ska trada behövs större kapital för att få det lönsamt. Det är heller inte så enkelt som det låter, man måste ha ganska goda kunskaper och lägga ned mycket tid. Jag tror man behöver 100 tusen (helst flera) för att ens tänka tanken att trada kortsitkigt. Sen kan man "veckotrada" osv, dvs inte så ofta, då behövs inte lika stora summor.
Citera
2005-08-09, 18:42
Medlem
Erkimans avatar
Courtagen borde ju inte bli så groteska.
Är det inte så att om man gör flera avslut per dag på samma kurs så görs det en avräkningsnota där man summerar beloppen som man handlat för på en viss kurs, och courtaget räknas sedan ut på denna nota.

Så i stället för att betala |X * minimicourtage| så pröjsar man |Värde av avslut på viss kurs * 0.0X%|.

Tror det funkar så men ni får rätta mig om jag har fel.
Citera
2005-08-09, 18:59
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkiman
Är det inte så att om man gör flera avslut per dag på samma kurs så görs det en avräkningsnota där man summerar beloppen som man handlat för på en viss kurs, och courtaget räknas sedan ut på denna nota.

Så i stället för att betala |X * minimicourtage| så pröjsar man |Värde av avslut på viss kurs * 0.0X%|.

Om man gör flera avslut på samma kurs tjänar man inte mycket.
Citera
2005-08-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkiman

Påaktiedriekt.se är minicourtaget 9 kr så vist går det att handla där. MEn entusing ger inte några stora visnter. Det är oftaväldigt dålig omsätttning i de bolag du nämner så det är iten säkert man ens blir av med aktierna till mer än man köpte för. Trading med små belopp kan man glömma. Ska du trada skaffa fram 100 tusen först är mitt råd. Har du mindre satsta på mer långsiktiga affärer. Jag har tradat mycket förutoch det är itne lätt ens med flera hudnratusen. Det går ju ner ibladn också, och sen alla avgifter och skater äter upp mycket av visnterna vilket gör att det blir svårt, inte omöjligt dock men då ska du vara duktig och ha stora belopp. Lägga ner mycket tid, bevaka hela dagarna. Det är ungefär som med poker och spel, ett fåtal har förutsättnignar att lyckas. Har man mindre belopp är det helt meningslöst anser jag efter min erfarenhet av trading.
Citera
2005-08-09, 19:05
Medlem
Daytrading är lite som pokerspelandet, många människor uppger att de tjänar massor men i verkligheten så förlorar de flesta pengar.

Buy/Hold är en bra strategi för att gardera sig, att ge in sig på aktiemarknaden utan kunskap är dock dumt. Personligen anser jag att man aldrig bör köpa aktier om man inte har information som marknaden inte känner till. Skaffa dig ett riktigt jobb om du vill tjäna pengar.
Citera
2005-08-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Om man gör flera avslut på samma kurs tjänar man inte mycket.

Det han menar är at affärer i samma ritkning (köp eller älj) i samma bolag samma dag slås ihop och blir en gemensamnota. Så gör man 5 affärer a 20 tusen blir det samma courtage som en affär a 100 tusen. Men at trada är iten så lätt som det låter då kurserna ofta bärjar sjunka. Det är ganska enkelt att trada på enn uppåtgående marknad likte IT-hysterin, det var då tradingen var på topp. Aktierna steg i princip kosnant och då var det ju itne så svårt. I en mer normal marknad förekommer även många sänkningar, och dessa måste då vara mindre än de uppgångar du gör. Plus att du har couratage och skatter emot dig. Det går att tjäna på trading men det är inget som "gemene man" kan börja med huromhelst och med små kapital.
Citera
2005-08-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjSap
1 Daytrading är lite som pokerspelandet, många människor uppger att de tjänar massor men i verkligheten så förlorar de flesta pengar.

Buy/Hold är en bra strategi för att gardera sig, att ge in sig på aktiemarknaden utan kunskap är dock dumt. 2 Personligen anser jag att man aldrig bör köpa aktier om man inte har information som marknaden inte känner till. 3 Skaffa dig ett riktigt jobb om du vill tjäna pengar.

1 Stämmer. Det är enabrt ett fåtal som lyckas i dessa "branscher". Och de felsta överdriver sina vinster, nekar till förluster. Ofta tror de själva att de går plus, det lgiger imänninskans natur. "Åtminstone går jag jämnt upp" är en vanlig kommentar/tänkande på spelare/tradare som går back. Man intalar sig det själv oftast.

2 Nja, kollabörskurvorna de senaste decenierna så ser du att det varit mycket lönsamt även om man itne haft insideinfo. Visst man har alltid en nackdel som liten men det betyder inte att man är rökt. I år har börsen gått upp runt 20%, självklart har inte enbart insideers tjänat. Dom tjänar mer, men det betyder itne att de andra är förlorare. Men man liggeralltid steget efter. MEn stiger det så gör det, man kanske gör 20% och en insider det dubbla. Bra så.

3 Nja...det är ju inte så lätt i dagens läge och skatternagör att man inte tjänar mycket mot att gå på bidrag, om man inte har riktigt bra jobb, och domfår man inte hursomhelst. Det man som outbildad/oattraktiv på marknaden tjänar mest på är att gå på bidrag och ha sidoinkomster. Tyävrr är det så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in