2014-03-24, 19:24
Medlem
sonpuigs avatar
Jag har ett nystartat handelsbolag ihop med två andra. Vi har inte utfört några tjänster ännu så vi har inte fakturerat något. Nu i mars satte jag in pengar på företagskontot och gjorde en beställning på en dator. Men jag satte in mer pengar än vad priset blev vid köpet av datorn. Kan jag ta tillbaka dessa överblivna pengar bara genom en överföring till mitt privata bankkonto och vad mer behöver jag göra? Måste jag skatta för dessa pengar senare?

Och vad händer när man får tillbaka momsen för datorn. Kan jag då föra över den summan också och måste jag då skatta för det med?

Tack på förhand!
Citera
2014-03-24, 22:39
Medlem
Hmm, "företagetskonto" är inte något 100% skrivit i sten.
Du bokför reella inkomster och utgifter, fakturor, kvitton och sånt. Det spelar ingen roll från vilket bankkonto det sker.

Moms skattar man inte för eftersom moms inte är en inkomst... Du borde kanske läsa lite grundläggande företagsekonomi.
Citera
2014-03-24, 22:49
Medlem
Om jag förstår dig rätt så har du köpt en dator till din egna användning i själva företaget och företaget ska bekosta denna datorn men ni har inte fått in några pengar ännu då ni inte än haft några affärstransaktioner?
Citera
2014-03-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonpuig
Jag har ett nystartat handelsbolag ihop med två andra. Vi har inte utfört några tjänster ännu så vi har inte fakturerat något. Nu i mars satte jag in pengar på företagskontot och gjorde en beställning på en dator. Men jag satte in mer pengar än vad priset blev vid köpet av datorn. Kan jag ta tillbaka dessa överblivna pengar bara genom en överföring till mitt privata bankkonto och vad mer behöver jag göra? Måste jag skatta för dessa pengar senare?

Och vad händer när man får tillbaka momsen för datorn. Kan jag då föra över den summan också och måste jag då skatta för det med?

Tack på förhand!

Det är bara att ta ut och bokföra som eget uttag.

http://www.skatteverket.se/download/...0919/29914.pdf
Citera
2014-03-26, 10:04
Medlem
sonpuigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Om jag förstår dig rätt så har du köpt en dator till din egna användning i själva företaget och företaget ska bekosta denna datorn men ni har inte fått in några pengar ännu då ni inte än haft några affärstransaktioner?

Jag köpte in en dator för att kunna använda den för att göra företagets tjänster. Jag håller på med systemutveckling. Men visst, jag kommer även att använda den privat. Ja företaget har inte haft några inkomster ännu.
Citera
2014-03-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonpuig
Jag köpte in en dator för att kunna använda den för att göra företagets tjänster. Jag håller på med systemutveckling. Men visst, jag kommer även att använda den privat. Ja företaget har inte haft några inkomster ännu.

Det är fullt normalt att man har kostnader innan det blir några inkomster under uppstarten av ett nytt företag.
Citera
2014-03-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Det är bara att ta ut och bokföra som eget uttag.

http://www.skatteverket.se/download/...0919/29914.pdf
Glöm dock inte att redovisa det först som delägarens tillskott till bolaget, annars blir det konstigt om du tar ut pengarna utan att du gjort ett tillskott enligt bokföringen. Förutsätter att varje delägare har ett eget konton i bokföringen för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in