2014-03-24, 19:14
Medlem
thejams avatar
Hallå.

Efter ett trauma för 7 år sedan som jag inte riktigt kommit över enligt min terapeut behöver jag hjälp. I början av behandlingen sa terapeuten att om jag kände att jag behövde medicin som komplettering skulle jag gå till läkaren och prata om det. Nu känner jag att så är fallet. Men då jag hört skräckhistorier om läkare som praktiskt taget misshandlat sin patient med att skriva ut fel mediciner i fel situation tänkte jag fråga er först.

Jag lider inte av någon egentlig depression utan snarare dystymi (som varit i mer eller mindre 6 år). Vissa dagar kan jag må hyffsat och skratta och ha trevligt. Men så fort jag är ensam kommer jag in i ett läge av nedstämdhet. Ibland kommer även ångesten krypandes. Men vilka SSRI är bäst mot dystymi och sporadisk ångest? Fått vibbarna att min läkare är rätt soft så han kommer nog ge mig det jag ber om.

Ställ gärna frågor för att hjälpa mig specifiera, vet inte riktigt vad som är relevant att skriva och inte

Mvh!
Citera
2014-03-24, 19:29
Medlem
här finns en sida att läsa:
http://dystymi.info.se/
Citera
2014-03-24, 20:29
Bannlyst
Inga godkända mediciner i Sverige som är ämnade för depression är särskilt effektiva mot dystymi. Jag hade inte kört på SSRI alls. Vid dystymi är ofta ett direktverkande preparat det man siktar efter, stimulanter brukar fungera bra. I Sverige finns det inte kompetens till att behandla dystymi korrekt, ej heller några bra läkemedel för diagnosen. SSRI kommer inte att göra dig gladare utan snarare göra dig avtrubbad och känna dig "okej", alltså varken bra eller dåligt. SSRI är dock effektivt mot ångest.

Vid dystymi tenderar nivåerna av dopamin att vara låga enligt mina fynd. Vi pratar inte parkinsons-låga utan en brist på dopamin som är så pass stor att man känner sig nedstämd och att tillvaron är allmänt grå även om vissa dagar och stunder känns bra.

Jag hade provat Voxra i första hand, kanske kombinerat med Mirtazapin om du har ångest. Kan även tipsa om "Mucuna pruriens" som innehåller 15% L-Dopa naturligt. Dopamin kan inte passera blod-hjärnbarriären och därför kan man inte ge rent dopamin som läkemedel. Levodopa (L-Dopa) är däremot ett förstadium till dopamin. L-Dopa kan passera blod-hjärnbarriären och i hjärnan omvandlas det sedan till dopamin.

Mucuna pruriens går att beställa över nätet, prova det innan du försöker få recept på en antidepressiv medicin och om det inte fungerar så föreslår jag Voxra som preparat.
Citera
2014-03-24, 21:21
Medlem
harontimigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Hallå.

Efter ett trauma för 7 år sedan som jag inte riktigt kommit över enligt min terapeut behöver jag hjälp. I början av behandlingen sa terapeuten att om jag kände att jag behövde medicin som komplettering skulle jag gå till läkaren och prata om det. Nu känner jag att så är fallet. Men då jag hört skräckhistorier om läkare som praktiskt taget misshandlat sin patient med att skriva ut fel mediciner i fel situation tänkte jag fråga er först.

Jag lider inte av någon egentlig depression utan snarare dystymi (som varit i mer eller mindre 6 år). Vissa dagar kan jag må hyffsat och skratta och ha trevligt. Men så fort jag är ensam kommer jag in i ett läge av nedstämdhet. Ibland kommer även ångesten krypandes. Men vilka SSRI är bäst mot dystymi och sporadisk ångest? Fått vibbarna att min läkare är rätt soft så han kommer nog ge mig det jag ber om.

Ställ gärna frågor för att hjälpa mig specifiera, vet inte riktigt vad som är relevant att skriva och inte

Mvh!

Vem har ställt diagnosen dystymi på dig?
Blir du bara nedstämd när du är ensam?
Citera
2014-03-24, 22:04
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harontimig
Vem har ställt diagnosen dystymi på dig?
Blir du bara nedstämd när du är ensam?

Min terapeut sa att jag var deprimerad med dystymi inslag eller något sådant. Alltså att depressionen är djupt rotad, men inte så allvarlig i nuet som en egentlig depression är.

Nej inte endast när jag är ensam. Men det är då tankarna drar iväg så att säga och jag kan uppleva som mest ångest. Men visst är jag oftast nedstämd med andra också. Ibland även ångest i sällskap.
Senast redigerad av thejam 2014-03-24 kl. 22:14.
Citera
2014-03-24, 22:52
Medlem
harontimigs avatar
Citat:
Min terapeut sa att jag var deprimerad med dystymi inslag eller något sådant. Alltså att depressionen är djupt rotad, men inte så allvarlig i nuet som en egentlig depression är.

Nej inte endast när jag är ensam. Men det är då tankarna drar iväg så att säga och jag kan uppleva som mest ångest. Men visst är jag oftast nedstämd med andra också. Ibland även ångest i sällskap.

hmm ok, Använder du nikotin och koffein?
och hur gammal är du?
Senast redigerad av harontimig 2014-03-24 kl. 23:03.
Citera
2014-03-24, 23:02
Medlem
thejams avatar
Citat:
hmm ok, Använder du nikotin och koffein?
och hur gammal är du?

Yes både och.

Fyller 20 om ett tag
Citera
2014-03-24, 23:06
Medlem
harontimigs avatar
Citat:
Yes både och.

Fyller 20 om ett tag

hmm ok, jag kan bara ta utefter min erfarenhet vad gäller nikotin, har även sätt att det ploppat upp en hel del liknande erfarenheter med åren på olika forum.
Jag själv har problem med ångest och depression och hafft det i många år.
Nikotin och koffein är stressande för kroppen vilket skapar ångest för en del med ångestproblematik. Och tål man inte dom ämnena och har stressat kroppen med det i flera år så blir man sjuk.
Jag skulle sluta helt med nikotin och koffein om jag vore du och se hur du mår utav det.

Motionerar du regelbundet?
Har du provat meditation?
Citera
2014-03-24, 23:19
Medlem
thejams avatar
Citat:
hmm ok, jag kan bara ta utefter min erfarenhet vad gäller nikotin, har även sätt att det ploppat upp en hel del liknande erfarenheter med åren på olika forum.
Jag själv har problem med ångest och depression och hafft det i många år.
Nikotin och koffein är stressande för kroppen vilket skapar ångest för en del med ångestproblematik. Och tål man inte dom ämnena och har stressat kroppen med det i flera år så blir man sjuk.
Jag skulle sluta helt med nikotin och koffein om jag vore du och se hur du mår utav det.

Motionerar du regelbundet?
Har du provat meditation?

Mjo har försökt sluta men det är så jäkla svårt. Nikotinist sen jag var 13 och druckit kaffe regelbundet sen jag var 6 (inte morsans brightaste idé att servera en 6-åring morgonkaffe )

Styrketränar regelbundet men inte motion. Kanske borde börja springa faktiskt nu när du säger det.
Meditation har jag inte provat. Testat några slags andningsövningar typ men det rann ut i sanden.

Fan nu märkar jag ju hur jag misshandlar min kropp egentligen med alla dessa ovanor. Kanske är så enkelt att det är på grund av allt detta som jag inte mår bra. För min terapeut sa även hon att hon inte riktigt fått grepp om mig och mitt problem, även fast hon tror att det bottnar i traumat. Säkert en kombination av både obehandlat "bagage" och en dålig livsstil.

Nu fick jag mig en riktig funderare
Citera
2014-03-24, 23:37
Bannlyst
Citat:
Mjo har försökt sluta men det är så jäkla svårt. Nikotinist sen jag var 13 och druckit kaffe regelbundet sen jag var 6 (inte morsans brightaste idé att servera en 6-åring morgonkaffe )

Styrketränar regelbundet men inte motion. Kanske borde börja springa faktiskt nu när du säger det.
Meditation har jag inte provat. Testat några slags andningsövningar typ men det rann ut i sanden.

Fan nu märkar jag ju hur jag misshandlar min kropp egentligen med alla dessa ovanor. Kanske är så enkelt att det är på grund av allt detta som jag inte mår bra. För min terapeut sa även hon att hon inte riktigt fått grepp om mig och mitt problem, även fast hon tror att det bottnar i traumat. Säkert en kombination av både obehandlat "bagage" och en dålig livsstil.

Nu fick jag mig en riktig funderare

Dystymi brukar vara med komplext än så. Motion och träning kan hjälpa litet men gör inte mycket i det stora hela.
Citera
2014-03-25, 00:13
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Dystymi brukar vara med komplext än så. Motion och träning kan hjälpa litet men gör inte mycket i det stora hela.

Så någon form av SSRI är istället att rekommendera? Läst mycket dåligt om det, därför jag tvekar. Att man blir helt avtrubbad osv. Vill ju inte att det minimala välbefinnandet som kan hålla mig på hyffsat humör försvinner
Citera
2014-03-25, 00:14
Medlem
harontimigs avatar
Kolla in dessa länkar, psykiska problem måste man angripa från olika håll då det är komplext och det är bra att du tränar, men jag skulle föreslå att du började jogga också då det sägs vara mycket effektivare mot psykisk ohälsa. Det kan ta månader eller år att bli bra.
Här har du några länkar du kan läsa.

Motion.
http://dinamediciner.se/mediciner/traning-mot-angest-och-depression

meditations formen mindfulness, jag använder appen i min mobil som kostar 7 kr, jätte bra. (mindfulness appen)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4334604
Senast redigerad av harontimig 2014-03-25 kl. 00:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in