Citat:
Ursprungligen postat av
Jill.K
Som sambo till Zollet kan jag berätta att allt är uträtt.
Och för att få tillägga några saker:
Jag kommer aldrig hålla honom ifrån hans barn, det finns ingen bättre pappa !
Och det var en spiral jag satte in och påpekade där smärta i mage i flera dagar,
sökte då samma dag VC.
När vi enats om att diskutera allt igen, ringde jag kvinnohälsa där de kollade igenom min journal och sedan våra 2 barn kom, har inget klamydiatest gjorts (det är inte rutin här)
Vi bestämde oss för att prata med en läkare nr.2 och då fick vi reda på att jag har TWAR.
Det enda testet som läkare nr.1 gjorde var ett blodprov. Det visade på klamydiasmitta/ luftrörsklamydia.
Han drog slutsatsen att eftersom jag sökt för buksmärtor var det könssjukdomen (?)
Jag ringde även 1177 samma dag jag fick beskedet och frågade om ett blodprov är tillförlitligt och om jag kunde få göra ett nytt eller komplettera med ett urinprov men de svarade att: Har det tagits ett blodprov är det definitivt...
så kan det gå....
Ja det var ju skönt att det blev utrett ordentligt då. Luftrörsklamydia och twar ok. Och magsmärtorna var efter spiral vilket inte är ovanligt-sen förslår jag att de tomtar som tjatar om 12 år latent läser mitt inlägg tidigare i tråden.
Klamydia i halsen hos en partner-de träffas , har kanske inte så ofta oral sex -dessutom smittar det inte lika lätt som genital klamydia. Dock kysser man varandra oftare än man har samlag, klamydia oral har alltså inom några år även smittat partner som nu har det i blodet ,men inga genitala symptom naturligtvis -( de kom ju dessutom från spiralens)
De bor i ett landsting där -som jag tidigare påpekat test inte tas rutinmässigt vid graviditet.
Era hu hu otrogen!!! profetior är alltså i det här fallet ogrundade .
Klamydiainfektion orsakas av en bakterie - Chlamydia trachomatis.
Utbredning: Klamydia är fortfarande den vanligaste bakteriella sexuellt överförda sjukdomen i Sverige. Mellan 1989 och 1995 minskade antalet diagnostiserade fall, men sedan 1996 har antalet klamydiafall ökat. Man vet inte orsaken till ökningen, men eftersom ökningen nu varit 15 % årligen i Sverige i över 5 år måste den i första hand bero på förändrat beteende. Troligen skyddar man sig inte med kondom lika ofta vid samlag med ny partner som tidigare. Eftersom klamydia oftast inte ger några besvär kan den snabbt spridas om man inte använder kondom vid samlag. Det är viktigt att testa sig när man haft oskyddat samlag med ny partner!
Symptom: Klamydiainfektionen som alltid är smittsam kan
yttra sig på följande sätt:GENITALT
1. Bakterierna förökar sig snabbt och ger besvär med flytning från urinrörsmynningen och/eller slidan och sveda när man kissar. Symptomen kommer 1-3 veckor efter smittotillfället.
2. Bakterierna förökar sig snabbt, men ger ändå endast inga eller obetydliga besvär.
3. Bakterierna förökar sig långsamt, ligger vilande i cellerna, ibland i många år. Man har inga besvär. Ibland händer att de förökar sig snabbare och då ger besvär.
över hälften av de män, som visar sig ha klamydia har inga symptom och bland kvinnor har över 75% inga besvär!