2014-10-16, 20:17
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Skulle inte vara förvånad, typisk Oscarsbait till film.
Nu har jag inte sett Boyhood ännu, men att kalla den för Oscarbait är bara fel.
Citera
2014-10-16, 21:07
Medlem
Citat:
Skulle inte vara förvånad, typisk Oscarsbait till film.
Nu är de så att de är frontrunners för att ingen kvinnlig birollskådis har fått så bra kritik i år som Arquette, och ingen films manus har fått så bra kritik som Boyhood. Vill också tilläga att drama=/=oscarbait. Tror du att Linklater har arbetat med denna filmen i 12 år bara för att hoppas på att vinna priser?
Citera
2014-10-16, 21:16
Medlem
Brinyuss avatar
Tror ni att The Giver är en kandidat för någon av priserna? Den innehåller ju visserligen bra skådespelare och så. (Meryl Streep bland annat) , men tror att den kan bli nominerad till bästa manus bland annat.
Citera
2014-10-17, 12:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Nu har jag inte sett Boyhood ännu, men att kalla den för Oscarbait är bara fel.

I min mening känns det som en typisk film som har stor chans att kamma hem priser, i alla fall bli nominerad för de större priserna. Filmen är bra, men inte så bra som alla kritiker och lekmän vill få den till, Linklater har gjort bra bättre filmer.
Citera
2014-10-17, 13:08
Medlem
Citat:
I min mening känns det som en typisk film som har stor chans att kamma hem priser, i alla fall bli nominerad för de större priserna. Filmen är bra, men inte så bra som alla kritiker och lekmän vill få den till, Linklater har gjort bra bättre filmer.
Sen måste man väl lobba intensivt för filmen. Boyhood känns för smal för de större priserna men kan säkert knipa åt sig några nomineringar, ja t o m ett pris.
Citera
2014-10-17, 15:40
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ja, kanske det. Men filmer som är Oscar bait är ju filmer som är enbart gjorda för att få Oscarsnomineringar osv. Du kan ju inte tro på fullaste allvar att Linklater valde att göra filmen enbart så att han skulle vinna lite statyetter. Sen är det ingen studiofilm, och den släpptes även på fel tid under året för att kunna räknas som Oscar bait.
Citera
2014-10-17, 15:47
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Arquette är favorit för kvinnlig biroll. Manuset har nog ganska stor chans med.

Nu gillade jag Boyhood, men att Arquette är favorit där känns ju lite fel. Svårt att veta hur konkurrensen är nu förstås, men hennes prestation var mellanmjölk i min mening.

Kul om nu Boyhood tar hem den - två år i rad akademin i så fall har premierat filmer jag satt 4/5 på efter att annars ha delat ut priset till ganska medelmåttiga filmer i ett par år.
Citera
2014-10-17, 17:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Ja, kanske det. Men filmer som är Oscar bait är ju filmer som är enbart gjorda för att få Oscarsnomineringar osv. Du kan ju inte tro på fullaste allvar att Linklater valde att göra filmen enbart så att han skulle vinna lite statyetter. Sen är det ingen studiofilm, och den släpptes även på fel tid under året för att kunna räknas som Oscar bait.

Var nog fel ordval med Oscarbait, men min åsikt kvarstår dock, sällan bra filmer vinner några Oscarsgubbar nuförtiden.
Citera
2014-10-17, 19:01
Medlem
Citat:
Var nog fel ordval med Oscarbait, men min åsikt kvarstår dock, sällan bra filmer vinner några Oscarsgubbar nuförtiden.
Tänker du på actionfilmer och blockbusters och sånt?
Citera
2014-10-17, 20:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Tänker du på actionfilmer och blockbusters och sånt?

Nej, tar du för givet att jag gillar sånt för att jag inte gillar filmerna som vinner Oscarsgubbar numera?

I princip de enda sevärda och intressanta filmerna brukar vara de utländska nomineringarna varje år, inga direkta mainstreamsuccér som de som annars vinner alla priser.
Senast redigerad av Rakii 2014-10-17 kl. 20:55.
Citera
2014-10-17, 22:13
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Vilken var den senaste som vann som du skulle klassa som bra?

Själv gillar jag 12 Years, Departed och No Country for Old Men som alla har vunnit ganska mycket. The Hurt Locker är även den bra skulle jag säga. De senaste tio åren får ändå ses som en ganska fin period jämfört med vad som föregick det. Kanske till och med den sammanlagt bästa perioden sedan 70-talet i min bok trots att Artist, Argo, Crash etc. är relativa bottennapp.
Citera
2014-10-17, 23:11
Medlem
zapios avatar
Michael Keaton vinner Oscar för sin huvudroll i Birdman. Det känner jag på mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in