2014-03-23, 20:12
Medlem
Kan det vara möjligt att allt i världen är samband? Att det finns märkliga samband i allt mellan himmel och jord, och att det är möjligt, att om världen läker, så läker även alla människors själar?

Himlavalvet börjar ju mer och mer likna en molekyl anser jag, det är en väldigt intressant filosofisk fråga eftersom det kan vara tanken som botar hela universum tillslut.
Citera
2014-03-23, 20:23
Medlem
Uran233s avatar
Botar universum från vad?
Citera
2014-03-23, 20:45
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Hippiefasoner
Citera
2014-03-23, 21:48
Annars, absolut. Sambandsfilosofi mellan människor. Att vi har någon påverkan på universum tror jag inte. Men säkert indirekt - i.o.m. att mår man bättre så är man produktivare, och kanske att produktiva människor kommer kunna "rädda" universum i framtiden. Rädda från vad är inte en så intressant fråga. Då kanske universum i sig, som ett ting, ej har känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Himlavalvet börjar ju mer och mer likna en molekyl anser jag

Ursäkta dig, och förklara gärna utförligare så man fattar dina tankar.
Citera
2014-03-23, 22:44
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Rädda från vad är inte en så intressant fråga. Då kanske universum i sig, som ett ting, ej har känslor.

Hur kan man bota ett ting som varken kan vara friskt eller sjukt?
Citera
2014-03-23, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Hur kan man bota ett ting som varken kan vara friskt eller sjukt?

Inte vet jag.
Citera
2014-03-24, 09:05
Medlem
proconsuls avatar
Fenomenet "entaglement" inom kvantfysik tyder ju på att det finns ett samband mellan allt. http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_entanglement
Om universum en gång var sammanpressat i en mikroskopisk punkt har ju allt haft kontakt med allt annat och således bör ju sammanflätningen gälla överallt.
Citera
2014-03-24, 11:09
Medlem
rotfrukts avatar
Då allt på vår jord mer eller mindre lever i symbios med varandra påverkar våra handlingar varandra. Att enbart tanke skulle göra skillnad ställer jag mig tveksam till, dock så är ju våra handlingar produkt av en tanke.
Citera
2014-03-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Då allt på vår jord mer eller mindre lever i symbios med varandra påverkar våra handlingar varandra. Att enbart tanke skulle göra skillnad ställer jag mig tveksam till, dock så är ju våra handlingar produkt av en tanke.

Har man inte mätt energinivåer av ren tankekraft?

Hursomhelst, jag menar att om man tittar på rymden med sina planeter i solsystem i universum så tycker jag det liknar det molekylära perspektivet, med en atomkärna, elektronskal, där den negativa kraften i elektronskalen då skulle kunna efterliknas med ozonlagret.

Om man skulle säga att solsystemet är att zooma ut 100x så är molekylnivån där elektroner och positroner syns att zooma in till -100x, det ser nästan likadant ut.

Man vet ju inte om vi är en del av något större, rent logiskt skulle man kunna konstatera att dinosaurierna, om dom funnits är utdöda.

Logiskt sett bör dom ju ha velat existera, eftersom det inte finns många självutdöende organismer eller djur, därmed kanske våran jord är en atom, som tillsammans med mars, jupiter och de andra planeterna bildar en molekylkedja som egentligen, om man zoomar ut tillräckligt mycket är en jättestor dinosaur, i en annan större värld, tillsammans med resten av solsystemen och himlavalven.

Svårt att förklara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in