2014-03-23, 18:29
Medlem
Lofns avatar
Kanske ska stå under bil eftersom man tydligen får köra med B-körkort. T ex Piaggio MP 3 ser ut som en scooter med tre hjul som lutar i kurvorna. Hur fungerar systemet som avgör hur mycket fordonet ska luta? Den kan ju inte bara räkna på hastighet och hur mycket man svänger eftersom marken också kan luta. Har den något gyro dessutom för att beräkna hur mycket den ska luta? Det verkar vara en för kostsam konstruktion för att lösa det på det sättet?
Citera
2014-03-23, 18:37
Medlem
Inte svar på frågan,men gyron kostar inte många kronor i dagsläget. Finns ju typ i allt från fjärrkontroller till helikoptrar.
Citera
2014-03-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Kanske ska stå under bil eftersom man tydligen får köra med B-körkort. T ex Piaggio MP 3 ser ut som en scooter med tre hjul som lutar i kurvorna. Hur fungerar systemet som avgör hur mycket fordonet ska luta? Den kan ju inte bara räkna på hastighet och hur mycket man svänger eftersom marken också kan luta. Har den något gyro dessutom för att beräkna hur mycket den ska luta? Det verkar vara en för kostsam konstruktion för att lösa det på det sättet?

Enligt tester skall lutningen när man kör MP 3 kännas företroendeingivande, och det finns elektronik för att "låsa" när man står stilla så man lätt håller balansen, säker skum känsla dock. MEN vill du ha riktig hojfeeling så satsa på 2 hjuling istället, för dessa pengar skulle jag satsa på en billigare hoj och hojkort istället.
Citera
2014-03-23, 20:54
Medlem
Citat:

Den typen av "bilar" kallas faktiskt trehjulig motorcykel. Och får köra med B kort ja.

Och nej, det är inte en motorcykel, men snarlik en sådan. Skulle själv aldrig få för mig att köpa en sådan, då den inte har en enda sak jag vill ha.
Det är inte för hjälmkravet jag köper mc.
Citera
2014-03-24, 03:21
Medlem
Jag tror att det är en mekaniskt lösning.Stag och grejer som gör att ju mer man lutar hojen ju mer lutar framhjulen.Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men här på länkarna finns text och bilder.Har inte orkat läst något men tror att det är mekaniskt av att döma av bilderna.

http://www.italiaspeed.com/2006/cars/other/piaggio/05/mp3/mp3.html

http://soymotero.net/images/5043.jpg

http://soymotero.net/images/5044.jpg
Citera
2014-03-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ((UNDERGROUND))
Jag tror att det är en mekaniskt lösning.Stag och grejer som gör att ju mer man lutar hojen ju mer lutar framhjulen.Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men här på länkarna finns text och bilder.Har inte orkat läst något men tror att det är mekaniskt av att döma av bilderna.

http://www.italiaspeed.com/2006/cars/other/piaggio/05/mp3/mp3.html

http://soymotero.net/images/5043.jpg

http://soymotero.net/images/5044.jpg

Som du ser på dina egna bilder så lutar inte framhjulen alls i förhållande till fordonet.
Individuell fjädring är det dock. Som gör att desto mer du lutar fordonet, desto mer trycks motstående gaffeln ned för att det yttre däcket inte skall gå i luften.
Citera
2014-03-24, 12:33
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Som du ser på dina egna bilder så lutar inte framhjulen alls i förhållande till fordonet.
Individuell fjädring är det dock. Som gör att desto mer du lutar fordonet, desto mer trycks motstående gaffeln ned för att det yttre däcket inte skall gå i luften.

Aha, så det är inte frågan om ett aktivt system som lutar motorcykeln och balanserar fordonet åt föraren. Det kanske inte ens är möjligt att konstruera något sådant med mindre än att fordonet faktiskt sköter svängningen själv dessutom, och man bara "berättar" vart man vill svänga för datorn. Så som Toyotas i-road verkar fungera.
Citera
2014-03-24, 13:57
Medlem
Citat:
Aha, så det är inte frågan om ett aktivt system som lutar motorcykeln och balanserar fordonet åt föraren. Det kanske inte ens är möjligt att konstruera något sådant med mindre än att fordonet faktiskt sköter svängningen själv dessutom, och man bara "berättar" vart man vill svänga för datorn. Så som Toyotas i-road verkar fungera.

Exakt.

Som redan nämnts skulle det vara orealistiskt att tillverka en konsumentprodukt som kan ta hänsyn till både vägens lutning. Farten och hur och var kroppen är på cykeln. Minsta förändring i vikten/positionen förändrar massans energirikting i kvadrat. Och i kombination med vägförhållandet. Att en kurva kanske till och med byter radie.

Än så länge är det bara förarens känsla och balans som kan hantera detta i realtid.
Länkarmarna är som syns på bilden enbart till för att hålla båda framhjulen mot marken, beroende på hur mycket du lutar cykeln.
Det är enkel mekanik.

På fyra hjul är det en helt annan sak att hantera. Så där är det möjligt att göra konsumentprodukter som kan styra, bromsa och i viss mån förutsäga ett behövligt agerande.
Citera
2014-03-26, 04:43
Medlem
Terugflitss avatar
Av bilden att döma så lutar hjulen som på en tvåhjuling, bara det att den har tre hjul. Det är föraren som balanserar upp hojen.
Citera
2014-03-26, 09:43
Medlem
Fungerar precis som vilken annan maxiscooter som helst, styrs med motstyrning precis som vilken mc som helst, känns lite konstigt med dessa två hjul när man kör på ojämnt underlag, men man vänjer sig snabbt.
En komfortabel skapelse mycket lämplig för pendling i storstan (såväl som på lite längre resor, hoppas/tror jag) det är ju dock en scooter och jag personligen väljer hellre ett bra allsidigt touringjärn som ex. Gs/Explorer/Varadero/v-strom, vid alla tillfällen.

Dyra... Tja SPG har ju satt ett pris, och om dom får sälja så finner dom väl ingen anledning att sänka priset, ett mc-kort är ju inte heller helt gratis idag, men för den som tänkt köra dessa på B-kortet kan jag verkligen rekommendera för er egen skull, utbilda er, privat(erfaren vän), smc (steg1.2.3), körskola(dyrare men bra)... Se till att ni får lära er hur man hanterar en mc. Det kommer göra körningen roligare och livet längre.
Citera
2014-03-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Av bilden att döma så lutar hjulen som på en tvåhjuling, bara det att den har tre hjul. Det är föraren som balanserar upp hojen.

Bara att det känns fel att säga att det är hjulen som lutar. Fordonet lutar, men hjulen sitter fortfarande 90 grader rakt ned i fordonet. Då blir resultatet att hjulen har samma vinkel/lutning mot vägen.

Som du säger. På samma sätt som tvåhjulingarna.
Citera
2014-03-26, 10:00
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Bara att det känns fel att säga att det är hjulen som lutar. Fordonet lutar, men hjulen sitter fortfarande 90 grader rakt ned i fordonet. Då blir resultatet att hjulen har samma vinkel/lutning mot vägen.

Som du säger. På samma sätt som tvåhjulingarna.
Korrekt. Och den använder elektronik och hyudralik bara för att stå upp själv. Något stöd behövs inte, synd bara att den kostar så mycket. Det finns väl liknande lösningar sedan tidigare också, tror jag hörde om det redan på 90 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in