2026-04-26, 08:23
Medlem
Sätt fast piggar på räcket?
Citera
2026-04-26, 12:18
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Sätt fast piggar på räcket?
Jo, fast den landar ju inte på räcket innan den dimper ner på golvet. Men kanske om jag tar långa buntband som får sticka upp rejält, typ kanske 25 cm, eller kanske till och med snett inåt? Då blir det möjligen svårare att få till landningen. Kanske ska prova det för nu har jag skrämt bort den fem-sex gånger sedan i morse.

En annan tanke var annars att spänna upp ett gäng fiskelinor från möblerna upp till räcket och sätta remsor av något glittrande som hänger ner. Julgransglitter eller ett gäng reflexer. Det ser förstås inte klokt ut och det är osmidigt att ha sedan när man väl ska sitta på balkongen, men just nu vore det okej så länge det fungerar.
Citera
2026-04-26, 13:25
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Misstänker att de har något bo av nåt slag.
Funderat på det? Annars så är det bara att skjuta dom där flygande råttorna, sprider bara sjukdomar och dödar mindre fåglar.
Dags för faktakontroll?
Duvor är "fröätare" dvs spannmål, bröd- och kaksmulor m.m.
Den föda folk kastar på gatan städas av fåglar, duvor, måsar, kajor, kråkor. Var tacksam!
Kan sprida salmonella, visst, men det kan ICA mfl också göra. För att inte tala om snabbmatställen.
Citera
2026-04-26, 13:36
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har i alla fall konstaterat att CD-skivor, remsor av folie och plastpåsar inte hjälper ett enda dugg. Den envisa duva jag får skrämma bort hela tiden landar inte på räcket heller, utan dunsar rakt ner på golvet, så piggar eller buntband som sticker upp hjälper inte heller..
....
Skjuta den går bort, liksom fällor, men jag funderar på att fixa en svart silhuett av en katt med glimmande ögon. Någon som testat det med gott resultat?
Låter som det kan finnas ett bo du inte hittat än. Hittar du ägg kan du kasta dem, ungar får du stå ut med i en månad och sedan röja.
Fasta skrämmor lär sig alla fåglar är ofarliga så de fungerar max en vecka. Ser att du provat CD-skivor och folie som ju brukar fungera då de rör sig lite slumpmässigt i vinden. Det är dessa jag brukar rekommendera. Samt stoppa alla bobyggartendenser, till slut ger de upp och hittar ett lugnare ställe.
Kankse hos grannen ;-)
Citera
2026-04-26, 15:13
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Låter som det kan finnas ett bo du inte hittat än. Hittar du ägg kan du kasta dem, ungar får du stå ut med i en månad och sedan röja.
Fasta skrämmor lär sig alla fåglar är ofarliga så de fungerar max en vecka. Ser att du provat CD-skivor och folie som ju brukar fungera då de rör sig lite slumpmässigt i vinden. Det är dessa jag brukar rekommendera. Samt stoppa alla bobyggartendenser, till slut ger de upp och hittar ett lugnare ställe.
Kankse hos grannen ;-)
Inget bo än, för jag städade riktigt ordentligt häromdagen och har kollat överallt nu en gång till om jag kan hitta några pinnar, men jag ska absolut göra vad jag kan för att den ska byta ställe. Det finns gott om lediga balkonger på andra sidan gatan men de duger tydligen inte.
Citera
2026-04-26, 18:48
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag har i alla fall konstaterat att CD-skivor, remsor av folie och plastpåsar inte hjälper ett enda dugg. Den envisa duva jag får skrämma bort hela tiden landar inte på räcket heller, utan dunsar rakt ner på golvet, så piggar eller buntband som sticker upp hjälper inte heller..

De ska inte gilla doften av citron eller peppar påstås det, men den bryr sig inte ett dugg. Ja, kanske skulle den inte uppskatta att landa i en hel driva mald peppar men vem vill ha det på balkongen.

Börjar verkligen tröttna på den nu för den börjar redan runt fyra på morgonen med sitt stönande. Något annat tips? Skjuta den går bort, liksom fällor, men jag funderar på att fixa en svart silhuett av en katt med glimmande ögon. Någon som testat det med gott resultat?

Du kan beställa av tex skadedjurs bekämpnings firma att dom monterar nät (liknar fiskenät) över hela balkong öppningen , samt piggar på balkong taket om du nu har tak där.
Hyresvärden kan stå för kostnaden men då måste det vara riktigt illa dvs sanitär olägenhet
Citera
2026-04-26, 18:58
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du kan beställa av tex skadedjurs bekämpnings firma att dom monterar nät (liknar fiskenät) över hela balkong öppningen , samt piggar på balkong taket om du nu har tak där.
Hyresvärden kan stå för kostnaden men då måste det vara riktigt illa dvs sanitär olägenhet
Jag har faktiskt funderat på om jag skulle sätta upp ett nät av lite stadigare modell, som jag samtidigt skulle kunna ha klängväxter i för lite mer skugga, men då måste jag fråga grannarna ovanpå om jag kan fästa det i deras stolpar. Inget som skulle märkas för dem men det är ju inte säkert att de vill. Bökigt blir det nog att få fast det också så att det verkligen sitter.

Nej, så illa är det inte på långa vägar. Mer en irritation över att väckas av det där eländiga lätet tidigt varje morgon, och över att den skitar ner på golv och matta.. Det brukar vara så några veckor varje år så det är förhoppningsvis snart över, men enveten får man vara tillbaka minsann.
Citera
2026-05-02, 15:37
Medlem
trottwells avatar
Inspirationskälla

Om man googlar skadedjursbutiken så får man upp butiker som säljer olika lösningar på duvproblemet, dessa kan fungera som en källa till att skapa egna lösningar.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-02 kl. 15:40.
Citera
2026-05-08, 13:07
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Inspirationskälla

Om man googlar skadedjursbutiken så får man upp butiker som säljer olika lösningar på duvproblemet, dessa kan fungera som en källa till att skapa egna lösningar.
Bra tips! Något av det ska jag införskaffa till nästa år så kanske jag slipper den där duvan.

Den gav upp till slut efter att jag skrämt den oändligt många gånger varje morgon, och den gillade nog inte heller att jag tog in möblerna och mattan så den inte kunde gömma sig. Jag hoppas det är över nu.
Citera
2026-05-13, 13:52
Medlem
Jultrollets avatar
Jag hade fel. I morse var den tillbaka igen. Hur länge brukar sådant här hålla på? Läste att de kan försöka bygga bo och lägga ägg hela säsongen och inte bara en eller två gånger, så den kanske aldrig ger sig då om jag inte skrämmer iväg den hela tiden?
Citera
2026-05-14, 13:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag hade fel. I morse var den tillbaka igen. Hur länge brukar sådant här hålla på? Läste att de kan försöka bygga bo och lägga ägg hela säsongen och inte bara en eller två gånger, så den kanske aldrig ger sig då om jag inte skrämmer iväg den hela tiden?

Det enda säkra sättet att inte få in duvor på balkongen är nät.
Citera
2026-05-14, 13:41
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det enda säkra sättet att inte få in duvor på balkongen är nät.
Jag ska kolla upp vad vi har för regler här men ja, det vore väldigt skönt att slippa det här varenda år. Lade ut något som åtminstone på håll ser ut som en orm och än verkar det funka, eller så är det för dåligt väder för "duvbalkonghäng" i dag. Ska flytta runt den varje kväll och se om den hjälper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in