2014-03-23, 15:24
Medlem
Behöver er hjälp flashbackare

Nu är det så att jag har bestämt mig att köpa en egen bil, är 22 år gammal och bor fortfarande hemma

Är sämst på bilar, har ingen aning om en bil har gått för mycket, eller om xxxx antal mil är värt priset, hoppas ni förstår vad jag menar.

Det har jag berättat för farsan och han som är ganska lat när det gäller bilar(bra bil,värt priset osv) rekommenderade mig en bil: Kia Ceed Action 2014. Nu har Kia erbjudande på den bilen, vinterdäck ingår blablabla osv. Han själv äger en Kia Ceed SW 2012 modellen. Som jag också kör då och då. Farsan kommer även hjälpa mig med betalningen ifall jag tar denna bilen.

Kia Ceed Action
http://www.kia.com/se/content_attkopa/ceed-action/

Gick och provkörde den med lillebrorsan och tyckte att den var helt okej, motorn är dock liten (1.4) men det klarar jag mig med. (har kört sämre bilar, kanske därför jag tycker denna är okej )

Nu undrar jag om någon har erfarenhet om denna bil, skulle gärna vilja höra vad ni tycker.
Kan även notera att det är min första bil om köpet blir av

Känns som om jag har glömt något men det lägger jag till senare om jag kommer på.
Tack på förhand
Citera
2014-03-23, 15:29
Medlem
Är inte heller proffs på bilar, men jag har i princip bara hört positivt om Kia
Tänk bara på att om det inte känns 100% rätt, skit i det, det är ändå en ganska stor kostnad. Och det vore tråkigt om du ändrade dig efter 2-3 månader.

Lycka till
Citera
2014-03-23, 15:31
Medlem
Lite konstigt val för en ensamstående kille kanske, ska du ha en halvkombi eller stationwagon?

Jävligt bra pris, men som sagt mindre motor och lite sämre utrustning, vanlig AC och inga aluminiumlister runt fönsterna som gör mycket för utseendet enligt mig.

Min farsa har en Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013 i svart och med ett par feta fälgar (19tum) är den helt klart snyggaste kombibilen på marknaden och den är dessutom skön att köra samt bränslesnål och är absolut inte bullrig som tyskälskarna påstår.

Vilken kulör hade du tänkt dig?

Du har inte kollat på nya Renault Clio, tror nog det är ett bättre val för dig.
Citera
2014-03-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajhals
Är inte heller proffs på bilar, men jag har i princip bara hört positivt om Kia
Tänk bara på att om det inte känns 100% rätt, skit i det, det är ändå en ganska stor kostnad. Och det vore tråkigt om du ändrade dig efter 2-3 månader.

Lycka till
När farsan sa att han skulle komma med några tips trodde jag faktiskt på 2004-2005 modeller så jag kan säga att det nästan känns 100% rätt, men det stämmer det du säger, man måste vara 100% säker, inte 99%. Tack
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Lite konstigt val för en ensamstående kille kanske, ska du ha en halvkombi eller stationwagon?

Jävligt bra pris, men som sagt mindre motor och lite sämre utrustning, vanlig AC och inga aluminiumlister runt fönsterna som gör mycket för utseendet enligt mig.

Min farsa har en Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013 i svart och med ett par feta fälgar (19tum) är den helt klart snyggaste kombibilen på marknaden och den är dessutom skön att köra samt bränslesnål och är absolut inte bullrig som tyskälskarna påstår.

Vilken kulör hade du tänkt dig?

Du har inte kollat på nya Renault Clio, tror nog det är ett bättre val för dig.
Kia Ceed Action är en liten bil, eller är det jag som har blandat ihop namnet
Kan visa på bild också:

Renault kommer jag aldrig köpa, har inte hört bra saker om Renault bilar, dessutom ägde farsan en Renault Scenic innan och det är den sämsta bilen jag har kört ever. Sägs att det gäller o ha tur med bilar, finns folk som aldrig har haft problem med sina Renault, men jag håller mig borta från den
Citera
2014-03-23, 15:43
Medlem
Säkert en bra och väldigt förnuftig bil, men som sagt lite annorlunda att ligga så högt på önskelistan för någon i den åldern. Lite som en Toyota eller Skoda, något man köper för att det är driftssäkra och praktiska familjebilar och inte för att dom är speciellt kul. På tal om TopGear ovan, titeln "Reasonably priced car" tycker jag säger en hel del. Speciellt om man ser till vilka som varit före och nu efter.

Golf, eller möjligtvis en Ford i motsvarande storleksklass (nya Fiestan t.ex.) skulle jag kolla efter. Totalekonomin behöver nödvändigtvis inte bli sämre på en sådan eftersom andrahandsmarknaden för en Kia generellt sett är stendöd jämfört med en VW.
Citera
2014-03-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Säkert en bra och väldigt förnuftig bil, men som sagt lite annorlunda att ligga så högt på önskelistan för någon i den åldern. Lite som en Toyota eller Skoda, något man köper för att det är driftssäkra och praktiska familjebilar och inte för att dom är speciellt kul. På tal om TopGear ovan, titeln "Reasonably priced car" tycker jag säger en hel del. Speciellt om man ser till vilka som varit före och nu efter.

Golf, eller möjligtvis en Ford i motsvarande storleksklass (nya Fiestan t.ex.) skulle jag kolla efter. Totalekonomin behöver nödvändigtvis inte bli sämre på en sådan eftersom andrahandsmarknaden för en Kia generellt sett är stendöd jämfört med en VW.

Hmmm.....nu har du lite fel angående andrahandsvärde då Kia och Hyundai ligger i toppen på dom bilar med bäst andrahandsvärde: Kolla golfklassen......

http://www.teknikensvarld.se/2012/03/19/29583/bilarna-som-tappar-minst-i-varde--86-olika-bilmodeller/
Citera
2014-03-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleDalle
När farsan sa att han skulle komma med några tips trodde jag faktiskt på 2004-2005 modeller så jag kan säga att det nästan känns 100% rätt, men det stämmer det du säger, man måste vara 100% säker, inte 99%. Tack

Kia Ceed Action är en liten bil, eller är det jag som har blandat ihop namnet
Kan visa på bild också:

Renault kommer jag aldrig köpa, har inte hört bra saker om Renault bilar, dessutom ägde farsan en Renault Scenic innan och det är den sämsta bilen jag har kört ever. Sägs att det gäller o ha tur med bilar, finns folk som aldrig har haft problem med sina Renault, men jag håller mig borta från den

Kia Ceed är verkligen inte någon liten bil, ligger i golfklassen men har ändå lika stora utrymmen inuti som en Volvo V70.
Citera
2014-03-23, 15:59
Medlem
allagillarmigs avatar
Du får jävligt mycket bil för dom pengarna! Helt ok bil.
Varför så ny?
Varför inte en äldre, annan bil?
Du känns lite som att du endast är ute efter att ta dig från a till b så det känns som ett vettigt val.
Citera
2014-03-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagillarmig
Du får jävligt mycket bil för dom pengarna! Helt ok bil.
Varför så ny?
Varför inte en äldre, annan bil?
Du känns lite som att du endast är ute efter att ta dig från a till b så det känns som ett vettigt val.

Ja, egentligen är det dummaste som finns att köpa en fabriksny bil, särskilt när man är så ung som du.
Citera
2014-03-23, 16:14
Medlem
Nu ska vi reda upp lite här

Kia Cee'd är i Golf Klassen och håller med att den är rymlig för sin storlek, men BÖR EJ jämföras att den är lika rymlig som en V70 det är bara totalt skit snack,

Snyggste kombi bilen, är ju smaksak egentligen, men en Kia är inte snygg, den är ekonomisk och varje person hade nog valt en lika ny V70 framför en lika ny Kia om alla hade haft bra ställt.

Du kommer säkert få höra massa i Tråden om att "äh Kia är skit, håller ingenting" Men jag har åkt en del Kia (just Cee'd modellen) och har då inte hört nå fruktansvärda problem, Billig Vägskatt, 7 års Garanti,

Köp den, du har säkert ett mycket bekymmerfritt bil ägande i många år. Nån glödlampa och sådant kommer du ju givetsvis få byta men mycket mer än så är det inte.
Citera
2014-03-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Nu ska vi reda upp lite här

Kia Cee'd är i Golf Klassen och håller med att den är rymlig för sin storlek, men BÖR EJ jämföras att den är lika rymlig som en V70 det är bara totalt skit snack,

Snyggste kombi bilen, är ju smaksak egentligen, men en Kia är inte snygg, den är ekonomisk och varje person hade nog valt en lika ny V70 framför en lika ny Kia om alla hade haft bra ställt.

Du kommer säkert få höra massa i Tråden om att "äh Kia är skit, håller ingenting" Men jag har åkt en del Kia (just Cee'd modellen) och har då inte hört nå fruktansvärda problem, Billig Vägskatt, 7 års Garanti,

Köp den, du har säkert ett mycket bekymmerfritt bil ägande i många år. Nån glödlampa och sådant kommer du ju givetsvis få byta men mycket mer än så är det inte.

I kupén är den lätt lika rymlig som en Volvo V70, V60 och V40 har obefintliga utrymmen.......till exempel kan knappt en vuxen person sitta bak i en V40.

Bagageutrymmet på en Volvo V70 är 575 liter mot Kia Ceed SW 528 liter, men sedan har vi lastgiganterna Peugeot SW och Skoda Octavia på 610 liter samt klassledande Honda Civic Tourer på 624 liter. Alla dessa bilar är i golfklassen jämfört med Volvo V70.
Citera
2014-03-23, 20:35
Medlem
provocative77s avatar
Att köpa ny bil som första bil är enl mig rena idiotin.
Men det där vill du ändå inte lyssna på.
Ska du nu lägga så mkt pengar på en bil så en fabriksny bil än en lika dyr, begagnad.

Vad gäller Kia Ceed så var den den bäst säljande bil av privatpersoner förra året.
Antingen är den största gruppen svenskar idioter eller så har Kia blivit ett bra märke. Tittade själv på en ny Ceed i höstas innan vi bestämde att en fabriksny bil är till för dem vi köper bil av. Jag blev imponerad av bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in