2014-03-22, 23:35
Medlem
Jag har under den senaste tiden funderat på att skaffa barn då jag känner att jag skulle kunna göra mycket positivt för ett barn och även själv uppskatta det livet. Jag tänker mig att det finns väldigt mycket positivt att uppleva med att vara förälder till ett litet barn (under sex år), men att det blir värre när barnet börjar skolan. Därefter känns det som att livet kommer att bli väldigt inrutat på ett negativt sätt då fokus tas från den lärande leken till den massproducerande skolan med fokus på dryga vardagsrutiner.

Ni som har barn mellan 6-15 år, hur upplever ni att livet med "äldre" barn är? Skulle ni ur ett utanförperspektiv hävda att det är givande och roligt att ha barn fortfarande, eller tycker ni snarare att den roliga föräldratiden är över och att resten mest är pina?
Citera
2014-03-23, 00:22
Medlem
Livet med barn är extremt inrutat. Ju äldre barnen blir desto mindre inrutat blir livet. Barn 0-6 år är lika flexibla som Skalmans mat och sov klocka i Bamsetidningarna.
Barn 6-12 år blir mindre inrutade och klarar mer själva.
Äldre barn är fortfarande underbara att vara föräldrar till ur en utvecklingssynpunkt. De utvecklar abstrakt tänkande, humor och ironi t.ex.
Förmåga att diskutera och resonera. Förmåga att tycka olika gentemot föräldrarna.
Man kan göra mer vuxna saker med äldre barn. Som att gå en guidad rundtur och vara säker på att barnen uppskattar det.
När de var små kräktes de på disney on ice och bajsade i blöjan mitt under cirkusföreställningen. Barn 6 år och uppåt har vuxit ifrån sånt.
Citera
2014-03-23, 03:06
Medlem
Aghartas avatar
Det blir bara roligare och roligare ju äldre barnen blir. Du borde hålla med om att det är roligare med djupa diskussioner än blöjbyten.
Citera
2014-03-23, 22:45
Medlem
Ni har en poäng i att äldre utveckling också kan vara intressant att följa.

Jag uppskattar faktiskt blöjbyten och interaktionen man kan ha med barnet under tiden. Självklart uppskattar jag också djupa diskussioner, men det får jag redan av vänner och kollegor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in