2014-03-22, 14:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Vad du bör göra är att logga ut. Testa att ha två flikar uppe och logga ut på den ena, uppdatera sedan den andra så ska du se att du även loggats ut där. Detta beror på att Flashback använder session-cookies. Jag kan ge en mer komplicerad förklaring men det hör inte riktigt hit.
Ser man på, jag blev röd. Tack för hjälpen.

Edit: Om jag haft uppe en sida och stängt den genom att kryssa i hörnet. Kan den underhålla en grön prick?
Senast redigerad av Tinuviel 2014-03-22 kl. 14:52.
Citera
2014-03-22, 14:56
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Edit: Om jag haft uppe en sida och stängt den genom att kryssa i hörnet. Kan den underhålla en grön prick?
Nej, för att tiden ska uppdateras så behöver du helt enkelt hämta data ifrån Flashback med giltiga kakor, så när du stänger fliken så hämtas ingen data eller what so ever.

Så yes, lösningen är att logga ut. Samma gäller för alla hemsidor och inte bara Flashback. Det är en säkerhetsrisk att vara inloggad hela tiden så ha som god vana att alltid logga ut när du är färdig.
Citera
2014-03-22, 14:58
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Så sent som för ett par dagar sedan så loggade jag ut från datorn hemma och kollade FB från en annan dator på en annan plats och såg mig själv som inloggad. Det verkar som att det tar en timme innan pricken blir röd och man står som utloggad.

Citat:
Från och med den tiden du uppdaterade en sida på Flashback så är det 60 minuter. Så öppnade du flik nummer 1 klockan 14:50 och sedan flik nummer 2 klockan 15:00 så betyder det att pricken kommer bli röd 16:00.

Vad du bör göra är att logga ut. Testa att ha två flikar uppe och logga ut på den ena, uppdatera sedan den andra så ska du se att du även loggats ut där. Detta beror på att Flashback använder session-cookies. Jag kan ge en mer komplicerad förklaring men det hör inte riktigt hit.
Det var exakt det jag gjorde. Jag var utloggad och kollade FB från en annan dator som oinloggad och såg mig själv som inloggad. Vad säger du om Moltas666 svar till mig?
Citera
2014-03-22, 15:27
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Det var exakt det jag gjorde. Jag var utloggad och kollade FB från en annan dator som oinloggad och såg mig själv som inloggad. Vad säger du om Moltas666 svar till mig?
Tycker jag är märkligt eftersom jag har själv testat att logga ut och då blev min prick röd direkt, men sen precis som du säger så händer det att pricken är grön även efter man loggat ut.

Jag har några teorier om varför det kan vara så och det beror helt enkelt på att funktionen är trasig.

För att detta ska fungera så behöver du tillgång till två konto. Du måste ha användaren på din kompislista och testa sedan att logga ut. Går du in på profilen så visas det att användaren är online, men kompislistan visar offline.

btw, här är kompislistan: https://www.flashback.org/misc.php?do=buddylist
Citera
2014-03-22, 15:30
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Tycker jag är märkligt eftersom jag har själv testat att logga ut och då blev min prick röd direkt, men sen precis som du säger så händer det att pricken är grön även efter man loggat ut.

Jag har några teorier om varför det kan vara så och det beror helt enkelt på att funktionen är trasig.

För att detta ska fungera så behöver du tillgång till två konto. Du måste ha användaren på din kompislista och testa sedan att logga ut. Går du in på profilen så visas det att användaren är online, men kompislistan visar offline.

btw, här är kompislistan: https://www.flashback.org/misc.php?do=buddylist
Jag tror att funktionen är trasig för det har inte alltid varit så vad jag kan minnas. Jag tror fenomenet uppkom efter en uppdatering en tid tillbaka.
Citera
2014-03-22, 15:35
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag tror att funktionen är trasig för det har inte alltid varit så vad jag kan minnas. Jag tror fenomenet uppkom efter en uppdatering en tid tillbaka.
Mycket korrekt! Flashback har börjat med tokens lite här och där. Om du kopierar länkadressen på "Logga ut" så ser du ett unikt hash-värde(logouthash).

Den gröna pricken på en användares profil styrs av "senast aktivitet" medan kompislistan fungerar korrekt och hämtar data från databasen.
Citera
2014-03-22, 15:35
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det skulle kunna vara någonting med att det tar en stund innan sessionsinformationen speglats till alla webbnoder. Jag lägger ett ärende till våra tekniker ifall det skulle vara något fel som är trasigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in