2014-03-22, 13:09
Medlem
SummaSummarums avatar
Som rubriken säger. Ibland kan man komma tillbaka en lång tid efter man loggat ut men man visas fortfarande som inloggad (den gröna pricken). Varför är det på detta vis? Är det en bugg?
Citera
2014-03-22, 13:10
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Som rubriken säger. Ibland kan man komma tillbaka en lång tid efter man loggat ut men man visas fortfarande som inloggad (den gröna pricken). Varför är det på detta vis? Är det en bugg?
Troligtvis databasen som släpar efter.
Citera
2014-03-22, 13:13
Medlem
321js avatar
Den gröna pricken försvinner bara efter att datorn slagits av.
Citera
2014-03-22, 13:16
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Den gröna pricken försvinner bara efter att datorn slagits av.
Nej den brukar försvinna även fast datorn är på efter allt mellan direkt till 1 timme. Det varierar. Kanske har det att göra med hur länge man varit inloggad.
Citera
2014-03-22, 13:22
Medlem
"formulärdata" i webläsaren kanske
Citera
2014-03-22, 13:43
Medlem
ChristianXs avatar
Webben är en asynkron konstruktion, dvs att webbsidor har ingen aning om när du inte är kvar längre. Därför så finns det något som kallas sessioner, dvs att webbservern väntar ett tag på att du ska komma tillbaka mellan varje sidvisning. Om man stänger ner webbläsaren så kommer webbservern att vänta i ett antal minuter innan den ger upp och stänger din session. Om du däremot loggar ut med länken "Logga ut" så stängs sessionen direkt.
Citera
2014-03-22, 13:57
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Webben är en asynkron konstruktion, dvs att webbsidor har ingen aning om när du inte är kvar längre. Därför så finns det något som kallas sessioner, dvs att webbservern väntar ett tag på att du ska komma tillbaka mellan varje sidvisning. Om man stänger ner webbläsaren så kommer webbservern att vänta i ett antal minuter innan den ger upp och stänger din session. Om du däremot loggar ut med länken "Logga ut" så stängs sessionen direkt.
Jag trycker på logga ut knappen men visas fortfarande som inloggad.
Citera
2014-03-22, 14:01
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Så sent som för ett par dagar sedan så loggade jag ut från datorn hemma och kollade FB från en annan dator på en annan plats och såg mig själv som inloggad. Det verkar som att det tar en timme innan pricken blir röd och man står som utloggad.
Citera
2014-03-22, 14:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Så sent som för ett par dagar sedan så loggade jag ut från datorn hemma och kollade FB från en annan dator på en annan plats och såg mig själv som inloggad. Det verkar som att det tar en timme innan pricken blir röd och man står som utloggad.

Så är det. Det ligger en timmes fördröjning på den funktionen. En tid som man dessutom kan ändra om man har administratörsbefogenheter.
Citera
2014-03-22, 14:23
Medlem
.Chloes avatar
Om du visar online så har du 60 minuter på dig att behålla den gröna pricken genom att uppdatera någon sida på Flashback. Detta är något som sker helt och hållet på Flashback's servrar och inte via några kakor så skulle du stänga ner webbläsaren så vet inte Flashback att du gjorde så och därför bör du logga ut för att visa offline direkt. Loggar du ut så skickas en förfrågan likt "jag kommer inte vara aktiv nu längre så ni kan ta bort den gröna pricken".

Så du behöver inte vara orolig att du visar online efter du stängt ner webbläsaren. Menar du dock loggat ut så bör du vara orolig då det betyder att någon är aktiv på ditt konto. Testa med att faktiskt logga ut och se om den gröna pricken finns kvar, kolla även "Senast aktivitet" och se om den ändrats sen du loggade ut. Om så är fallet så rekommenderar jag dig att byta lösenord.

Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Är det en bugg?
Tvärtom, det är en anti-bugg. Med detta system så går det inte att förfalska att du är online.
Citera
2014-03-22, 14:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Så du behöver inte vara orolig att du visar online efter du stängt ner webbläsaren. Menar du dock loggat ut så bör du vara orolig då det betyder att någon är aktiv på ditt konto. Testa med att faktiskt logga ut och se om den gröna pricken finns kvar, kolla även "Senast aktivitet" och se om den ändrats sen du loggade ut. Om så är fallet så rekommenderar jag dig att byta lösenord.
Jag har samma problem som beskrivs ovan. Även om jag loggar ut så kvarstår den gröna pricken. Jag har funderat på om det samspelar med att jag öppnat flera sidor parallellt - i vilket fall är jag fortsatt grön i en timme, även som utloggad.
Citera
2014-03-22, 14:41
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag har samma problem som beskrivs ovan. Även om jag loggar ut så kvarstår den gröna pricken. Jag har funderat på om det samspelar med att jag öppnat flera sidor parallellt - i vilket fall är jag fortsatt grön i en timme, även som utloggad.
Från och med den tiden du uppdaterade en sida på Flashback så är det 60 minuter. Så öppnade du flik nummer 1 klockan 14:50 och sedan flik nummer 2 klockan 15:00 så betyder det att pricken kommer bli röd 16:00.

Vad du bör göra är att logga ut. Testa att ha två flikar uppe och logga ut på den ena, uppdatera sedan den andra så ska du se att du även loggats ut där. Detta beror på att Flashback använder session-cookies. Jag kan ge en mer komplicerad förklaring men det hör inte riktigt hit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in