2014-03-22, 12:51
Medlem
Vran familj ska skaffa en kooikerhondje till sommarloven men det som stoppar oss r
just nu r att jag fick tillbaka ett blodprov dr det stod att jag var 43% allergisk
nr det vrdet man ska ha r hgst r 30%.
Jag har passat en hund i vecka och vid flera tillfllen utan med att knna ngonting och
nr jag besker folk som har hundar knner jag inger heller. Men nr vi trffade en hund
knde ngot lite i gon med vet inte om det var mina linser som skavde eller om jag inbilade mig
fr jag var s nervs.
Lkarna sa att om vi skaffar hund ska det finnas hundfria zoner som t.ex. mitt rum s min kropp
fr vila.

Vad tror ni? Kan vi skaffa hund eller r det ngon som har en hund(som inte r allergivnlig) som
har ngon erfarenhet.

Tack fr alla svar p frhand!
Citera
2014-03-22, 16:09
Medlem
Vohkuns avatar
Detta beror helt p vilken sorts hund det r och hur allvarlig ens allergi r. Min moster r fruktansvrt allergisk mot katter och mss (Gerbiler o dyligt) men hundar har det alltid gtt bra med.

Annars finns det ju medicin att ta, och du talade ven om lkare vilket alltid r ett plus, om problemet kvarstr vid skaffande av hund. Tror inte det behver vara ett problem om erat hundval r rtt och att du fr den hjlp som behvs.

Hoppas mina svar var till ngon hjlp Lycka till!
Citera
2014-03-22, 16:34
Medlem
Min mor och far skaffade hund fr snart fem r sedan trots mammas, som jag frsttt det, ganska kraftiga allergi mot plsdjur (dock mer mot katter). Inte blev det heller ngon srskilt allergivnlig sdan (labrador). Men med lite allergimedicin till hjlp och frizon i eget sovrum, dr hunden allts inte fr vistas, har det gtt hur bra som helst.

Men antar att det r individuellt.
Citera
2014-03-22, 16:36
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busis789
jag fick tillbaka ett blodprov dr det stod att jag var 43% allergisk
nr det vrdet man ska ha r hgst r 30%

Jag skulle sga avst - fr hundens skull. Utvecklas din allergi str ni med en hund som mste omplaceras och det r inte speciellt roligt ven om det finns ett gott nytt hem tillgngligt.
Citera
2014-03-22, 16:41
Medlem
Enklaste sttet att veta om du r allergisk mot just denna rasen r ifall du ker med till uppfdaren och fr vistas med hundarna. Du kan ven ha med dig ett rngott eller filt eller dylikt som hundarna fr ligga p, som du sen tar med dig hem och som du lter ligga i ngot rum som du oftast vistas i.

Kan ju nmnas att det inte finns allergifria raser, skulle nstan sga att det inte finns allergivnliga raser heller. Folk sger t.ex att pudel osv r allergivnliga, men min pappa (som r extremt allergisk) reagerar p dem, han reagerar p alla hundar nstan - frutom collien (som jag har) som r en av de mest plsade hundar. S, bst r ju att du testar. Funkar det inte, s funkar det inte och det fr din familj acceptera. Annars finns det som sagt medicin, men om den hjlper eller inte r oklart (min pappa reagerar som sagt p plsdjur trots medicin).

Men med tanke p att det gott bra vid besk osv s tror jag nog inte det r ngra strre problem, men besk kenneln och vistas dr! Lycka till med hundkpet.

Edit: WaltzingMatilda har dock en pong i och fr sig. Inget kul att behva omplacera hunden, s drfr fr ni vara relativt skra p att din allergi inte kommer utvecklas (vilket inte r skert).
Senast redigerad av belphi 2014-03-22 kl. 16:44.
Citera
2014-03-22, 16:46
Medlem
S4r4h93s avatar
Jag har plsdjursallergi. Jag reagerar inte heller p djur vid besk klarar att bo med plsdjur tv-tre dagar men efter det s fr jag snuva, halsont, gonen kliar, trtthet och blir tillsist riktigt sjuk. Detta trots allergimediciner.

Det stmmer inte heller att det finns "allergifria" djur. G heller inte p det urbota korkade argumentet om att det r lngden p plsen som pverkar. Det man reagerar p r inte plsen i sig utan mjllet, salivet och allt annat djuret utsndrar.

r man lite mindre allergisk s kan det fungera med allergifria zoner, men skulle aldrig riskera det. Gr det illa, vilket chansen r relativt stor fr s hamnar ni hitta nytt hem t er hund. Vid det laget r den skert redan en kr familjemedlem och det blir tungt fr er

Men som andra redan ppekat s besk kenneln, bst skulle vara om ni fick ha en hund p prov ngra dagar. Inte fr att man trots det heller kan vara sker, om du blir sjuk s r du mycket mottagligare fr allergiska reaktioner och kan bli riktigt allvarligt sjuk..

Men lycka till och vi hoppas p det bsta oberoende av hur ni vljer att gra
Senast redigerad av S4r4h93 2014-03-22 kl. 16:49.
Citera
2014-03-22, 22:57
Medlem
provocative77s avatar
Som gammal uppfdare r du min mardrm. S snlla, skaffa inte hund.

Om du inte vill lyssna p mitt rd o det var mig du ville kpa hund av hade jag varit tveksam. Hade du gett ett bra intryck hade jag lnat ut en av mina hundar till dig en period, beroende p hur lngt bort du bodde. Ja, jag hade kommit p oanmlt besk ox
Citera
2014-03-23, 02:39
Medlem
Jag r plsdjursallergiker men har nd valt att leva med djur, framfrallt hund. Har aldrig reagerat p min hund, har haft honom i 7 r snart. Har iofs en ras som inte fller s mycket (portugisisk vattenhund). Han r dock inte "allergivnlig", finns som sagt ingen ras som r det.
S ven om man har allergi s kan det nd funka att ha hund, men det kanske inte r ngot man ska vara beredd p.
Citera
2014-03-31, 00:34
Medlem
Jag r och har alltid varit allergisk mot plsdjur av olika typer. Det r olika frn ras till ras hur allergisk jag blir. Jag kan f fruktansvrd astma, snuva, klda eller ingenting alls. Men jag ville verkligen ha hund, s jag utsatte mig fr djur s fort jag fick tillflle fr att jag ansg (till skillnad frn lkaren) att jag kunde vnja bort det.

Idag har jag hund, och har endast rinnande nsa nr hon byter pls. Nr vi skaffade henne (norrbottenspets) gjorde vi en deal med uppfdarna att om det skulle visa sig att ngon fick ngon form av allergi eller knde att vi p ngot annat stt inte kunde ta hand om henne, skulle dom ta emot henne med ppen drr.

Jag gissar att jag haft tur, och det r inte att rekommendera om man har riktig allvarlig astma att gra som jag gjort. Men frga grna uppfdaren om ni kan komma verens om en "prvotid" ?
Citera
2014-03-31, 05:57
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busis789
Vran familj ska skaffa en kooikerhondje till sommarloven men det som stoppar oss r
just nu r att jag fick tillbaka ett blodprov dr det stod att jag var 43% allergisk
nr det vrdet man ska ha r hgst r 30%.
Jag har passat en hund i vecka och vid flera tillfllen utan med att knna ngonting och
nr jag besker folk som har hundar knner jag inger heller. Men nr vi trffade en hund
knde ngot lite i gon med vet inte om det var mina linser som skavde eller om jag inbilade mig
fr jag var s nervs.
Lkarna sa att om vi skaffar hund ska det finnas hundfria zoner som t.ex. mitt rum s min kropp
fr vila.

Vad tror ni? Kan vi skaffa hund eller r det ngon som har en hund(som inte r allergivnlig) som
har ngon erfarenhet.

Tack fr alla svar p frhand!

Som ngon sagt tidigare - avst fr hundens skull. Den ska inte behva riskera byta familj bara fr att ni vill testa.
Citera
2014-04-03, 20:41
Medlem
gr de inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här